Kniha, která naučí děti milovat operu

„V jedné daleké zemi, která se jmenovala Sluneční království, žili lidé odedávna v pokoji a lásce. Zdejší král moudře vládl svou mocnou sluneční korunou a kouzelným žezlem. Zlý čaroděj však kus té země začaroval. Stromy i květiny tu uschly, vše živé odtud uprchlo a čaroděj ten kout prohlásil za své panství.“ Tak začíná Kouzelná flétna, opera Wolfganga Amadea Mozarta.

Nebo alespoň její pohádková verze, kterou pro děti školního věku připravilo v knižní podobě podle libreta Emanuela Schikanedera nakladatelství Bon Art Production.

Kniha je první ze zamýšlené kolekce ilustrovaných knih s operní tematikou, které budou vycházet dvakrát do roka. Součástí vydání je i vložené CD obsahující skutečné operní árie nazpívané v původním jazyce. Poutavé vyprávění spojené s hezkými obrázky a hudbou je tak pro děti přitažlivým seznámením se s fenoménem opery a vážné hudby vůbec a také průpravou pro budoucí léta, kdy se s ní budou setkávat v jiných podobách.

Kouzelnou flétnou zahájila firma Bon Art Production vlastní produkci knih. „Do této doby jsme vydávali pouze hudební CD a DVD a produkovali a koprodukovali jsme různé akce. Vydali jsme také několik CD s vážnou hudbou, a napadlo nás upozornit na ni i jinak. Rozhodli jsme se tedy pro ilustrovanou knihu pro děti s hudební tematikou s vloženým CD. S jednoduchým cílem: aby se děti naučily již v dětství vážnou hudbu poslouchat, nenásilným způsobem, kdy si budou prohlížet ilustrace, číst knihu a zároveň vstřebávat hudbu. Snažíme se tedy i takto propagovat a podporovat vážnou hudbu, a svým způsobem tak vychovávat nové posluchače,“ doplňuje Michaela Anna Dobrovolná, produkční firmy Bon Art Production.

Tajemný, přesto humorný a čtivý příběh lásky prince Tamina a princezny Paminy, byl jako první kniha z kolekce vybrán ne z ledajakých důvodů: na letošní rok totiž připadá 250. výročí narození W. A. Mozarta. Kniha, již svým nezaměnitelným stylem ilustrovala Martina Skala a již podle libreta napsala Ivona Březinová, vyšla v květnu společně s knihami Dobré ráno, milá ženuško! (Mozartovy dopisy Konstanci) a Mozart ve Vídni (monografie Mozartova života) pod záštitou projektu Mozart Praha 2006. Dostupná je v i cizojazyčných verzích (české, anglické, německé a francouzské), a je tedy vhodná nejen pro školní výuku hudební výchovy, ale rovněž i jazyků.

Dalším titulem edice bude Pinocchio napsaný podle muzikálu současného českého skladatele Jana Jiráska, který je mj. držitelem dvou Českých lvů za hudební počin (Nejasná zpráva o konci světa a Kytice). „Jiráskův Pinochio se v roce 2000 hrál jako představení pro děti v cirkusových stanech po celé ČR a později vyšlo i CD, které jsme produkovali. Koprodukovali jsme i divadelní vystoupení, resp. turné těchto představení. Aby toho nebylo málo, v roce 2000 jsme produkovali CD J. S. Bacha Lukášovy pašije, které na námět Carla Orffa překomponoval právě pan Jirásek. Je to tedy v podstatě navázání na naši dřívější spolupráci,“ vysvětluje důvody výběru právě této knihy Michaela Anna Dobrovolná. Ilustrovat ji bude opět Martina Skala, text zpracuje Jiří Žáček, který je také autorem libreta k muzikálu. Plánované vydání je na jaře příštího roku.

O autorce ilustrací Výtvarnice a prozaička Martina Skala se narodila 25. března 1958 v Praze v rodině architekta a muzejní pracovnice. Její bratr David je hudebník: zakladatel skupiny Psí vojáci, v níž i dosud jako bubeník působí. Významný vliv na Martinu měli i prarodiče – babička historička umění a dědeček historik. Po absolvování pražské Hollarovy výtvarné školy se pustila do oboru historie na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, a zároveň studovala i scénografii na DAMU. Po vysoké škole krátce pracovala ve Velké Chuchli v Praze v dostihových stájích, ale brzy navázala coby kostýmní výtvarník spolupráci s pražským Divadlem Rubín, kde tehdy působil také její první manžel, herec Ondřej Pavelka. O Vánocích 1983 se Martině podařilo vycestovat do Paříže a do vlasti se již nevrátila. I v emigraci ale trvale udržovala kontakt s českým kulturním prostředím.

Ve Francii Martina zpočátku pracovala mimo svůj obor: jako servírka, chůva, ale i v koňském cirkusu. Blíže své profesi se dostala až v roce 1986, kdy jako kreslíř našla uplatnění v reklamní agentuře. Opravdovým zlomem v její kariéře však byla možnost spolupracovat při tvorbě filmů jako výtvarník. Jejím prvním vstupem do světa kinematografie byla účast na snímku režiséra Philipa Kaufmana Nesnesitelná lehkost bytí natáčeném podle stejnojmenného románu Milana Kundery. Poté získala místo u Pierra Guffroye, mimo jiné výtvarníka několika Buñuelových filmů a architekta snímku Jeana Cocteaua Orfeova závěť - působila u něj po osm let jako asistentka. Coby filmová výtvarnice se v tomto období podílela i na tvorbě filmů Miloše Formana, Romana Polanského a Henri Verneuila.

V roce 1996 se při natáčení Polanského filmu Smrt a panna seznámila s fotografem Francoisem Duhamelem. Jako svého muže jej posléze i se synem Sašou (narozen 1990) následovala do Hollywoodu, kde žije dosud. Ve Spojených státech amerických se Martina Skala věnuje výhradně výtvarné užité a volné tvorbě a podle vlastních slov se neustále snaží vyrovnat s kulturním kontextem výrazně odlišným od Evropy.

Kromě toho, že se uplatňuje jako autorka obrázků různých knížek pro děti, sama se pustila i do psaní. Jako výtvarnice a spisovatelka je autorkou čtyř knih (u nás vycházejí od roku 2002) o houslistovi Variovi a nezbedných housličkách Strado, v nichž na podkladě prosté fabule rozvíjí vtipnou a poetickou hru situačních a obrazových nápadů, které seznamují dětské čtenáře vždy s některým zvoleným jevem klasické hudby. Martina Skala je též ilustrátorkou dvou dětských knih Magdaleny Wagnerové.

zdroj: 2media.cz

Doporučujeme

Články odjinud