Jaro – vůní čas

| Autor: redakce | Rubrika: Krása

Vůně nás provázejí celým životem. Teď na jaře je možná vnímáme ještě citlivěji než při pošmourném počasí. Možná je to tím, že se ze zimní letargie neprobouzí jen příroda, ale i naše smysly. Právě v tomto období toužíme po tom, abychom se našim protějškům co nejvíce zalíbily, kupujeme si nové oblečení, měníme vizáž, poohlížíme se po nových vůních… Proč to vlastně všechno děláme? Mužům se přeci líbíme nenalíčené a co nejpřirozenější…

Ženy se pro opačné pohlaví zkrášlovaly odjakživa - již pralidé si velmi brzy povšimli, že vůně na člověka působí. Záhy přišli na to, že to, co páchne, bývá nejen nepříjemné pro nos, ale většinou také zkažené, a proto je lepší se tomu vyhnout. Z těchto důvodů si ženy (a mnohdy také muži) již ve starověkém Římě připravovaly vonné koupele a ti, kdo se zabývali obchodem s vonnými esencemi, byli velmi cenění a úspěšní. Poté svět objevil první parfémy – ty první plnily funkci dnešních deodorantů. Za úplně první parfém můžeme označit kadidlo, koneckonců označení „per fumum“ znamená v překladu „skrze kouř“. Postupem času se parfémy a vůně rozšiřovaly po celém světě a nacházely si stále více příznivců. Po pádu Říma se postupně stala největší světovou voňavkářskou velmocí Itálie, především Benátky. Bohužel právě v tuto dobu cena parfémů vzrostla natolik, že byly dostupné jen málokomu. Velký rozkvět výroby parfémů nastal v období renesance a baroka. I když dnes je parfémovou velmocí Francie, tehdy tomu tak nebylo. Francouzské voňavkářství se začalo rozvíjet především díky hygieně, tedy spíš jejímu nedostatku. Lidé prostě páchli, a pach potu a nečistot bylo potřeba „přebít“ ideálně něčím výrazně voňavým. Další revoluce ve vývoji voňavek nastala na přelomu 17. a 18. století – tehdy se poprvé objevila kolínská voda, která dostala jméno po městě Kolín.

Mezi vůněmi oblíbenými u žen a mužů je velký rozdíl. Pánové chtějí ukázat svoji „mužnost“, a proto často používají vůně velmi kořeněné, fougerové, levandulové a citrusové. Naopak ženy chtějí dávat na odiv svoji nevinnost, a proto se nejčastěji orientují na vůně květinové či ovocné.

Kosmetické přípravky a parfémy jsou součástí diskrétní hygieny již více než sto let. I dnes mají tyto přípravky zabraňovat pocení a dodávat sebejistotu. Pach potu je dnes veřejně nepřijatelný, a proto se základem hygieny stávají (v cizině jsou již naprostou samozřejmostí) antiperspiranty a deodoranty.

Řada lidí se domnívá, že se potí jen při fyzické aktivitě či v parném létě. To je tvrzení, které se rozhodně nezakládá na pravdě. Všichni se potíme po celý rok, jen ve chvílích většího fyzického či emočního vypětí více. Stejné je to i v létě. Pocení je přirozený mechanismus organismu na regulování tělesné teploty a jeho hlavní úlohou je termoregulace. Ta pomáhá ochlazovat organismus a svoji úlohu hraje také při vylučování škodlivých a toxických látek. Velký rozdíl je v pocení mužů a žen. Ženská pokožka je citlivější na teplotní změny, což způsobuje větší množství tuků, má menší plochu a menší počet potních žláz. Z toho vyplývá, že se ženy potí méně než muži. Pánské potní žlázy jsou mnohem aktivnější než ženské a zpravidla se u nich v podpaží nachází víc bakterií, které způsobují nepříjemný zápach. Muži se tedy nejen víc potí, ale jejich pot je i výrazněji víc cítit.

Použití deodorantů či antiperspirantů by tedy mělo být součástí každodenní ranní hygieny žen i mužů. Z průzkumů ale vyplývá, že tomu tak, zvlášť v České republice, není. Více než 50 % Čechů si myslí, že prostě mezi voňavý národ nepatříme. Nejpatrnější je tento fakt asi při cestování hromadnou dopravou. Téměř každý se snaží při transportu dostat co nejdále od cestujících, kteří jsou cítit potem. Řešení je přitom tak jednoduché – v každé drogerii jsou dnes naprosto běžně k dostání antiperspiranty a deodoranty snad ve všech variantách, na které si vzpomenete – od klasických sprejů, přes roll-ony a tuhé i gelové sticky až po praktická balení do kabelky (ministicky). I v této oblasti je znát návrat k přírodě a bylinkám – stále více zákazníků si oblíbilo právě tento druh kosmetiky. Například značka Rexona uvedla v březnu na trh novinku – Rexona Activ Reserve Aloe Vera s výtažky právě této rostliny.


zdroj: AMI Communications

Další články z rubriky

Vypadají vaše ruce staře? Víme, jak to zastavit!

Vypadají vaše ruce staře? Víme, jak to zastavit!

16. 1. | Ruce používáme ke gestikulaci, a tak jsou nedílnou součástí běžné denní komunikace. Je proto…

Elektrizují vám v zimě vlasy? Hydratujte a zkuste zábaly

Elektrizují vám v zimě vlasy? Hydratujte a zkuste zábaly

14. 1. | Vlasy vlivem mrazivého počasí dostávají v zimě hodně zabrat. Žádný účes pořádně nedrží, a když už…

Vajazzling: Pryč s bobrem, ozdobte si rozkrok originálně!

Vajazzling: Pryč s bobrem, ozdobte si rozkrok originálně!

11. 1. | 7 | Doba, kdy ženy „tam dole“ měly neprostupný prales, naštěstí dávno minula. Módní trendy se v…

Konec stárnutí: 5 ověřených triků, které mu zabrání

Konec stárnutí: 5 ověřených triků, které mu zabrání

9. 1. | Je mnoho faktorů, které ovlivňují stárnutí vaší pleti. Některé nemáte šanci ovládnout, ale pokud…