Statistiky ze Spojených států ukazují, že lidé ročně rozdají na spropitném až 40 miliard dolarů. Co nás vlastně vede k tomu dávat spropitné?
Michael Lynn z Cornell University v USA se pokoušel ověřit tradiční vysvětlení, že dáváním spropitného se snažíme podpořit poskytovatele služby, aby byli stejně ochotní i příště.
Pro toto tvrzení ale nenašel žádný důkaz. Účastníci výzkumu dávali spropitné spíš jako odměnu a důležitý byl i prvek altruismu, kdy se domnívali, že dotyční spropitné potřebují.
Klíčovým faktorem spropitného však byly podle badatelů společenské normy – lidé dávali peníze navíc, pokud uvedli, že jejich rodina a přátelé se domnívají, že je to důležité, a pokud byli přímými svědky události.
Velikost spropitného však tímto faktorem ovlivněna nebyla, nejspíš proto, že ostatní jsou schopni zaznamenat jen samotné předání nikoli výši částky.
Zdroj: ScienceDirect (www.sciencedirect.com)
ČTĚTE TAKÉ:
Nevěrnice Faltýnová: Dříve jsem zlobila, teď už jsem hodná holka!