Fotografická výstava - Jiří Thýn / ALL THE BEST

| Autor: redakce | Rubrika: Kultura

Výstava mladého autora, jehož práce se pohybují na hranici fotografie, videa, instalace a intervence do veřejného prostoru. Thýn pracuje s bohatou symbolikou každodenních událostí a zvýrazňuje ji s jemností sobě vlastní. Jeho kultivovaný vizuální projev pak jen dále rozehrává hru mezi absurditou a smysluplností všedního provozu.

I výstava „All the Best“ potvrzuje tento autorem doposud preferovaný způsob tvorby. Tentokrát se však Thýn zaměřuje na téma svátečnosti, které mu dovoluje ještě větší gradaci výrazu a případné „designování“ formy. Velkoformátová fotografie odkvétajících růží, „neumětelská fotokoláž“ s křehkou babičkou zapaspartovaná v kvalitním dřevěném rámu, růžová vlajka přichycená ve fasádním držáku na stěnu galerie, barevně rozpasovaný orientační bod… jsou jen malé segmenty vizuality zachycující okamžik, kdy se svátek mění v obyčej a naopak. Okamžik, ve kterém se přání „ALL THE BEST“ vyslovuje jednou s velkou měrou empatie, jindy s lehkou dávkou ironie a občas také jako hodnotící kritérium prokazující bonvivánský životní nadhled.

Jiří Thýn (1977) patří k nejmladší generaci současných umělců. Odborná literatura označuje etapu mezi dokončením vysoké školy a dovršením třiceti let věku „soutěskou rané dospělosti“. Pražský psychiatr MUDr. Jan C. definoval toto složité období jako první vážný střet idealismu s realitou, kdy se IDEALISMUS, dosud veskrze pozitivně přijímaná hnací síla, ze dne na den přerodí v bájnou obludu Skyllu a spolu s REALITOU-Charybdou drtí mladého životního Argonauta. S fatalismem pociťovaná krize hodnot podle něj snese srovnání pouze s obdobím puberty, přičemž však na rozdíl od zmíněného období nedochází při „plavbě soutěskou“ k žádným výrazným hormonálním změnám. Předrážděnost až agresivitu střídá frustrace a apatie, přecházející nezřídka až k letargii. V tomto období se také více než jindy ochlazují a rozpadají letité citové vazby, přátelství a kamarádství, dříve chápané na celý život. Labilní jedinci mohou propadnout až klinickým formám eskapismu. Muži se velmi často uchylují k samomluvě a alkoholismu. Pochopitelně intenzita prožívání krize závisí na individuálních dispozicích. Obecně platí, že senzitivní jedinci, k nimž lze bez rozpaků započítat většinu umělců, zvládají „soutěsku“ hůře, než pragmatici. Vrozené
či vypěstované sklony k romantickému pojímání okolního světa pak patří k nejrizikovějším faktorům. U mladých umělců přistupují k již vypočítaným charakteristikám další. Zvláště bolestně pociťují ztrátu víry ve své dosavadní bohémství, které střídá deziluze ze životní stylu pod heslem „ubavit se k smrti“. Propadají černým myšlenkám o samotném smyslu umění. Tvorbu proto obvykle začínají kontaminovat konceptem veřejné prospěšnosti nejčastěji ve formě sociálních interakcí a intervencí. Dosavadní lehkost vystřídá v mnoha případech bezradnost. Vtip pro ně přestává být nosným důvodem k tvůrčímu aktu. Stejně tak se do jejich duší vkrádá nedůvěra ve výsledky kombinatoriky, ať již sebesofistikovanější. Nová perspektiva s níž nyní pohlížejí na mechanismy uměleckého provozu, jen potvrdí jejich dřívější temná podezření. Pro milovníky drobnopisného pozorování, ještě dodejme, že se v tomto období umělci velmi často vyjadřují neuctivě o své diplomové práci, odmítají ji komukoli ukazovat, mnozí ji dokonce zničí.
Avšak nejhorší skutečností na „rané soutěsce dospělosti“ je, že ani její úspěšné zdolání pro nikoho neznamená vítězství. Naopak. Je proto namístě šetřit soucitem, neboť jak praví staré anglikánské přísloví: „Přeťatý červ pluhu nespílá!“
Ondřej Chrobák, kurátor výstavy, doprovodný text k výstavě.


JIŘÍ THÝN *1977 v Praze

STUDIUM
1998 / 99 ITF – Slezská Univerzita v Opavě obor fotografie
Od 1999 / 2000 VŠUP Praha, ateliér fotografie prof. Pavla Štechy

STÁŽE
2002 / 2003 AVU Praha ateliér malby prof. Vladimíra Skrepla a Jiřího Kovandy
2002 / 2003 UIAH Helsinky, ateliér fotografie

SAMOSTATNÉ VÝSTAVY
2002 – MÍSTA TICHA PRO MOJÍ SESTRU, Galerie Francouzkého institutu
2003 – MÍSTNÍ ÚZEMÍ , Galerie CO14

SKUPINOVÉ VÝSTAVY
1999 STUDIO EMOTION, Praha
2002 A SAKRA!, Galerie 1, VŠUP
2000 KONFRONTACE,Galerie PHP
2003 VĚŘÍME, Galerie 1 VŠUP
2003 BROUMOVSKÉ DVORKY (umění ve veřejném prostoru)
2003 IN / OUT, festival digitálního obrazu, Praha
2003 COMPRESSION, Berlín, ve spolupráci s galerií Display
2004 PRIVATE EVOLUTION, galerie VŠUP
2004 1+1 galerie Jelení
2004 DESIGN BLOK botel Neptun, s podporou organizace Tranzit
2005 ENVIROMENTAL, Galerie AM 180, Praha
2005 FUNKEHO KOLÍN, fotografický festival
2005 UDĚLALI JSME TÉMĚŘ VŠECHNO,Galerie Entrance
2006 LAND LOCKED, Well Gallery, London Collage of Comunication
2006 THIS POINT..., Preproduction GalleryBerlin-Weding
2006 VĚCNÉ STAVY, Karlín Studios
2006 ÚČEL.galerie AVU
2006 INDIKACE,4+4 dny v pohybu


Jiří Thýn / ALL THE BEST
27.9. – 29.10. 2006
Ateliér Josefa Sudka
Újezd 30, Praha 1

zdroj: Ateliér Josefa Sudka
Foto: © Jiří Thýn

Komentáře

Komentářů celkem: 1
Hodily by se jako produktové fotografie andel1234 29. 6. 2012 | 10:30

Další články z rubriky

Konec léta se blíží, rozlučte se s prázdninami hudbou

Konec léta se blíží, rozlučte se s prázdninami hudbou

10. 8. | Jeden z posledních festivalu, který nám letošní sezóna dopřeje, je zavedený Rock for Churchill. Ten…

Beverly Hills 90210: Jak dnes vypadá Brenda, Brandon a jejich parta?

Beverly Hills 90210: Jak dnes vypadá Brenda, Brandon a jejich parta?

1. 8. | V 90. letech usedaly před televizní obrazovky miliony lidí po celém světě, aby se dozvěděly, jak…

Jsme superlidi, vzkazují v emotivním videu paralympionici

Jsme superlidi, vzkazují v emotivním videu paralympionici

20. 7. | Velmi dojemné video v posledních dnech ovládá sociální sítě. Trailer k letošním paralympijským hrám…

8 tipů pro knihomoly: Knihy k moři i na chalupu

8 tipů pro knihomoly: Knihy k moři i na chalupu

18. 7. | Ať už jedete do exotických krajin nebo jen na českou chalupu, dobrá kniha je základní výbavou všech…