Nebraňte se usnadnění porodu

45 komentářů

mari_anna
17. září • 17:45

PS: Mám tři děti - 12, 9, 4 a vím, co je to porod. Bolest byla velká, zvlášť u posledního porodu, ale svým způsobem nádherná a posilující. Dva porody byly v CAPu ve Vrchlabí, poslední doma, a super obojí. Bez nástřihu, jen jednou maličké natržení, které se dobře zhojilo ani ne za dva týdny, bez rutinních procedur, dirupce vaku blan, šití, vyvolávací injekce atd! Mimochodem jsem veganka a slyšela jsem spoustu zastrašování od doktorů i lidí, jak budu mít nemocné děti a sama na tom taky budu strašně atd. Nejím maso, mléko ani vejce už 12 let a naopak jsem na tom výborně, stejně jako mé děti. Za celý život měly jen dvakrát rýmu, navíc takovou jakoby očistnou, ta občas neuškodí. Jinak nic. Vše souvisí se vším, dámy!

mari_anna
17. září • 17:38

Trapný článek a ještě trapnější většina komentářů. Např. "dnes některé ženy nemůžou ani přirozeně otěhotnět, tak jak by mohly přirozeně porodit" - no právě. To je přesně ono. Čí je to asi chyba? Vždyť je to jen a jen důsledek současného životního stylu, každá druhá mařena je obézní nebo s nadváhou, každá druhá polyká HA (velmi neškodnou, jistě, samozřejmě) a málem umře při každé menstruaci. Otěhotnět jí nejde. Bodejť ne, když má zalepené orgány tunami hlenu z mléčných výrobků, jež tak ráda konzumuje, mlíčko je přece taaak zdravé, že? Takže přijdou na řadu opět umělé hormony, co jiného. Je to velmi logické, ano, nejdřív se cpát HA, která otěhotnění zabrání, a pak zesláblé a zmatené tělo, v němž byly potlačeny jeho přirozené funkce, oět nakrmit dalšími hormony, tentokráte aby šlo otěhotnět. Supr. Následuje porod v porodnici za asistence "odborníků", jemuž předchází deset ultrazvuků, je přece taaak moderní doba a prosvítit dítě víckrát, než je doopravdy třeba, nám udělá hroznou radost, aspoň si můžeme dát tucet fotek mimíska v bříšku na fejsbůk a do různých poblblých albíček, abychom se světu pořádně pochlubily. Mlíčkem, cukrem, masíkem apod. se cpeme dál, případně ještě přidáme velmi šikovné chemické potravinové doplňky, jak nám poradil hodný pan gynekolog. Bezva. V porodnici nám hned prdnou nějakou vyvolávačku, zapojí se do toho, takže veškerý zbyteček čehokoliv přirozeného je nenávratně v pr... Pak skutečně není divu, že nastanou komplikace. Ty by však u ZDRAVÉ ženy, silné, intuitivní, psychicky odolné, obvykle nenastaly. Bohužel si některé mařeny neuvědomí, že valná většina těch komplikací je způsobena právě špatným přístupem k porodu - z jejich strany i personálu porodnice. Ležet na zádech, nehýbat se, být neustále napojena na nějaké pípací přístroje, tlačit či netlačit dle příkazů "shora" atd., no není divu, že se to pak podělá a ženská má pocit, že bez epidurálu každou chvíli pojde. Přitom si za to všechno může de facto sama. Někdo psal "proč si hrát na hrdinky, když i při bolestech hlavy apod. si bereme prášek"? To je zase hřebíček uhozený na hlavičku. Zdravá žena prostě prášky nežere, nemusí. Zná přírodnější způsoby, jak si ulevit, pokud se vůbec někdy výjimečně stane, že ji něco bolí. Dnešní ženy však nejsou hrdinky, bohužel fakt ne. Pak plodí takové žvásty, jaké tu jsou k vidění. A nejen tady. Včetně zaslepené autorky článku. Každý lék má nežádoucí účinky, smiřte se s tím, dámy, a myslete na to, až si budete chtít chemicky ulevit od bolestí, které jsou přirozené a zdravé ženě příliš mnoho úsilí většinou nepřinesou. Proč zbytečně riskovat? Radši trošku víc přemýšlejte - nejlépe ještě předtím, než vůbec dojde k početí. A nechoďte s dávem jak nejtupější ovce.

Erika
26. ledna • 10:43

Z každého řádku tohoto článku je cítit, že autorka nikdy nerodila.Neuvěřitelná slátanina vět vytažených z různých publikací. Četla jsem na toto téma již mnoho blábolů, ale tento rozhodně vede.

