Děti - Důležité je tvoření, ne jeho výsledek

| Autor: Portál | Rubrika: Láska a vztahy

Děti ve věku od jednoho do tří let berou výtvarnou činnost jako způsob objevování okolního světa a zároveň jako zajímavou a podnětnou hru. Mnohem více jsou zaujaty vlastním procesem tvorby než jejím výsledkem. Malé dítě během výtvarné činnosti něco nového vytváří, zkouší a objevuje. Občas zažívá pocity radosti, že mnohé věci dokáže, a někdy naopak zklamání, že se nedaří tak, jak by si přálo. Přesto se jedná o důležité zkušenosti na jeho cestě za poznáním. Pro dítě se nic nemění, ať už vytvoří změť čar, barevných skvrn nebo dílo vhodné na výstavu. Je to jen výsledek zábavného výtvarného procesu, nikoli hlavní důvod, proč tvoří.

Představu, že proces tvorby je důležitější než její výsledek, je dobré v dětech podporovat. K tomu, aby se děti cítily při výtvarné činnosti uvolněné, vám pomohou poznámky typu:

  • Řekni mi něco o tom, co kreslíš, maluješ, modeluješ ...
  • Baví tě to?
  • Vidím, že používáš hodně barev.
  • Jak na tebe působí, co jsi namaloval/a? Jaký máš z toho pocit?
  • Podívej se na tu jasně žlutou!
  • Vidím, že jsi vytvořil/a svůj vlastní odstín hnědé.
  • To se ti opravdu povedlo!

    Výtvarná činnost umožňuje malým dětem zkoumat a objevovat okolní svět. Někdy mohou při tvorbě prožívat nové smyslové zážitky, třeba když ponoří prsty do kluzké chladivé barvy. Někdy je výtvarná činnost plná překvapení, když například dvě barvy splynou a vytvoří novou nebo beztvaré modelovací těsto náhle získá tvar. Děti se mohou při práci i trochu "vyřádit"; není přece lepší zábava než hodit kouli z těsta po kamarádovi. Dospělý by měl zajistit zajímavé materiály a poskytnout prostor k jejich vlastní tvořivosti. Nicméně musí být stále ve střehu a v případě potřeby vhodně zasáhnout. S některými činnostmi a materiály potřebují děti více pomoci, přesto by dospělý neměl vytvářet vzory, podle kterých děti kreslí, malují nebo modelují. Příliš se tím omezuje jejich vlastní fantazie a z tvorby se vytratí moment překvapení.

    Cynthia Willmart vypráví o své zkušenosti s výukou výtvarné výchovy malých dětí:
    "V mé třídě se zabývají dvou- až pětileté děti výtvarnou činností hlavně pro radost, výsledek není tak důležitý.
    Ještě před pár lety jsem s dětmi dělala výtvarné projekty a učili jsme se různé techniky. Ale pak jsem o tom přemýšlela a rozhodla jsem se pro nový pedagogický přístup, kdy je na prvním místě proces tvorby. Výtvarnou místnost jsme naplnili všemi možnými materiály -- jsou tu papíry různých druhů a barev, lepidla, různé druhy barev, křídy, pastely, látky, provázky, nůžky a také přírodní materiály (listy, suché květy, písek). Také jsme shromáždili mnoho potřeb vhodných na koláž -- kartonové roličky různých velikostí, papírové krabice od potravin, staré obálky, pohledy, propagační letáky atd. S takovou různorodou zásobou materiálů se tvoří skutečně mimořádně dobře. Výtvarná výchova je najednou opravdová zábava. Občas děti chtějí vytvořit hezký obrázek pro mámu nebo tátu k svátku, ale stále to mohou dělat svým vlastním způsobem. Proces tvorby je pro malé děti skutečně mnohem důležitější než její výsledek a pro učitele je tento přístup také podstatně zábavnější."

    Jak používat tuto knihu
    Kniha Výtvarné činnosti pro malé děti je rozdělena do šesti kapitol podle toho, jaké výtvarné techniky a prostředky se při tvorbě používají:

  • malování
  • modelování
  • vytváření stop
  • lepení a koláže
  • otisky a tisk
  • výroba jednoduchých pomůcek

    V každé kapitole jsou činnosti seřazeny od těch nejjednodušších až po ty, které již vyžadují určité dovednosti. U každé činnosti je uveden seznam materiálů, věci potřebné k přípravě a postup.

    Většinu činností dále doplňují poznámky upozorňující na možná úskalí a také obměny, kterými je možné danou aktivitu rozšířit. Mnoho činností doprovázejí příběhy dětí, které při výtvarné tvorbě něco zajímavého prožily. U každé aktivity jsou uvedeny ikony, které vyjadřují, kolik času je třeba na přípravu, zda bude spíš rušno, nebo klid, je-li potřeba ochranný oděv, mycí potřeby atd. (viz Přehled ikon).

    Tato kniha je určena všem, dětem a dospělým, kteří rádi tvoří doma, ve třídě i venku. Jednotlivé činnosti lze znova a znova opakovat, materiály se dají různě kombinovat a výsledné práce můžete, ale nemusíte uschovávat.




    Ukázka je z knihy: Výtvarné činnosti pro malé děti
    Rozvíjíme šikovnost a tvořivost dětí od 1 do 3 let
    Kniha obsahuje zábavné náměty pro 75 tvořivých činností s více než 100 variantami. Výtvarné činnosti využívají přirozené zvídavosti a nápaditosti malých dětí a poskytují jim možnost uplatnit své stále vzrůstající dovednosti. Rozmanitou činností se zároveň rozvíjejí rozličné dovednosti každého jedince, jako je zručnost při práci s různými materiály, nápaditost, zájem o poznávání světa a jeho zákonitostí. Při společné činnosti s rodiči vzrůstá zdravé sebevědomí dětí, jejich schopnost komunikace a spolupráce a obohacují se vzájemné vztahy v rodině.

    Vydalo nakladatelství www.Porál.cz
  • Další články z rubriky

    MAGDA (27): Přítelův syn mi dělá návrhy. A příteli to nevadí!

    MAGDA (27): Přítelův syn mi dělá návrhy. A příteli to nevadí!

    Včera | 7 | Magda má o 15 let staršího přítele s dospívajícím synem ve střídavé péči. Chlapec je jen o 10 let…

    Jak poznáte, že už s vámi nechce trávit Vánoce

    Jak poznáte, že už s vámi nechce trávit Vánoce

    Včera | Vánoce mají být svátky pohody a klidu, ale ne vždy to funguje. Je to také období, kdy lidé…

    MILUŠKA (52): Jsem ráda, že má manžel milenku!

    MILUŠKA (52): Jsem ráda, že má manžel milenku!

    4. 12. | 39 | „Díky slečně Simoně jsme oba spokojenější!“ tvrdí Miluška o mileneckém vztahu svého muže a jeho…

    Jak poznáte, že bude dobrý milenec? Sledujte prsty, doteky i polibky!

    Jak poznáte, že bude dobrý milenec? Sledujte prsty, doteky i polibky!

    3. 12. | Byli jste už na několika schůzkách a vše spěje k tomu, že brzy dojde k prvnímu sexu. Jste nervózní,…