Výstava Moniky Abbotové nabízí ostrovy čistoty v chaosu světa

| Autor: redakce | Rubrika: Kultura

Houby a srdce v pražském Mánesu - Na houby se lze v těchto dnech vypravit i do galerie – v pražském Mánesu je od 6. září otevřena výstava Houby a srdce. Její autorkou je Monika Abbottová: výtvarná umělkyně, žijící ve Spojených státech, tu vystavuje první část z cyklu Hmota.

Soubor z let 2001-5 zahrnuje zhruba tři desítky děl: oleje věnovaných houbám, otisky houbových spórů i práce na mylarech, poloprůhledných, umělých pergamenech. V dolní části Mánesu bude k vidění až do 30. září, záštitu nad ní převzal Petr Pithart.

„Houby jsou spojeny s mými rannými zážitky z dětství,“ říká Monika Abbottová, která je začala zpodobňovat poté, co se z první emigrace v Holandsku přesunula o kontinent dál, do Spojených států. Život na předměstí New Jersey pro ni tehdy znamenal kulturní šok. Pocit ztráty kořenů a společenská izolace pokračovaly poté, co se s manželem přestěhovali do Connecticutu. „Malovala jsem ve sklepě a doufala, že najdu někoho, s kým si budu mít co povídat,“ vzpomíná Monika Abbottová. Pak ovšem přišel zlom - našla na zahradě houbu.

„Dlouho jsem se inspirovala motivy z Kuksu. Moje obrazy byly ale plné vydupaného duchovna a já s nimi byla nespokojená. Bylo mi často smutno, vzpomínala jsem na domov a na to, co jsem tam měla ráda. Jednou jsem na své zahradě našla hřib, přinesla ho do ateliéru a začala malovat. Najednou mi bylo všechno jasné. Ulevilo se mi: konečně jsem pochopila, že nechvi malovat součásti světa takové, jaké je vidím JÁ, ale takové, jaké JSOU. V mapách jejich neokázalé, ale nevyčerpatelné mnohotvárnosti vzdávám hold veškeré materii, jíž jsme součástí, říká Abbottová. „I pro sebe se pokouším vytvořit ostrovy srozumitelnosti a pořádku v chaosu dnešního světa.“

Vznikla série obrazů, představující houby jako tajemné formy života, krásné i bizardní, někdy jedlé a někdy smrtelné. A odkud přišla srdce, o kterých mluví i název výstavy? „Teprve teď mi dochází – pozdě, ale přece – že jenom přes intelekt se lidský osud lámat nedá,“ říká Monika Abbottová. „Bez srdce to zkrátka nejde. A tak, aniž jsem si toho v zápalu práce všimla, milované houby se mi přeměnily v srdce“. Monika se ostatně narodila jen kousek od místa, kde nyní právě vystavuje - v Myslíkově ulici a žofínský ostrov si jako malá chodila hrát. „I proto je pro mě výstava v Mánesu vyloženě „srdeční záležitost“, říká Abbottová.

První část ze série Hmota byla už vystavena v galerii Vawe Hill, patřící městu New York, která se orientuje na díla spjatá s přírodou. Monika Abbottová k tomu říká: „Ačkoli Vawe Hill galerií komerční, obrazy se prodávaly jakou houska na krámě i těm, kteří v životě nevzali houbu z opatrnosti do ruky. Američané totiž houby vůbec nesbírají, bojí se na ně i sáhnout, aby se náhodou neotrávili – vášnivé houbaření, které je specificky českým fenoménem, je pro ně naprosto neznámým druhem zábavy.“ Díla se také prodala mj. na aukci OSN, věnované odstraňování minových polí. Vedle tuzemské galerie Bayer a Bayer v majetku i několika soukromých sběratelů.

Vedle malování se Monika Abbottová věnovala například záchraně barokního Betlému Matyáše Bernarda Brauna v Kuksu. Ten se jí v roce 2000 podařilo dostat na seznam Světového památkového fondu, zahrnující 100 nejohroženějších světových památek. Následná finanční injekce z firmy Američan Express ve výši 70 000 dolarů však zůstala ležet ladem. Kvůli liknavosti české strany se záchranný projekt táhne do nekonečna a grant není dodnes vyčerpán.

Ze zklamání nad marným úsilím vytrhla Moniku Abbottovou opět další práce: jako dobrovolnice se začala podílet na přípravě výstavy českého gotického umění v Metropolitním muzeu v New Yorku. „Když jsem se představovala kurátorce a spoluautorce výstavy Barbaře Boehmové s tím, že bych vznikajícímu projektu ráda pomohla, zmínila jsem se, že mým oblíbeným slohem je baroko. ´To se dá vyléčit,´ usmála se Barbara. A měla pravdu – s gotikou se mi otevřel úplně nový svět. Gotice jsem vděčná za to, že jsem se naučila hledat – a hledat pozorně a s pokorou – věnovat pozornost detailu a netoužit po efektu. To se mi v pozorování hmoty a jejich struktur vyplácí a přináší mnohá překvapení. A středověké dogma, že ´malířům nepříslušný obrazy vymýšlet´, je mi také k užitku. Velkoryse pojatá expozice české gotiky, zahrnující díla z doby Karla IV. A Václava IV. svezená z celého světa, začíná v Metropolitním muzeu už 20. září a potrvá až do konce roku 2005.



Další články z rubriky

Vyrazte do kina: v letní komedii zazáří legendární Raquel Welch

Vyrazte do kina: v letní komedii zazáří legendární Raquel Welch

11. 7. | Od 13. července můžete v českých kinech shlédnout svěží letní komedii Milovník po přechodu, která…

Foo Fighters se po pěti letech vrací do Prahy, zahrají největší hity

Foo Fighters se po pěti letech vrací do Prahy, zahrají největší hity

19. 6. | 27. června se do Prahy vrátí slavná americká rocková skupina Foo Fighters. Kapela dorazí do České…

Tip na výlet: Zajeďte si do Českého ráje na Jičínský Food Festival!

Tip na výlet: Zajeďte si do Českého ráje na Jičínský Food Festival!

9. 6. | S příchodem léta se v prostorech Zámeckého parku v Jičíně uskuteční již třetí ročník Jičínského…

Dotazník

Dotazník

13. 4. | Pomozte nám rozvíjet Váš oblíbený web.