REbeCA
11. října • 21:40

TO je zaručene tema,kde bude dlouuuuhá discuse.....tech 12h se dá snad vydrzet..a to neříkam pro nic za nic.Já sama mám nizky prach bolesti,nenechala jsme si nic aplikovat..ale pokud se rodí 24h...tak proc ne.Zaleží na okolnostech a prubehu....takže každa at se rozhodne jak chce...je to jen a jen na ní...Ale proc nekoho odsuzovat,kdyz si dá EPI nebo si domluví Cisaře??kazdeho věc...a ostatním je potom prd.A proc nekoho odsuzovat ,kdyz trpí 24h bez ničeho...taky jeho vec....a ostatním je potom taky prd.

Zdena
29. července • 17:04

Porod a bolest:
Když byl porod taková hrůza, proč jste rodily podruhé? Když půjdu např. k zubaři, budu tam řvát bolestí, tak už k takovému lékaři, který není v dnešní moderní době schopný provést zákrok bez umrtvení, nikdy nepůjdu. Řev u porodu není hrdinství, ale vlastní neschopnost najít si porodníka, který udělá maximum pro to, aby co nejvíce tyto bolesti redukoval. Spousta žen si stěžuje na tu hrůzu a na lékaře, ale když je jim nabídnut prostředek na zmírnění bolestí, tak ho odmítnou s tím, že by to mohlo poškodit dítě, ale neuvědomují si, že tak krutá bolest, kterou prožívají je může oslabit a prodloužit porod, což může vést k poškození novorozence.
Některé ženy se při hodnocení porodu nechají ovlivňovat hodnocením jiných žen a opakují, že je to hrůza, ale za to miminko to stojí, a pak na tu bolest zapomenou. Nevím, zda se také řídí touto zásadou např. u zubaře, kde při trhání zubu nechtějí ani lokální anestezii, protože bolest zubů k životu patří, vždyť staletí lidé chodili ke kováři a také tu bolest přežili, a pak by říkaly, že ta odměna pro extrakci, když je přestal zub bolet, stála za tu hrůzu.
Když jsou ženy tak statečné, že vydrží tolik, proč si berou léky na bolest hlavy nebo při menstruačních bolestech, které se s bolestmi při porodu nedají srovnat?

Rozmarýna
29. května • 13:21

Já jsem rodila před 20 lety. Tehdy byl jedinou vymožeností tělocvik pro těhotné, kde jsme se učily dýchat při porodu. Žádný epidurál se nedával. No a v porodnici by mě vůbec nenapadlo protestovat proti oholení, klystýru a infuzi s oxytocinem. Na porod vzpomínám ráda, nemám důvod si na nic stěžovat. Mám poslední dobou pocit, že se o porodech nějak moc píše vlivem porodních asistentek, které chtějí víc práce a proto jsou proti porodům v nemocnicích. Já kdybych šla znovu rodit, tak se spolehnu na lékaře a sestru a s radostí přijmu každou pomoc, kterou mi nabídnou i ten epidurál. Nevím, jestli je povinné mít s sebou ten porodní plán, ale mě by to asi obtěžovalo si ho vymýšlet, porod stejně ukáže ...

optimistka
15. března • 16:25

JOK, vy sice kritizujete Sabinu, ale sama jste nezminila riziko pro dite! .. pokud nejake pri epiduralu vubec je. Ale rada bych si pripadne precetla vas nazor. Myslim,ze vystresovana matka, ktere hormony strikaji do krve a je nepochybne s ditetem spojena nejen psychicky,ale hlavne hormonalne, mohou vyvolat vetsi zlo, nez klidnejsi a spolupracujici matka, ktera se "nerozptyluje" pripadnou nesnesitelnou bolesti,posloucha napr. porodni asistentku,dobre dycha a tlaci, kdy tlacit ma.

JOK
12. března • 12:14

Sabinne, váš názor i rozhodnutí je vaše věc, vůbec jste se ale nezmínila o tom, jak to působilo na vaše dítě.... připadá mi to sobecké, myslela jste jen na své pohodlí.

Sabinne
24. února • 16:23

Já jsem syna rodila v roce 2006 s epidurálem a věřím, že to bylo dobré rozhodnutí - cítila jsem víceméně jen tlak a také nástřih a následné šití bylo bezbolestné..vím o sobě, že nejsem žádný hrdina a alespoň takhle mám na porod pěkné vzpomínky bez stresu z bolesti, z které jsem měla snad největší strach.

