Národní divadlo uvede slavnou operu Leoše Janáčka Věc Makropulos

| Autor: MS | Rubrika: Kultura

Mistrné dílo Leoše Janáčka Věc Makropulos na motivy stejnojmenného dramatu Karla Čapka zpracovávající téma touhy po nesmrtelnosti bude uvedeno na scéně Národního divadla již 18. prosince. Stane se tak v koprodukčním nastudování s English National Opera.

Národní divadlo tak vzdává poctu Janáčkovi (1854–1928), velikánu evropské hudby 20. století, od jehož smrti letos uplynulo osmdesát let. Za novým nastudováním stojí mezinárodní inscenační tým v čele s americkým režisérem Christopherem Aldenem, který patří mezi nejvyhledávanější operní režiséry současnosti. Řadou úspěchů na světových scénách se může pochlubit rovněž mladý český dirigent Tomáš Hanus, jenž zastává post šéfa opery Národního divadla Brno.

„Janáčkova Věc Makropulos nás konfrontuje s nekompromisně ubíhajícím časem lidských životů a dává nám mnoho impulsů k zamyšlení nad lidskou existencí. Spolupráce na novém nastudování tohoto nadčasového díla s English National Opera a režisérem Christopherem Aldenem je pro nás velkou poctou,“ říká šéf opery Národního divadla Jiří Heřman.

Opera Věc Makropulos bude uvedena na scéně Národního divadla pouze šestkrát; vedle premiérových představení ještě 28. prosince, 17. ledna, 1. a 21. února. Vstupenky na všechna představení (včetně premiér) Věci Makropulos jsou v prodeji v pokladnách Národního divadla a obvyklých předprodejních sítích. Podrobnější informace na www.narodni-divadlo.cz.

V pořadí předposlední Janáčkova opera přejímá základní dějová fakta, postavy a situace z Čapkovy věhlasné „filosofické komedie“ o touze po nesmrtelnosti i únavě a strachu z ní. I v komediálním hemžení kolem ústřední postavy zpěvačky Emilie Marty Janáček následuje Čapka. Co je však jeho samostatným a pro něj typickým vkladem, je vyhrocení erotických vztahů a erotické atmosféry příběhu vůbec. Zaujme přesným vcítěním do role ženy, která přes všechen cynismus získaný během svého třistaletého života stále touží po lásce, smyslu, naplnění a závidí smrtelným, že v tyto „obyčejné věci“ dovedou – možná naivně – věřit.

„Janáček prohloubil, individualizoval a procítil Čapkovu filozofickou komedii, tím, že ji zhudebnil svou hořkosladkou hudbou vyjadřující jeho vlastní křehkou smrtelnost. Vložil sem všechny své palčivé ambivalentní pocity spojené s odchodem ze života a s nenaplněnou láskou, jež vášnivě provázela jeho stáří,“ dodává režisér inscenace Christopher Alden. Uvedením Věci Makropulos připomíná opera Národního divadla rovněž sedmdesáté výročí úmrtí Karla Čapka, které připadá na 25. prosince.

Hlavní part zpěvačky Emilie Marty – Eliny Makropulos, dcery lékaře císaře Rudolfa II., žijící díky elixíru života přes tři sta let, za které dospěla k vyčerpání, samotě a cynismu, byla svěřena mladé německé pěvkyni Gun-Brit Barkmin. Po jejím boku se poprvé v Národním divadle představí Cenou Thálie ověnčený italský tenorista Gianluca Zampieri jako Albert Gregor a přední český barytonista Martin Bárta jako baron Prus. V dalších rolích vystoupí Jan Markvart, Alžběta Poláčková, Tomáš Kořínek, Gustáv Beláček, Bohuslav Maršík, Lenka Šmídová, Jan Ježek a Stanislava Jirků. Autorem scény je britský scénograf a režisér Charles Edwards. Kostýmy k inscenaci jsou dílem britské návrhářky Sue Willmington.

Janáčkova opera Věc Makropulos se do Národního divadla vrací po bezmála devíti letech. Jde o šestou inscenaci v historii první domácí scény. Poprvé byla opera Věc Makropulos uvedena 18. prosince 1926 v Národním divadle v Brně. V pražském Národním divadle pak byla uvedena poprvé 1. března 1928 v hudebním nastudování Janáčkova přítele a tehdejšího šéfa opery Otakara Ostrčila.

Opera Národního divadla připravila k této premiéře dvě doprovodné akce. Hned v úterý 9. prosince se od 17.00 opět v provozní budově uskuteční veřejná debata s inscenátory a sólisty. Přednáška předního znalce díla Leoše Janáčka Mgr. Jiřího Zahrádky, Ph.D. pak proběhne 16. 12. v 16.00 v historické budově Národního divadla. Vstup na obě akce je volný.




Leoš Janáček
Věc Makropulos


Premiéry: 18. a 20. prosince 2008
Jediné reprízy: 28. 12. 2008 + 17. 1., 1. 2. a 21. 2. 2009

Dirigent: Tomáš Hanus
Režie: Christopher Alden
Scéna: Charles Edwards
Kostýmy: Sue Willmington
Režijní spolupráce: Peter Littlefield
Světelný design: Adam Silverman
Sbormistr: Martin Buchta
Dramaturgie: Beno Blachut ml.

Emilia Marty: Gun-Brit Barkmin
Albert Gregor: Gianluca Zampieri
Solicitátor Vítek: Jan Markvart
Kristina: Alžběta Poláčková
Jaroslav Prus: Martin Bárta
Janek: Tomáš Kořínek
Advokát dr. Kolenatý: Gustáv Beláček
Strojník: Bohuslav Maršík
Poklízečka: Lenka Šmídová
Hauk-Šendorf: Jan Ježek
Komorná: Stanislava Jirků

Sbor, balet a orchestr opery Národního divadla
více na: www.narodni-divadlo.cz

Komentáře

Komentářů celkem: 0

Další články z rubriky

Konec léta se blíží, rozlučte se s prázdninami hudbou

Konec léta se blíží, rozlučte se s prázdninami hudbou

10. 8. | Jeden z posledních festivalu, který nám letošní sezóna dopřeje, je zavedený Rock for Churchill. Ten…

Beverly Hills 90210: Jak dnes vypadá Brenda, Brandon a jejich parta?

Beverly Hills 90210: Jak dnes vypadá Brenda, Brandon a jejich parta?

1. 8. | V 90. letech usedaly před televizní obrazovky miliony lidí po celém světě, aby se dozvěděly, jak…

Jsme superlidi, vzkazují v emotivním videu paralympionici

Jsme superlidi, vzkazují v emotivním videu paralympionici

20. 7. | Velmi dojemné video v posledních dnech ovládá sociální sítě. Trailer k letošním paralympijským hrám…

8 tipů pro knihomoly: Knihy k moři i na chalupu

8 tipů pro knihomoly: Knihy k moři i na chalupu

18. 7. | Ať už jedete do exotických krajin nebo jen na českou chalupu, dobrá kniha je základní výbavou všech…