Pozor na neodborně umístěné jedy proti hlodavcům!

Pozor na neodborně umístěné jedy proti hlodavcům!

Na SOS – Sdružení obrany spotřebitelů se obrátili rozhořčení nájemníci, kterým byly ve společných prostorách jejich domů neodborným způsobem umístěny smrtící návnady na hubení hlodavců. V jednom z pražských panelových domů byly trávící granule vysypány na zem u výtahu v přízemí, kde procházejí děti.

Jedy hubící hlodavce ve formě granulí byly nasypány přímo na podlahy ve společných prostorách a sklepech obytných domů. Nájemníci navíc nebyli o deratizaci předem informováni. Neodborně položené jedy, bez patřičné ochrany, se mohou stát nebezpečnými pro děti a nebo psy. Smrtící návnady je zapotřebí dávat do speciálních krabiček, aby nedošlo k jejich rozsypání a nebo aby s nimi nebylo nějak manipulováno. Lidé v domě musejí být o položených nástrahách včas informováni a místa deratizace musejí být dobře označena.

„Firmy, které mají oprávnění provádět deratizaci, musejí dbát toho, aby se jedovatá návnada nenacházela volně přístupná na místech, kam se mohou dostat děti, hospodářská, nebo domácí zvířata. Pokud někdo něco takového zjistí, měl by ihned kontaktovat buď dotyčnou deratizační firmu, nebo hygienickou službu, pokud jde o prostory, kde žijí lidé a nebo místně příslušnou krajskou, popřípadě městskou veterinární správu,“ připomíná Jan Mišurec z SOS.

Deratizaci lze provádět pouze v objektech a místech, kde lze zajistit kontroly, doplňování nástrah, sběr uhynulých a odchycených hlodavců, zbylých nástrah po ukončení deratizace a kontrolu její účinnosti. Každá deratizace musí být zaprotokolována a uchována k dispozici nejméně pět let, za účelem činnosti státních orgánů, například v případě otravy a podobně. Lidé by neměli brát návnady holýma rukama a neměli by s nimi nijak manipulovat. V případě pozření otravných směsí je zapotřebí ihned vyhledat lékaře.

zdroj: SOS - Sdružení obrany spotřebitelů (SOS)

SOS - Sdružení obrany spotřebitelů, založené v roce 1993, je nevládní, nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, informační spotřebitelský portál www.spotrebitele.info, vydává časopis SOS magazín a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese www.spotrebitele.info/kodex

Doporučujeme

Články odjinud