Dr. Kahleen Alfano v Praze

| Autor: redakce | Rubrika: Láska a vztahy

Dr. Kahleen Alfano ,vedoucí Sekce výzkumu a rozvoje dítěte společnosti Fisher-Price® poprvé na návštěvě v České republice !

/Praha, 18. května 2006/ V prostorách hotelu Adria na Václavském náměstí se uskutečnila tisková konference na téma „Vývoj hraček v souvislosti s rozvojem potřeb dětí v uplynulých 75 letech“ . Čestným hostem konference byla Dr. Kahleen Alfano, vedoucí Sekce výzkumu a rozvoje dítěte společnosti Fisher-Price® Inc. Dr. Alfano je celosvětově uznávaným expertem na vývoj hraček pro batolata a děti předškolního věku. Hračky jsou různými způsoby testovány v Play Laboratory, vedené právě dr. Kathleen Alfano. Tato odbornice spolupracuje se spoustou organizací, které se zabývají hodnocením a certifikací hraček jak ve Spojených Státech, tak v Evropě. V Praze byly doktorkou Kathleen Alfano představeny také nové Mluvící hračky Fisher-Price, které jsou novinkou na českém trhu. V rámci tiskové konference promluvila také PhDr. Markéta Kavale, profesorka Univerzity Karlovy. Hovořila o současné situaci v České republice – jaké jsou požadavky dětí na hračky, zda jsou právě české děti něčím specifické v porovnání s dětmi v jiných zemích.

Při příležitosti své první návštěvy České republiky, zavítala dr. Kathleen Alfano také do Mateřského centra Balónek v Praze, The International Montessori School of Prague a do Mateřské školy Markušova - se zaměřením na ekologii, kde měla příležitost setkat se a hovořit s učitelkami a také pozorovat reakce dětí předškolního věku. Seznámila se s možnostmi rozvoje dětí předškolního věku, typickými pro Českou republiku. Prostřednictvím tlumočníka se hostu podařilo získat názor na téma hraček z nejvěrohodnějšího pramene – od samotných dětí. „Během návštěvy České republiky jsem se mnohé dozvěděla, jak od dětí, tak zároveň i od učitelů. Zkušenosti, které sbírám při svých cestách po světě, se pak snažím využít při práci naší Sekce výzkumu a rozvoje dítěte. Sugesce dětí a pedagogů se odrážejí ve vylepšování už existujících hraček a při zpracování nových hraček, jejichž hlavní úlohou je působení na správný rozvoj dítěte, skrze něž děti poznávají svět a díky kterým rozvíjejí svoji kreativitu. Mám radost, že hračky Fisher-Price® jsou v České republice tak populární.“ řekla dr. Kathleen Alfano.

Hračky Fisher-Price® už 75 let baví a učí děti na celém světě. V roce 1961 Fisher-Price® vytvořila novátorské Fisher-Price® Play Laboratory. Byla to první taková iniciativa na celém hračkářském trhu. Play Lab je místo, kde mohou projektanti a vynálezci pozorovat děti během hry a „v přímém přenosu“ registrovat spontánní reakce malých „odborníků“ na nové produkty. Play Lab dosáhla trvalého úspěchu a dodnes je střediskem zodpovědným za vývoj hraček Fisher-Price® .

Odpovědi americké pediatričky a pedagožky dr. Kathleen Alfano.
Tisková konference na téma: Vývoj hraček v souvislosti s rozvojem potřeb dětí v uplynulých 75 letech
/Česko, Praha, 18. května 2006/

Fisher-Price vyvíjí hračky pro batolata a děti předškolního věku více než 75 let. Jak se za tu dobu změnily?
Kromě designu a výroby hraček pro batolata a děti předškolního věku , vyvíjí Fisher-Price takové výrobky pro malé děti, jako jsou sedačky a hopsadla. První řada hraček obsahovala 16 hraček, a dnes jsou to stovky.

