Narozeniny W. A. Mozarta oslaví Národní divadlo s Adrianou Kučerovou a Tomášem Netopilem

Lednové výročí narození Wolfganga Amadea Mozarta připomene Národní divadlo slavnostním koncertem. Pestrým výběrem jeho tvorby publikum provedou výtečná sopranistka s četnými mezinárodními zkušenostmi Adriana Kučerová a orchestr Národního divadla pod taktovkou svého budoucího šéfdirigenta Tomáše Netopila.

Na slavnostním koncertu, který se uskuteční tradičně 27. ledna ve Stavovském divadle, tedy přesně v den Mozartových narozenin, zazní árie z Mozartových oper La finta giardiniera, La finta semplice, Idomeneo, Le nozze di Figaro (Figarova svatba), Così fan tutte, Die Zauberflöte (Kouzelná flétna) a Die Entführung aus dem Serail (Únos ze serailu). Vybrané árie doplní předehra k opeře Don Giovanni, Symfonie č. 25 g moll KV 183, a Koncert pro flétnu a harfu C Dur KV 299, jehož sólové party přednesou členové orchestru Národního divadla harfenistka Ivana Pokorná a flétnista Jaroslav Pelikán.

Šéf opery Jiří Heřman obsazení koncertu komentuje: „Těší mne, že narozeninový koncert W. A. Mozarta patří mladým umělcům s bohatými zahraničními zkušenostmi, jako jsou Adriana Kučerová a Tomáš Netopil. Oba umělci mají k Mozartově hudbě velmi blízko. Adriana Kučerová účinkuje v několika Mozartových operách při tak významných příležitostech, jakou je například Salcburský festival. Tomáš Netopil, který se v posledních dvou sezonách tvorbě W. A. Mozarta intenzivně věnoval, stvrzuje svůj cit pro jeho dílo například v bezchybném výkonu v posledním nastudování titulu La finta giardiniera ve Stavovském divadle.“

Vstupenky na koncert jsou v prodeji v pokladnách Národního divadla a předprodejních sítích BTI, Ticketpro a Ticketportal. Ceny vstupenek jsou v rozmezí od 50 Kč do 2 000 Kč. Více informací na www.narodni-divadlo.cz.

Půvabná mladá sopranistka Adriana Kučerová, majitelka svěžího lyrického hlasu, patří k současným nejvýraznějším slovenským talentům. Slaví úspěchy nejen na rodném Slovensku, ale také na předních světových scénách či festivalech. V jejich výčtu nechybí La Scala či Salcburský festival. Její skvělou mezinárodní kariéru odstartovalo vítězství na renomované soutěži Hanse Gabora Belvedere ve Vídni v roce 2005. Letos hostuje na operních scénách v Paříži, Vídni, Mnichově a Ženevě. U nás vystoupila s velkým úspěchem naposledy na letošním ročníku Pražského jara.

Dirigent Tomáš Netopil má v Národním divadle za sebou již tři koncerty a úspěšný český operní debut v inscenaci Mozartovy opery La finta giardiniera. Na mezinárodní scéně mu patří neotřesitelná pozice. Hostuje u předních evropských orchestrů, např. u Tonhalle Orchester Zürich, Staatskapelle Dresden, London Philharmonic Orchestra, BBC Philharmonic Orchestra a dalších. Od příští sezony převezme post šéfdirigenta orchestru Národního divadla.

Tvorbě W. A. Mozarta se opera Národního divadla věnuje velmi intenzivně. Aktuálně na jejím repertoáru nalezneme opery La finta giardiniera a La clemenza di Tito (Titus) v režii manželů Herrmannových, Le nozze di Figaro (Figarova svatba) v režii Josefa Průdka a operu Don Giovanni v režii Václava Kašlíka a Jiřího Nekvasila. Aktuální program je k dispozici na www.narodni-divadlo.cz.

