Kdo v čem jezdil za první republiky: Werich měl sbírku aut, Baarová bejbinu

Kdo v čem jezdil za první republiky: Werich měl sbírku aut, Baarová bejbinu

Nejen kokainu a alkoholu propadaly filmové hvězdy za první republiky. Další jejich kratochvílí byla rychlá jízda autem a ty nejznámější hvězdy se pyšnily drahými a krásnými vozy. V čem jezdili Adina Mandlová, Vlasta Burian nebo Hugo Haas?

Hugo Haas a Tatra 75 Sport

Hugo Haas patřil bezesporu k největším hercům tehdejší doby. Exceloval ovšem nejen ve filmech, ale i v životě. Měl rád ženy, alkohol, nevyhýbal se ani kokainu a holdoval rychlé jízdě v rychlých autech. Jedním z nich byla údajně Tatra 75 Sport z roku 1934. Šlo o dvoudvéřový roadster, který měl čtyřstupňovou převodovku a dokázal jet rychlostí až 110 kilometrů za hodinu! Měl tři řadicí páky a osm rychlostí. Karoserii vyrobila firma Bohemia Česká Lípa. Ovšem zda tohle auto Haas skutečně vlastnil, o tom se stále spekuluje.

Pokračování 2 / 6

Adina Mandlová a Praga Baby

Tahle sexy herečka byla divoká ve všem, co dělala. Měla nejen spousty milenců, ale také slabost pro rychlá auta. Ženy si v tehdejší době velmi zakládaly nejen na tom, co mají na sobě, ale také na tom, jaké auto si vyberou. Mladší ženy dávaly přednost sportovním buggatkám, ve kterých si mohly vychutnat rychlou jízdu. I proto si zřejmě Mandlová oblíbila právě pragovku, přesněji Pragu Baby. Tohle autíčko se představilo veřejnosti v roce 1934 a cílem bylo nabídnout zájemcům levné auto se solidním výkonem a moderním designem. Adina jezdila v černém kabrioletu a údajně prý při jedné superrychlé projížďce s kamarádkou Bertou srazila penzistu. Není divu, Praga Baby dosáhla rychlosti až 95 km/hod!

Pokračování 3 / 6

Lída Baarová a Praga Baby

Kráska s mandlovýma očima byla o čtyři roky mladší než Mandlová. Pokud jde o popularitu, zastínila ji právě Adina. Důvodem bylo mimo jiné i to, že Baarová začala natáčet hlavně v Německu a doma toho natočila velmi málo – na rozdíl od Mandlové. Obě krásky se však často potkávaly na různých večírcích, občas si prohodily i milence, ale nenávist k sobě necítily. Líbily se jim i stejné věci, například právě automobily. Lída Baarová si stejně jako Mandlová oblíbila Pragu Baby z roku 1934. Baarová dokonce vystupuje v jedné z reklam na toto auto, ve které hraje řidičku, která jede pragovkou do přírody. Peníze za natočenou reklamu nedostala, ale ani trochu se nezlobila. Místo nich dostala právě tenhle modrý kabriolet. Ona sama ho měla tak ráda, že mu říkala „modrá bejbina“.

Pokračování 4 / 6

Vlasta Burian, stříbrný kabriolet Z a Cord L 810

Burian byl nejen milovník tenisu, ale taky luxusních a rychlých automobilů. Právě on jezdil velmi často v autě značky Z-4, které vyráběla brněnská Zbrojovka. Tahle „zetka“ měla třístupňovou převodovku, čtyřválcový motor a hydraulické pákové tlumiče. První automobil Z představila automobilka v roce 1933 na Pražském autosalonu a brzy se tyhle automobily s předním pohonem staly velmi oblíbenými. V té době dokonce vznikl Z-klub majitelů "zetek" a jeho členem byl i Vlasta Burian. Jestli ho ale skutečně vlastnil, o tom se stále spekuluje. Ověřené určitě je, že o koupi vozu přesvědčil i kolegu Jaroslava Marvana. A pokud znáte dobře filmy, ve kterých Burian hrál, jistě si vzpomenete ještě na jedno luxusní autíčko – ve snímku Tři vejce do skla se objevila krásná černá silueta vozu Cord, a to ve chvíli, kdy přijíždí indický mahárádža k hotelu. Dnes tohle auto patří ke sběratelským skvostům.

Pokračování 5 / 6

Olga Scheinpflugová a Škoda Popular

Manželka spisovatele Karla Čapka herečka Olga Scheinpflugová byla známá především z divadla. V Národním divadle si zahrála i s Hugo Haasem. Ve filmu moc rolí nedostávala, pamatovat si ji však můžete z filmu Čintamani a podvodník nebo ze seriálu Eliška a její rod. Její pravděpodobně doživotní rolí byla role vdovy po Čapkovi. Jejich vztah byl vášnivý, střídala se v něm láska s přátelstvím a teprve po patnácti letech skončil sňatkem. Olga se ráda scházela s pražskými intelektuály, a dokonce se stala jediným ženským členem Společenského klubu na Příkopech, v němž byli například Ferdinand Peroutka, Karel Poláček nebo Hugo Haas. Pokud jde o automobily, Scheinpflugová byla jednou z prvních žen, které v ženském motoristickém časopise propagovaly Škodu Popular. Reklama se objevila ve třech časopisech: Eva, Auto a Pestrý svět.

Pokračování 6 / 6

Jan Werich – majitel třiceti aut

Patřil k našim nejznámějším a taky nejváženějším filmovým i divadelním umělcům. Svůj život spojil s Osvobozeným divadlem a Jiřím Voskovcem. Hrál v mnoha filmech, měl ale také spoustu tváří. Miloval nejen divadlo, ale proslul i jako spisovatel. Kromě toho, že to byl skvělý herec, byl prý taky nevěrník a nebyl ani otec na jedničku. Svého nemanželského syna odložil do kojeneckého ústavu, odkud pak odešel do adoptivní rodiny.

Werich byl z výše jmenovaných hvězd asi jediný, kdo vystřídal za svůj život asi 30 aut! Říkalo se, že když se něco na jeho autě porouchalo, už mu nevěřil a vyměnil ho za jiné. Nejznámějším autem, které měl, byl elegantní krémový kabriolet Tatra 52, který si zahrál ve filmu Peníze nebo život. S tímhle autem jezdil Werich i na ryby. Další vůz, který Wericha okouzlil, byl vůz Aero 622, kterému se říkalo „cililink“. Auto mělo jedinou vadu: Werich se svou postavou se do něj moc nevešel, takže ho vyměnil za Ford V8. Tahle fordka si pro změnu zahrála ve filmu Svět patří nám.

Doporučujeme

Články odjinud