Jak se za posledních 75 let změnily požadavky dětí?
Děti mají dnes daleko větší přehled o dění kolem. Je více obchodů, časopisů, televizních pořadů a další mediální prostředky, které informují děti o novinkách, které je zajímají. A také rodiče mají větší přehled a více se zajímají o věci, které jsou nové a vzrušující a jak mohou prospět jejich dítěti. Rodiče často pociťují potřebu dát svým dětem to, co oni sami neměli. Děti budou vždy vyžadovat hračky, které chtějí mít, tak jako v minulosti, ale zdá se, že dnes mají konkrétnější představu o jednotlivých předmětech a značkách.

Jaké jsou materiály, ze kterých se hračky vyrábějí a vyráběly? Je v tom nějaký vývoj? Proč?
První hračky byly většinou dřevěné, byly tahací a zábavné. To byly tehdy typické hračky dne. Objevování nových materiálů a nových výrobních procesů ve světě, jako např. ocel a plasty, ovlivnilo i postupy při výrobě hraček. Dokonce i v prvních letech naší společnosti vycházely hračky často z populárních postaviček animovaných filmů, a tato tradice pokračuje dodnes. Stejně, jako v minulosti, dnešní hračky využívají nejmodernější materiály a výrobní procesy a také nejnovější technologie.

Prioritou Fisher-Price jsou bezpečné hračky po celý rok. Všechny naše výrobky splňují patřičné bezpečnostní normy a dokonce je často i překračují. Především bereme ohled na pohodu dětí a to se projevuje ve všem, co děláme.

A k podrobnějšímu popisu lze ještě dodat, že naše firma vede v oblasti bezpečnosti hraček. Inženýři a experti na bezpečnost Fisher-Price jsou častými účastníky diskusí, které pořádají vládní agentury a poradenské průmyslové výbory , které stanovují bezpečnostní standardy po celém světě. Už 75 let vyrábíme hračky, kterým mohou rodiče věřit.

Existují nějaké cykly ve vývoji hraček v posledních dekádách?
Nejoblíbenějšími u dětí byly v posledních dekádách panenky, autíčka, míče, čajové soupravy, lékařské soupravy a další klasické hračky. Cykly ve výrobě hraček se opětovně vracejí k podobným tématům a provedení. Novoty a novinky jsou hybnou silou mezi jednotlivými cykly. Nehledě na to se zdá, že v každé dekádě se odráží nostalgický zájem rodičů vrátit dnes zpět ty hračky, které znali ve svém dětství a dát je svým dětem. Cykly návratů (osvěžování) a modernizování hraček z minulosti udržely mnoho klasických hraček při životě. A s ohledem na to a právě protože slavíme 75. výročí Fisher-Price, bylo několik dříve populárních hraček vráceno zpět do života.

Co ovlivnilo vaše rozhodnutí pracovat s dětmi a hračkami? (Co vás přimělo…..)
Baví mě práce s dětmi a vzájemná komunikace s jejich rodiči. Dělám už tuto práci mnoho let, i když mi to jako práce nepřipadá. Neustále mě fascinuje, čemu jsem se naučila od dětí, dokonce od nemluvňat a batolat. Sledovat děti při hře je vzrušující a osvěžující. Vidím potěšení a požitek, jaké hraní s hračkami přináší dětem a jejich rodičům, a vím, že pozitivně ovlivní vztah, který mezi sebou vytváří. Hračky to zjednodušují a hra s nimi je zábavnější. Výzkum prokázal, že hraní pomáhá dětem učit se a rozvíjet důležité myšlení a také sociální dovednosti.

Jak jste zjistila, které hračky a jak podporují dětskou fantazii , kreativitu a talent?
Po pozorování dítěte při hře a různých příležitostech si mohou rodiče a dárci dárků udělat seznam zájmů dítěte a jeho schopností. Tento seznam pomůže při výběru hraček , které se pro dítě nejvíce hodí. Když je dítěti kolem tří let, už začíná samo říkat rodičům, co by chtělo. Výběr hraček, které jsou bezpečné, odpovídající věku dítěte, zábavné a zajímavé , podpoří dětskou fantazii, kreativitu a talent.

