Mami, koupíš mi to?

| Autor: Ivana Ašenbrenerová | Rubrika: Láska a vztahy

Dávat, nebo nedávat svým potomkům kapesné? Pokud ano, tak jak velké? V každé rodině to může fungovat jinak, ale měli byste vědět, že kapesné děti učí mnoha užitečným a praktickým věcem, třeba tomu, že peníze nerostou na stromech.

Kapesné je jedním z prvních způsobů, jak se děti učí poznávat hodnotu peněz. Je to důležitá dovednost, kterou budou v životě opravdu potřebovat. Obecně platí, že děti se učí postojům k penězům od rodičů.



Poskytování kapesného vytváří příležitost učit děti přemýšlet o svých výdajích a zprostředkovaně i o těch vašich a také příležitost promyšleně peníze ukládat. Otázku, zda dávat, či nedávat svým ratolestem kapesné a v jaké výši, si dřív nebo později položí každý rodič.

Kdy začít s kapesným?

Podle jedněch je dobré zkusit symbolickou částku dávat už pěti- až šestiletým capartům, ale bez jasně nastavených pravidel. Jiní zastávají názor, že tak malé dítě ještě není rozumově natolik vyspělé, aby hodnotě peněz rozumělo. To si myslí i psycholožka Barbora Krčmářová.

„V tomto věku nemá dítě žádnou představu početní řady, i když přečte číslo na bankovce, neumí si představit, co si za takovou částku lze koupit a jaké úsilí stálo tuto bankovku vydělat. Nakupování je pro takové dítě hrou, má představu, že se peníze nacházejí v peněžence v neomezeném množství. V tomto věku tedy není úplně důležité, zda dítě kapesné dostává či nikoli. Pokud se ale pro něj rodiče (v minimální výši, například 5 Kč týdně) rozhodnou, může to být zcela nenásilný způsob, jak dítě začít učit šetřit, že něco je moc drahé, že něco si nemůžeme dovolit a na něco musíme delší dobu šetřit,“ vysvětluje odbornice.

Se „skutečným“ kapesným se běžně začíná kolem sedmého roku, kdy dítě chodí do školy. „Na začátku školní docházky si dítě začíná uvědomovat nejdříve vztah mezi cenou a předloženou bankovkou (dříve se domnívalo, že více bankovek znamená více peněz) a později, kolem osmi až devíti let, i vztah mezi cenou a hodnotou věci. Už také ví, že rodiče musí chodit do práce, aby získali peníze, ale ještě si neumí představit, kolik peněz za kterou práci může člověk obdržet. Kapesné v tomto věku již doporučuji, ale stále v minimální míře a pouze na věci spojené se zájmy dítěte, nikoli například na obědy, oblečení, ale spíše na koupení nějaké sladkosti, časopisu či pití ze školního automatu,“ říká psycholožka.

Pro dítě je těžké pochopit, když všechny ostatní děti mají možnost si nějakou sladkosti koupit, ale ono nemůže – v tomto věku má vysokou potřebu konformity s ostatními, touží po spravedlnosti světa, prostě „že všichni mají stejně“. Mezi 9. a 10. rokem života si už dítě začíná uvědomovat vztah mezi cenou materiálu a práce, nabídkou, poptávkou a konečnou cenou. „Také začíná mít potřebu vlastních peněz a možnosti s nimi hospodařit. Na druhém stupni kapesné rozhodně doporučuji, učí to dítě zacházet s penězi, na něco si šetřit, uvědomit si, že ne všechno můžeme mít. Od 12 let už dítě začíná uvažovat i o budoucnosti, protože můžeme poukazovat na vztah mezi dobrým prospěchem a budoucím výdělkem,“ vysvětluje psycholožka.

Jaká pravidla stanovit

„To, že se k penězům staví syn jinak, jsem poznala v pubertě. Stanovili jsme si pravidla, na co kapesné dostává a na co ne. Ztratil učebnici? Koupí si ji ze svého. Protelefonuje víc, než mu platíme? Příští měsíc bude kapesné o příslušnou částku nižší,“ říká čtyřicetiletá Ivana.

