Znáte nějakého režiséra, který by točil pravidelně jeden film ročně? Kromě Woodyho Allena byste mezi známými osobnostmi už asi nikoho jiného nenašli. A už vůbec ne u nás. Rok co rok se rozšiřující seznam filmů ve filmografii je totiž přepych, který si může dovolit skutečně jen málokdo. Potřebujete nejen stále originální nápady, ale i přízeň publika a především peníze - a zase peníze.
Divácký nezájem opravdu není tím, na co by si mohl náš nejúspěšnější současný režisér Jan Hřebejk stěžovat. Spolu se scenáristou Petrem Jarchovským potkávají stále nové a nové zajímavé lidi, kteří jsou pro ně inspirací pro psaní čím dál tím více zajímavějších příběhů, a jejich fantazie zřejmě nezná hranic. Co se týče finančního zajištění, Hřebejkovo navázání spolupráce s producentskou společností Total HelpArt T.H.A. Ondřeje Trojana filmem Pelíšky v roce 1998 je možné považovat za jedno z nejšťastnějších filmařských spojení v novodobé české kinematografii. Jak sám shrnuje Jan Hřebejk: „Já bych klidně mohl točit film každý rok. Není to ale zas tak moje zásluha jako spíš Petra Jarchovského, který není líný, a především Ondřeje Trojana, který je schopen projekt rozjet, i když není do poslední chvíle jisté jeho financování.“
Díky této příznivé konstelaci je tedy možné, že i v době, která české kinematografii zrovna nepřeje, začíná ještě před premiérou Krásky v nesnázích Jan Hřebejk se svým štábem opět točit. Film se jmenuje Medvídek a i přes poetický název půjde opět o tragikomedii sázející především na skvěle napsané postavy a jejich dialogy. „Pokud bychom měli žánrově film přirovnat k některému dílu světové kinematografie, mohla by to být Americká krása nebo Hana a její sestry. Je to hodně konverzační film, který zkoumá z mnoha úhlů fenomén manželství a vše, co k němu patří. Tedy mateřství, otcovství, nevěry… To, jak je někdy manželství rozkládáno plíživě, nebo naopak, jak i velké zásahy zvenčí ho nerozklíží. Těžiště je tedy v postavách a jejich psychologii,“ vysvětluje Jan Hřebejk. Petr Jarchovský k tomu podotýká, že kdyby neexistoval film Tajnosti a lži, jeden z jejich nejoblíbenějších filmů, nynější Medvídek by se takto mohl jmenovat. „Zajímají mě příběhy, ve kterých věci nejsou pod povrchem takové, jaké se jeví navenek,“ dodává Jan Hřebejk.
V příběhu o trojici kamarádů a jejich partnerkách se opět sešlo několik herců, se kterými režisér již spolupracoval: Nataša Burger, Jiří Macháček a také Aňa Geislerová a Roman Luknár. Ti budou stejně jako v Krásce v nesnázích hrát partnery. Autoři ovšem pro ně vymysleli naprosto odlišné postavy, a tak bude pro diváky jistě velice zajímavé sledovat, jak se může vztah mezi dvěma herci na plátně vyvíjet. Šestici uzavírají Táňa Vilhelmová a Ivan Trojan, s nimiž bude Jan Hřebejk točit poprvé. Třešničkou na dortu bude jistě i obsazení Jiřího Menzela a Věry Křesadlové do rolí rodičů.
Film se začne natáčet již 1. srpna v Praze a na jejích periferiích. Natáčení bude pokračovat do 28. srpna a po přestávce naváže podzimním natáčením a krátkou zimní dotáčkou. Premiéra je plánována na podzim příštího roku.
Film vzniká ve spolupráci s TV Nova: „Jsme velmi rádi, že jsme se na spolupráci na tomto snímku s panem Trojanem domluvili, a televize Nova tak může podpořit další český film. Snímky Jana Hřebejka patří k tomu nejlepšímu, co v naší kinematografii vzniká, a máme radost, že po jistě úspěšném uvedení v kinech uvidí Medvídka diváci naší televize,“ říká generální ředitel televize Nova Petr Dvořák.
zdroj: 2MEDIA.CZ