Myslíte si, že existují nějaké nebezpečné hračky? Jak můžeme rozpoznat hračky, které nepomáhají správnému vývoji dětí?
Především musí být hračky vhodné pro daný věk . Tím, že dítěti nabídnete hračku určenou pro jeho věk, splníte prvořadý požadavek na jeho bezpečnou hru. Například hračky obsahující malé součástky by se neměly dostat do rukou dětí do věku tří let. Hazardem je dávat dětem hračky rozbité, nebo s ostrými hranami. Ujistěte se, že hračky vyrábí osvědčená společnost na výrobu hraček, která se řídí požadovanými bezpečnostními směrnicemi.

O čem je výzkum dítěte a jaké jsou jeho výsledky?
Výzkum dítěte si klade za cíl poznávat, co mají děti rády a co mohou dělat. Zkoumáme všechny věkové kategorie dětí , od nemluvňat až po děti školního věku. Samozřejmě také mluvíme s jejich matkami, abychom znali jejich názor. Především hodnotíme kritéria jako jsou: hodnota hraní, je-li to zábavné, jak to používají, je-li snadné to používat, co by se mělo změnit , atd. Výsledkem je ještě lepší hračka nebo výrobek pro děti, protože se samy děti staly součástí designového procesu. (výtvarného návrhu)

V čem spočívá jedinečnost vývoje hraček Fisher-Price ?
Jedinečnost vývoje hraček Fisher-Price spočívá v tom, že se zabývá detaily, a tím se řídí po celou dobu testování a vývoje výrobku, od modelu designéra k modelu inženýrů , v průběhu celé výroby, a poté se vzorky konečných výrobků zasílají na adresy celé skupiny domácností, kde probíhá další testování a vyhodnocování. Odborníci na vývoj dítěte, děti a rodiče jsou integrovanou součástí designového procesu, a poskytují informace týmům, vyvíjejícím nový výrobek. Tyto skupiny jsou po celém světe a jsou řízeny tak, aby bylo možné soustředit informace a názory rodičů z jiných zemí, aby se ujistili, že jsou hračky kulturně odpovídající a vhodné pro jejich děti.

Co považujete za nejdůležitější věc, kterou malé děti potřebují?
Nejdůležitější potřebou malých dětí je láska jejich rodičů a rodiny. Děti potřebují, aby bylo postaráno o jejich základní potřeby, jako jsou správná strava, spánek, čerstvý vzduch a fyzické cvičení. Je velmi důležité, aby si rodiče s dětmi povídali, zpívali jim a četli. Výzkum prokázal, že děti, které mají z rodiny takovou zkušenost, jsou lepšími čtenáři a mají širší slovní zásobu. Děti musí mít čas na hraní, využívání a objevování své vlastní fantazie, protože to je cesta, jak mohou samy sebe poznávat, poznávat jiné lidi a svět kolem sebe.

Co si myslíte o dětské fantazii?
Dětská fantazie se začíná rozvíjet kolem osmnáctého měsíce a stává se ještě aktivnější ve věku mezi třemi a šesti roky. Jednou z mých nejoblíbenějších věcí je právě zkoumat děti, když jsou zabrány do her a svých fantazií, protože tak mohu zjistit, co se odehrává v jejich mysli. Děti si právě hrají na věci, které jsou jim známé nebo je poznali v poslední době, například k tomu může patřit návštěva zoologické zahrady, shlédnutý film nebo přečtená knížka.

Jaká byla nejoblíbenější hračka ve vašem dětství? S jakými hračkami jste si hrála?
Moje nejoblíbenější hračka byla panenka- miminko a její kočárek. Hrála jsem si s typickými hračkami pro dívky, jako byly například kuchyňské soupravy a ráda jsem pořádala čajové párty. Mojí nejoblíbenější kamarádkou při těchto hrách byla moje o rok mladší sestra. Matka nám půjčila na hraní nějakou svou bižuterii a boty na vysokém podpatku, kabelky a také krajkové záclony, které jsme používaly jako večerní šaty. Ráda jsem si také vyráběla panenky z papíru a hrála s nimi své vlastní příběhy. Od mala jsem se chodila učit tancovat a se sestrou jsme moc rády připravovaly různé show. Moc se to neliší od toho, co zajímá a co dělají dnešní dívenky.