Biografie umělců:

Adriana Kučerová, soprán Studovala zpěv na konzervatoři a VŠMU v Bratislavě a později na Conservatoire National Supérieur de Musique et de danse v Lyonu. Je laureátkou například European Music Prize for Youth v Hamburku (2001), Internationale Sommer Akademie Prag-Wien-Budapest 2002 a vítězkou prestižní soutěže International Hans Gabor Belvedere Singing Competition ve Vídni z roku 2005. Na jevišti Slovenského národního divadla ztvárnila Morganu v Händlově Alcině, První žínku v Dvořákově Rusalce a Adinu v Donizettiho opeře L’elisir d’amore. V roce 2006 debutovala jako Serpetta na Mozartwoche Salzburg a na Salzburger Festspiele v Mozartově opeře La finta giardiniera pod taktovkou Sira Ivora Boltona. Záznam této inscenace vydala na DVD firma Deutsche Grammophon. V milánské La Scale vystoupila v Purcellově opeře Dido and Aeneas s dirigentem Sirem Christopherem Hogwoodem. V Bayerische Staatsoper v Mnichově úspěšně vytvořila postavu Sophie v inscenaci Massenetova Werthera. V roce 2007 nastudovala v Theater an der Wien Ninettu v Mozartově opeře La finta semplice v hudebním nastudování Fabia Luisiho.

V sezoně 2007-2008 debutovala v Glyndebourne Touring Opera jako Adina (L’elisir d’amore) a v pařížské Opéra-Bastille ve Wagnerově Parsifalovi jako jedna z Klingsorových kouzelných dívek. Na festivalu v Glyndebourne s úspěchem vystoupila v létě 2008 v titulní roli Gretel v Humperdinckově opeře Hänsel und Gretel.

V listopadu 2008 účinkovala v inscenaci Stravinského opery The Rake’s Progress jako Anne Trulove v Theater an der Wien v hudebním nastudování Nicolause Harnoncourta a v režii Martina Kušeje. Dále má před sebou vystoupení ve Wertherovi v Ženevě, Mnichově a Paříži. V Glyndebourne nastuduje novou inscenaci Verdiho Falstaffa.

Zpívala na koncertech ve Velké Británii, Polsku, Belgii a Nizozemí. V roce 2006 měla písňový recitál v Paříži a v Salcburku. Ve stejném roce zpívala na festivalu v Ravenně pod taktovkou Riccarda Mutiho Mozartovy Vesperae solennes de confessore a Exsultate jubilate. V roce 2007 vystoupila na koncertech v Salcburku s dirigentem Sylvainem Cambrelingem, dále v Mnichově a Janově. V roce 2008 se představila sólovým koncertem na Pražském jaru.

TOMÁŠ NETOPIL, dirigent Studoval hru na housle na Konzervatoři Pavla J. Vejvanovského v Kroměříži a dirigování na pražské AMU pod vedením Jiřího Bělohlávka, Radomila Elišky a Františka Vajnara. U Josefa Kuchinky a Pavla Pokorného dále studoval operní dirigování a u Jiřího Chvály a Lubomíra Mátla sbormistrovství. Ve studiích pokračoval na Královské akademii ve Stockholmu pod vedením Jormy Panuly. V roce 2002 zvítězil v prvním ročníku dirigentské soutěže Sira George Soltiho ve Frankfurtu nad Mohanem. Jako operní dirigent se představil ve vídeňské Volksoper nastudováním Flotowovy Marty a v sevillském Teatro de la Maestranza s Janáčkovými Příhodami lišky Bystroušky.

V sezoně 2004/2005 nastudoval v janovském Teatro Carlo Felice inscenaci Mozartovy opery Così fan tutte. V turínském Teatro Regio dirigoval Mozartův Únos ze serailu a v benátském Teatro La Fenice další Mozartovu operu Lucio Silla, s níž hostoval v roce 2006 i na salcburském festivalu. V minulé sezoně debutoval v Bavorské státní opeře v Mnichově, kde nastudoval operu Doktor Faust Ferruccia Busoniho. V salcburském Grosses Festspielhaus provedl v roce 2004 se Slovenskou filharmonií Dvořákovu kantátu Stabat Mater. V České republice účinkoval např. na festivalech Pražské jaro a Smetanova Litomyšl.