hankamr
28. ledna • 0:29

ja som rodila tri krát r.1986,1993 a 2004
prvý krát som si k porodu dopomohla sama,keď som si uvarila veľmi silný čaj zo senného listu /kto ho pozná,vie o com pisem/za 5hodin po neustálom preháňani na WC som sa dopracovalak porodnzm bolestiam/akosi mi nikto nepovedal,ze preháňadlá su pre tehotné nebezpečné/prisla som do porodnice a samozrejme predpis bol predpis,tamsom pokracovala klystírom.Nepomohli moje argumenty,že už 5hodin som si odsedela na WC.Posledný porod som si dopriala v 40tke a to do vody.No,bolo to celkom príjemné ale ukázalo sa,že aj nebezpečné.V posledných fázach tlačenia,keď som citila,ze sa miminko vracia do mňa naspäť,doktor zistil,že malý má omotanu pupočnú šnúru nielen okolo krku ale aj okolo vztýčenej ruky.Už nebol čas ma vyťahovať z vody,vďaka šikovnosti lekára/bol Palestínec/sa Samuel narodil síce pridusený ale v poriadku.AŽ potom mi došlo,že v tej vani je žena nižšie ako keď leži na stole a v pripade komplikácii to neumožnujek žene taký pristup ako keď je vo vyššej polohe na stole.Takže už by som nikdy nevymýšľala a vsadila by som na prirodzený porod "na suchu" druhý a tretí krát som nebola dokonca ani šitá a to mal posledný vyše 4kg.

SmaL
25. ledna • 14:27

Mikyninka-prý no...a?
Však to byla taky reakce na tebe.Nejsem ani myš,ani kočka a rodila jsem přirozeně.Nemusíme se vracet do středověku,aby šlo o přirozenost.
Tvůj příspěvek byl prostě úlet.
Každá jsem jiná a každé vyhovuje něco jiného.

Optimistka
23. ledna • 12:11

Milé dámy, ženy, matky, paní...zbývá mi necelých 16 týdnů do prvního porodu, brouzdám a hledám informace. Co se týče klystýru - dnes se zpravidla podává přípravek Yal-prý šetrnější. Na druhou stranu telpý klasický klystýr pomáhá nahřát porodní cesty a nejen,že se porodní cesty krapet roztáhnou, ale žena se také vyprázdní. Mě osobně by bylo trapné se po... před cizími lidmi na porodním sále a hlavně znečistit své miminko. K epidurálu - mám ve svém okolí holky, co rodily na 4 kontrakce, rodily 6 hodin, ale také (jako má švagrová) třetí dítě 32 hodin a pak stejně sáhli k císaři. Dejte pokoj. Takže si myslím, že pokud epidurál pomůže k tomu, ať mám více síly na tlačení, ať se nestresuji bolestí a spolupracuji, tak proč ne?! Dovoluji si pochybovat, že "borky", které se ohánějí slovy "porod přece zvládnu"... budou stejně mluvit po dlouhém a náročném porodu, který může (ale i nemusí) nastat. To bychom se ovšem tady asi nebavily o epidurálu ano či ne. Já stále optimistiky věřím, že zrození nového človíčka je krásný zážitek, tak proč podstupovat zbytečná muka případného dlouhého a bolestivého porodu.

S*MONA.světluškovic
22. ledna • 20:50

Opět článek na 5 s vykřičníkem!!!!
To už ten včerejší byl stravitelnější:-(((((
p.s. zdravím všechny Rodinkářky:-)

Klaudie
21. ledna • 23:31

Jinak mi přijde komické, jak se dneska někdo ohání "zhýčkaností moderních žen, co nejsou schopné porodit".Dámy, podle tohoto totiž byly takto "zhýčkaně" i naše prapraprababičky. Těch porodů, které skončily neúspěšně budto pro ženu, nebo pro dítě, případně pro oba bylo neuvěřitelné množství.
Taky proto se své "těžké hodinky" každá žena tak obávala. Protože věděla, že když např:- bude přenášet a porod se řádně nespustí - nikde nebude síla a moc, co by jí porod uměle vyvolala, nebo popostrčila, když ustane- to samé, když se něco zkomplikuje - nebyl císař, nebyly kleště, nebylo prostě nic...pokud porod nešel dobře, byla rodička v háji
Stačí vidět historické filmy, kde vyčerpaná žena po x-hodinách, dnech bolesti třeba umírá, protože není moc, co by jí pomohla přirozeně porod dokončit.A operovat Vlastimilem Markem mi přijde při vší úctě k němu přinejmenším úsměvné. Medicínské vzdělání nemá, žena taky není, ale napíše knížku o porodu. Muzikoterapie je jistě přínosná, ale že by byla samospasitelná?

