Podvodník mi poslal kámen místo mobilu

| Autor: redakce | Rubrika: Domácnost

Objednala jsem s manželem po telefonu přes inzerát mobilní telefon za 3150,-Kč včetně poštovného. Balíček dorazil rychle. Vzápětí po převzetí jsme ho rozbalili a tam našli kámen.

Vážení přátelé,
dobrý den, píši Vám, protože bychom se rádi dozvěděli od Vás, kde jsme udělali chybu.
Objednala jsem s manželem přes inzerát na uvedeném telefonu 777 600 919 mobilní telefon 3510i za 3150,-Kč včetně poštovného. Balíček dorazil rychle - 3.9.2003. Vzápětí po převzetí jsme ho rozbalili a tam našli kámen. Manžel jel okamžitě za pánem z pošty, který nám balík dovezl, s ním pak jeli společně balík zvážit na poštu, kvůli kontrole váhy a dostal doporučení aby zajel na policii - obvodní oddělení v Mariánských Lázních - celou věc ohlásit. Tam s ním sepsali protokol a bylo mu přislíbeno, že budou učiněny kroky k tomu, aby bylo odeslání peněz pozastaveno. Já mezitím volala na oblastní ředitelství České pošty do Chebu, kde nás uklidňovali, že vše dobře dopadne, že pošta pozastaví platbu podvodníkovi a že budou učiněny všechny možné kroky k tomu, aby nám byly peníze vráceny.

Druhý den v 7:30 hod jsme se na oblastním řediteství České pošty v Chebu dozvěděli, že máme smůlu, peníze jsou odeslány a že jsme udělali dvě velké chyby. První byla, že jsme o tom kontaktovali Českou policii (v tomto případě by šlo udělat výmaz a vrátit peníze. Druhá chyba byla, že jsme nekontakovali v předchozí den státního zástupce, který by mohl zastavení platby nařídit. Připadám si jako Alenka v říši divů. Celý den jsme strávili telefonováním na Českou poštu, na Českou policii v Mariánských Lázních, stejně tak do Kolína, odkud byl balíček odeslán.

Je mi líto, že musím konstatovat : "Stydím se za stát, který nechrání nás poctivé občany a svými mezerami v zákonech pomáhá obohacovat, či lépe řečeno obohacuje podvodníky!!!"

Jelikož se jedná o částku do 5tis. Kč (přestupek a ne trestný čin), tak se tím nikdo nebude příliš zabývat. V našem případě už nejde o ztracené peníze, ale o pomoc, jak zabránit těmto podvodníčkům, aby v tomto výnosném podniku pokračovali. Kolik lidí se denně na jejich inzeráty ozve? Policie nám s odvoláním na Zákon o ochraně osobních dat nesmí sdělit kontakty na stejně postižené, přestože by to byla cesta, jak podat společnou žalobu.
Jsme už vážně bezradní a dotyčný človíček si spokojeně sedí doma v teple a čeká na nový výpis z účtu, aby se mohl radovat z připsaných částek.
Nemyslím si, že jsme typický případ hlupáků kteří se nechají nachytat na lákavou nabídku, manžel s tím člověkem asi 3 x telefonicky komunikoval a vše vypadalo velice solidně. Myslíme si, že se jedná o velmi dobře propracovaný systém, kterému zejména směrnice České pošty pomáhají.
Náš problém jsme napsali poslancům, senátorovi, ombudsmanovi, publicistickým pořadům.

Děkuji za možnou radu a pomoc. Přeji hezký den.
S pozdravem Jitka a Martin B.



K uvedenému problému lze sdělit asi následující:

Podvod v zásilkovém obchodě samozřejmě nelze vyloučit. Stejně tak jej nelze vyloučit v žádném případě, kdy spotřebitel platí dodavateli před tím, než převezme a zkontroluje zboží.

Česká pošta, s.p. nebo jakýkoli jiný doručovatel zboží v zásilkovém obchodě totiž samozřejmě nenese žádnou odpovědnost za obsah zásilky. Slouží jako doručovatel a její jedinou povinností je řádně a včas dopravit zásilku k
adresátovi. To, jestli v zásilce jsou kameny nebo objednané zboží, pošta nemůže ani zkoumat, ani za to odpovídat. Jde skutečně o riziko kupujícího. Pokud tedy kupující přebírá zásilku na dobírku, je jeho povinností poště zaplatit cenu dobírky, a to před převzetím zásilky. Reklamaci pak může uplatnit pouze v případě, že je porušena zásilka, ale nikoli proto, že odesílatel adresáta podvedl.
Pokud adresát (spotřebitel) zjistí, že byl podveden, nezbývá mu, než se obrátit na příslušné orgány.