Jaké cíle si v této době klade vývoj hraček? Jaké jsou vize do budoucna ?
Cílem dnešního vývoje hraček je vyrábět nejlepší a nejzábavnější hračky pro děti, hračky se kterými by si děti rády hrály dlouhou dobu. V současné době už pracujeme na designu hraček pro rok 2007 a plánujeme hračky pro rok 2008. Našim cílem vždy bylo vyvíjet vzrušující hračky, které by poskytly dětem úžasné zážitky ze hry. Aby se to povedlo – musí přicházet inspirace z mnoha stran. Zůstáváme věrni našemu stěžejnímu cíli při výrobě produktů, které musí mít velkou a skutečnou hrací hodnotu – takže vize je v tom pokračovat a bavit se při dosahování těchto cílů!

Jaké jsou hlavní prvky, které odlišují od sebe hračky pro jednotlivé věkové kategorie? Jsou nějaké specifičnosti pro jednotlivé věkové skupiny?
Doporučení pro jednotlivé věkové kategorie bere v potaz rysy hraček a informace o vývoji dítěte, jeho zájmech a schopnostech. Například, hračky pro batolata ve věku kolem tří měsíců vycházejí z poznatku, že děti už uchopí předměty, drží je a dávají do pusinky, takže kousátka a chrastítka jsou nejvhodnější. Také v tomto věku rády bouchají do věcí a kopou nožičkama, takže jsou pro ně zajímavé a baví je hračky, které podporují tyto pohyby. Když je jim šest měsíců, začínají se posazovat a už umí vytahovat a vracet věci do krabiček , dokonce začínají lézt a tak jsou pro ně vhodné hračky, které jim v tom pomáhají. Kolem devátého měsíce se pokouší vstávat a dělat první krůčky, takže potřebují hračky, které jim pomohou udržet rovnováhu. V prvním roce života se jeví zcela přirozeným dělení na tříměsíční období, a tak je většina našich hraček rozdělena právě podle těchto věkových skupin. (segmentů).

Jsou nějaké rozdíly v tom, jak si hrají děti v USA a v Evropě (České republice)?
Domnívám se, že i když nějaké kulturní rozdíly existují, neprojeví se to natolik v hraní dětí. Když jsem pozorovala děti i v jiných Evropských zemích, všimla jsem si, že vzájemně na sebe působí při hře jako ostatní děti na celém světě. Například jsem viděla, že když děti předstírají, že telefonují, většinou mluví se svou matkou, a vypráví jí něco důležitého, co se právě děje v tu chvíli. Nebo děti předstírají (dělají jako), že vaří jeden pro druhého jídlo, nebo pro panenku či nějakou hračku.

zdroj: www.m-ocean.cz

Komentáře

Komentářů celkem: 0

Další články z rubriky

KARIN (39): Opouštím ho, i když ho stále miluji

KARIN (39): Opouštím ho, i když ho stále miluji

Dnes | 2 | V rámci zachování zdravého rozumu a posledních zbytků sebeúcty ho opouští, i když ho stále miluje –…

Láska je nesmrtelná: Muž podporoval svoji ženu s rakovinou do posledního výdechu

Láska je nesmrtelná: Muž podporoval svoji ženu s rakovinou do posledního…

8. 12. | Jennifer Meredino (40) byla příliš mladá na to, aby zemřela. Osud s ní však měl jiné plány a když…

Na co je dobrý sex? Pomůže od migrény, stresu i škytavky

Na co je dobrý sex? Pomůže od migrény, stresu i škytavky

8. 12. | Jste čím dál tím pohodlnější a máte problém se přemluvit k sexu? Až zjistíte, k čemu všemu vám…

MAGDA (27): Přítelův syn mi dělá návrhy. A příteli to nevadí!

MAGDA (27): Přítelův syn mi dělá návrhy. A příteli to nevadí!

6. 12. | 12 | Magda má o 15 let staršího přítele s dospívajícím synem ve střídavé péči. Chlapec je jen o 10 let…