Informace o penězích jsou důležité – jak děti dospívají, samy si začínají uvědomovat, že hodnota věcí je relativní, že když něco koupíme, peníze jsou pryč, začnou chápat, že vydělávat peníze může být těžké, ale že je to obvykle jediný způsob, jak je získat, a také postupně pochopí význam splácení vypůjčených peněz.

A co by rodiče neměli nikdy dělat – zamlčovat dětem finanční situaci v rodině. „Měli byste mluvit s dětmi o potížích, které máte. Pokud dítě zná příjmy a pomáhá řešit i výdaje, velice brzo si samo lehce spočívá, co vše si rodina může a nemůže dovolit. Nemusí to okamžitě pochopit a jednat podle toho, ale rozhodně o tom přemýšlí a stává se to vzorcem jeho chování,“ dodává psycholožka Krčmářová.

Proč on má víc?

Rozdíly v možnostech jednotlivých rodin jsou dnes opravdu velké – není výjimkou, že jedno dítě ve třídě má týdenní kapesné 1500 Kč a druhé „jen“ 50 Kč. „Děti, zejména na druhém stupni, mají velkou tendenci srovnávat se mezi sebou. Pro rodiče jak z těch hůře situovaných rodin, tak i těch situovaných lépe, je těžké tuto situaci ustát a vysvětlit.

Když například dítěti na nějaký jeho požadavek řeknete ne, nezapomeňte zároveň vysvětlit, z jakého důvodu jste to odmítli, co všechno si za tuto částku můžete koupit jiného a co všechno pro sebe byste také měli rádi a není to možné. Když jdete nakupovat, zkuste dávat dítěti na výběr, které z nabízeného zboží by si vybralo, a poté zdůvodněte, proč jste se pro ten který druh nakonec rozhodli. Správný postoj dítěte nakonec souvisí především se způsobem výchovy, hodnotovým systémem rodiny a především s vybudováním sebevědomí dítěte.

Když se například chlapci v sedmé třídě budou ostatní spolužáci posmívat, že ještě nemá svůj vlastní mobilní telefon, může říct: ‚Ano, ale já hraju závodně fotbal a už jsem vyhrál pět zápasů, co umíš ty? Jenom telefonovat z telefonu, na který sis sám nevydělal.‘ Nezapomínejte dávat svým dětem najevo, že existuje ještě jiná podoba bohatství, která je sice méně zjevná, ale zato mnohem důležitější,“ radí Barbora Krčmářová.



Další zajímavé články se dočtete v aktuálním vydání časopisu Moje Psychologie.



ČTĚTE TAKÉ: Komu svěřit dítě?







STAŇTE SE FANOUŠKEM DAMA.CZ NA FACEBOOKU




Další články z rubriky

MILUŠKA (52): Jsem ráda, že má manžel milenku!

MILUŠKA (52): Jsem ráda, že má manžel milenku!

4. 12. | 33 | „Díky slečně Simoně jsme oba spokojenější!“ tvrdí Miluška o mileneckém vztahu svého muže a jeho…

Jak poznáte, že bude dobrý milenec? Sledujte prsty, doteky i polibky!

Jak poznáte, že bude dobrý milenec? Sledujte prsty, doteky i polibky!

3. 12. | Byli jste už na několika schůzkách a vše spěje k tomu, že brzy dojde k prvnímu sexu. Jste nervózní,…

HANA (39): Balí mě soused a láká mě na drsný sex!

HANA (39): Balí mě soused a láká mě na drsný sex!

29. 11. | 31 | Pohledný soused Hany se jí už několik týdnů dvoří. Oběma je jasné, že by nešlo o vztah, ale…

MÁJA (46): Přítelův syn je monstrum. Přemýšlím o rozchodu

MÁJA (46): Přítelův syn je monstrum. Přemýšlím o rozchodu

28. 11. | 33 | Máji přítel má velmi problematického syna. Společně strávené víkendy jsou pro ni očistec a k Májině…