V zahraničí hostoval u orchestrů Tonhalle Orchester Zürich, London Philharmonic Orchestra, Staatsorchester Stuttgart, Oslo Philharmonic Orchestra, Staatskapelle Dresden, Staatskapelle Weimar, Royal Stockholm Philharmonic, Orchestre National de Lille, Orchestre National de Montpellier, NHK Symphony Orchestra Tokyo, Accademia Santa Cecilia Roma a dalších. Na domácí půdě spolupracoval především s Českou filharmonií, Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, Pražskou komorní filharmonií a Státní filharmonií Brno. Publikum Národního divadla vřele ocenilo jeho kvality při Slavnostním koncertu k otevření jubilejní 125. sezony a koncert k výročí Mozartova narození v lednu 2008.

V září dirigoval Koncert k otevření sezony 2008/2009, na kterém vystoupila sopranistka Maija Kovalevska. V říjnu 2008 nastudoval v Národním divadle inscenaci Mozartovy opery La finta giardiniera. Od sezony 2009/2010 se stane novým šéfdirigentem orchestru Národního divadla.

IVANA POKORNÁ, harfa Hru na harfu začala studovat v Kroměříži, později přestoupila na pražskou konzervatoř do třídy prof. Libuše Váchalové. Pod jejím vedením absolvovala konzervatoř roku 1983 a v témže roce byla přijata do orchestru Národního divadla v Praze, kde působí dodnes.

Kromě orchestrální činnosti se vždy věnovala komorní hře a interpretaci soudobé české hudby, např. autorů Ivany Loudové, Petra Ebena, Jana Klusáka a Zdeňka Lukáše. Lukášův Koncert pro harfu a smyčce provedla ve světové premiéře a natočila jej pro plzeňský rozhlas.

Koncertně vystupovala s houslistou Bohuslavem Matouškem, s violistou Janem Pěruškou a v Národním divadle založila duo s flétnistou Liborem Mikulem. Hrála též v souboru Musica Bohemica a od roku 1986 byla členkou Rožmberské kapely. V tomto souboru hrála na různé historické nástroje a zúčastnila se řady koncertů u nás i v zahraničí. Od roku 1989 koncertuje s violistou Petrem Přibylem a společně také nahráli CD s názvem Dialog harfy s violou. Ráda spolupracuje i s muzikanty jiných žánrů. Ivana Pokorná hraje na harfu německé značky Horngacher.

JAROSLAV PELIKÁN, flétna Od dětství byl členem Kühnova dětského sboru, kde získal vztah k hudbě. Na pražské konzervatoři studoval hru na flétnu (prof. Jan Riedlbauch) a skladbu (prof. Jindřich Feld). Ve studiu dále pokračoval na Hudební akademii múzických umění (hra na flétnu u prof. Františka Čecha a prof. Jiřího Válka, skladba u prof. Václava Riedlbaucha a doc. Juraje Filase).

V letech 1992-93 působil jako hudebník ve svobodném povolání v Brazílii. Od roku 1996 je prvním flétnistou orchestru pražského Národního divadla. Jako sólista vystupuje s řadou orchestrů, např. s Pražskou komorní filharmonií, Východočeskou filharmonií Pardubice, Talichovým komorním orchestrem, Severočeskou filharmonií Teplice, Karlovarským symfonickým orchestrem a s brazilským Orquestra da camera do Pará. V sólové hře se představil také v Japonsku, Brazílii, Německu, Maďarsku, Francii, Itálii aj. S kytaristou Jaroslavem Novákem je členem Jers-dua a společně vydali CD Mlčenlivé příběhy. V roce 2007 byl jako pedagog pozván na mistrovské kurzy pořádané federální univerzitou v Brazílii. V současné době hraje na dřevěnou flétnu německé značky Anton Braun.

Jako skladatel se věnuje především instrumentální hudbě. Můžeme jmenovat např. koncerty pro hoboj (provedený mimo jiné v Tokyu za přítomnosti japonské princezny), flétnu, kytaru a fagot (objednaný pro soutěž Pražského jara 2002), Dechový kvintet, Stabat Mater, Symfonii B dur, Betlémskou mši aj. Pro hobojovou soutěž Pražského jara 2008 zkomponoval Sonatinu.

zdroj: Public relations opery Národního divadla

Doporučujeme

Články odjinud