Jednou možností je obrátit se na Policii ČR nebo státní zastupitelství. Je zcela rovnocenné, na který z uvedených orgánů se obrátí a podá u něj tzv. trestní oznámení. Na základě toho orgány činné v trestním řízení budou věc
vyšetřovat a pokud se prokáže spáchání trestného činu, lze očekávat, že se spotřebitel touto cestou domůže i náhrady škody-nárok na ni je vhodné při podání trestního oznámení rovnou uplatnit. Orgány činné v trestním řízení
samozřejmě mohou během trestního činit nejrůznější opatření, mezi nimiž je i zajištění prostředků pocházejících z trestné činnosti Je ale velmi nepravděpodobné, že by tyto orgány byly schopny zakročit ještě před doručením zaplacené ceny dobírky odesilateli. Nadto takto zajištěné prostředky mohou být ve prospěch poškozeného spotřebitele vydány teprve po
skončení trestního řízení, tedy po vydání pravomocného rozsudku o spáchání trestného činu. To vše pochopitelně platí v případě, že se pachatel dopustil trestného činu. Jelikož v daném případě způsobil škodu menší než 5000 Kč, o trestný čin by se mohlo jednat pouze tehdy, pokud by se
prokázalo, že pachatel takto jednal ve více případech.
Druhou cestou k nápravě pro spotřebitele je možnost podání soukromoprávní žaloby u příslušného okresního soudu. V takovém případě je však na spotřebiteli, aby inicioval řízení, prokazoval svá tvrzení a nesl náklady soudního řízení až do vítezství ve sporu.

Nutno však říci, že v daném případě není chyba na straně státu, jak uvádíte. Podvodníci budou vždy a všude a není možné jejich jednání eliminovat tím, že přeneseme odpovědnost na osoby, které ji nést nemohou.
Za popsaný problém nemůže odpovídat pošta, ani státní orgány. Při koupi zásilkovým prodejem je vždy vhodné se informovat o referencích na obchodníka. Skutečně lze problém přirovnat k situaci, kdy zákazník objedná například nábytek u obchodníka a složí mu zálohu, načež nábytek nikdy neobdrží - takovou situaci rovněž není možné řešit jinak, než shora
popsaným způsobem.

Mgr. Tomáš Pelikán
Advokát

Poznámka: Co dělat na obranu před dobírkovými podvodníky? Před nebo při objednání výrobku na dobírku se snažte zjistit co nejvíce o firmě, u které zboží objednáváte. Každá firma musí mít své obchodní jméno, sídlo, IČO a DIČ a je povinna Vám je sdělit. Tyto údaje si můžete ověřit buď u příslušného živnostenského úřadu nebo v živnostenském nebo obchodním rejstříku - a to i na internetu. Přednost bych také dala objednávce na pevnou telefonní linku, u ní se dá zjistit majitel. U mobilního telefoního čísla to nemusí platit (v případě předplacených karet).
-zs-

zdroj: www.spotrebitel.cz

Další články z rubriky

Tradiční recepty: Co se jedlo za první republiky?

Tradiční recepty: Co se jedlo za první republiky?

Dnes | Když se řekne "prvorepublikové recepty", většině z nás se jistě vybaví pokrmy našich babiček -…

Jak si vybrat stromek v květináči? Záleží, co od něj očekáváte

Jak si vybrat stromek v květináči? Záleží, co od něj očekáváte

Dnes | Máte raději živý vánoční stromeček, ale je vám líto, že ho kvůli vám museli pokácet nebo že za…

Vánoční feng shui úklid: Vyhoďte, co vás netěší

Vánoční feng shui úklid: Vyhoďte, co vás netěší

Včera | Ano, většinou před Vánoci alespoň trochu poklidíme. Chceme se tu cítit dobře. Není třeba ale…

Od pondělí do pátku: Rychlé recepty

Od pondělí do pátku: Rychlé recepty

5. 12. | Večeře do 30 minut? Vykouzlete ji z jednoduchých surovin a uvidíte, kolik času vám najednou zbude…