Britští psychologové provedli na Vědeckém festivalu v Edinburghu zajímavý pokus s milovníky vína. Podrobili 578 dobrovolníků, kteří prý vína mají rádi a vyznají se v nich, zkoušce naslepo.
Dotyční přitom nemuseli degustací určit přímo odrůdu či známku vína, stačilo roztřídit vzorky podle kvality. A z výsledků je jasné, že většina nepoznala to nejlacinější víno (za zhruba sto korun) od kvalitního vína pohybujícího se na britském trhu v cenách kolem tisíce korun.
„Dobrovolníci měli označit vzorek buď jako laciné víno, či jako drahé víno. Úspěšní byli jen v polovině případů,“ tvrdí autoři pokusu.
„To naznačuje, že většina lidí dnes platí za značku, nikoli za skutečnou chuť,“ tvrdí psychologové z University of Hertfordshire.
Padesátiprocentní úspěšnost podle vědců znamená, že všichni jednali zcela podle zákonů náhody a že tedy vína nepoznal podle chuti téměř nikdo.
„To dokazuje, že běžní konzumenti vína podle chuti nepoznají vůbec nic. Jsou to velmi pozoruhodné výsledky. Lidé nebyli schopni říct, které víno je drahé a které levné, takže v dnešních ekonomických časech je vzkaz z tohoto pokusu jasný, drahá vína, která jsme testovali, chutnají běžným konzumentům stejně jako ta levná,“ tvrdí profesor Richard Wiseman.
KAŽDÝ DEN NOVÉ SLEVY NA JEDNOM MÍSTĚ!
ČTĚTE TAKÉ:
Bartošová: Auto za milion si vzala, ale na kšeft se vykašlala!