Klaudie
21. ledna • 23:16

No, ono totiž kolem epidurálu panují různé falešné fámy, mnohdy podporované samotnými ženami. Je to "píchání do páteře" atd. Mnohé se pak víc bojí epidurálu, než bolesti.
V mnohých porodnicích tenhle stav personálu vyhovuje, protože aspon ženy nevyžadují masově epidurál jako na Západě a neočekávají, že bude trvale k dispozici anesteziolog, jak by mělo být už běžným standartem.
A v neposlední řadě - ano, české ženy si hrají na falešné hrdinky. Mnohým to hrdinství a to, že porod je větší "sado-maso" než čekaly, dojde až při jeho průběhu. Bohužel, pak si to musí odtrpět často bez úlevy až do konce, protože když je žena moc otevřená, epi už dát nejde. Nebo se zrovna nachází v porodnici, kde to není běžný standart a v bolestech si už nic neprosadí.Fakt ještě tenhle stav dokopávají a podporují hlášky "naše mámy taky porodily, porodím taky".Docela směšné v době, kdy si lidi nechávají dát znecitlivující injekci i při takovém "prdu" jako je vrtání zubu, což je bolest krátká a zanedbatelná v porovnání s porodem. A rodí přitom "naživo", bez jakékoliv úlevy.

Lenadrin
21. ledna • 13:45

Naprosto souhlasím s článkem paní Kateřiny!!!
Proč si hrát na borku a potom poslední fázi porodu nezvládnout a starat se o postižené dítě. Znám několik postižených děti, skrz špatně vedený porod. Vím o čem mluvím. První dítě jsem měla císařem,dcera byla kříšená, lítali jsme po rizikových poradnách. U druhého jsem si po 12h kontrakcí řekla o epidurál. Ten naopak všechno urychlil a dcera se narodila za pouhou hodinu a půl.Nedám na tuto metodu dopustit!Tak, jak v dnešní době nejsme schopny přirozeně otěhotnět, tak bohužel nejsme, všechny, schopny přirozeně porodit. A proč rodit jak v době zrození Krista, když je 21 století a jsme úplně někde jinde!!! Žádný lékař Vám nepíchne epidurál jen tak bez důvodu po páru kontrakcich!!!

Mikyninka
19. ledna • 15:44

Smal: No... a? :o)

SmaL
18. ledna • 1:34

Já jsem rodila 3x přirozeně.Vždycky jsem přenášela.Poprvé 4 dny,doma jsem chtěla být,jak nejdéle to šlo.Jela jsem do porodnice,když jsem měla stahy co 5 min-v nemocnici jsem byla 3 hodiny a holka se narodila.
Po druhé jsem se v noci probudila se slabým bolením v podbřišku,vysprchovala se a jela do porodnice,za hodinu na to se narodila druhá dcera.U obou porodů mi voda praskla až v nemocnici,těsně před porodem.
Po třetí to bylo nejvíc komické,protože jsem se do nemocnice vyloženě vnutila,přenášela jsem 9 dní.Měla jsem za to,že mi odteklo trochu vody a lékař mi tvrdil,že ne.Byla jsem v nemocnici už odpoledne a poslali mne domů.Tak jsem se tam nakvartýrovala na noc-byla půlnoc,když jsem přijela.Ve dvě mi opravdu odtekla voda,do půl hodiny se dostavily kontrakce a do 4 hodin se syn narodil.

Mikyninka
16. ledna • 1:10

No u nas lidi uz bohuzel porod prirozeny neni. Jsme preslechteni a zhyckani, doktori nas piplaji v inkubatorech atd. Z toho plyne ostatni. Rodi prirozene mysi, kocky...my uz ne. Je to mj.dan za vzprimenou chuzi a obecny pokrok civilizace. Jestli si mistni "prirodni zeny" chteji rodit "prirozene", budiz jim to prano. Ale ja si treba nic nenecham lecit pijavicemi a nepouzivam jako antikoncepci dobytci moc...ac by to mozna bylo pred nekolika staletimi PRIROZENE.

Jožule
14. ledna • 22:29

Opravdu hloupý článek. Co to probůh vyprávíte za pohádky o velkém riziku při každém porodu? Právě díky lidem, kteří si mediálně dovolí propagovat takové nesmysly, se na porod nahlíží jako na nějakou operaci a na maminku jako na pacientku. Vůbec nechápu, jaký účel tento článek má. Měla byste uvažovat o napsání nějaké science fiction a těm, kdo by chtěl svůj porod prožít v úplně jiném duchu, doporučuji pročíst knihu od Vlastimila Marka: Nová doba porodní. Rozšíří vám pohled na porod o mnoho úhlů a dovolí uvědomit si, jaké štěstí je přivést na svět nový život. Bolest je bolest, přesto věřím, že s vědomím toho, co se dočtete, jí budete snášet mnohem líp. A vteřina, kdy se pak poprvé podíváte do očí svého miminka, vám bude připadat delší, než všechny kontrakce dohromady.

janarhodes
14. ledna • 20:33

tak ja som mala absolutne pohodlny porod . na urceny termin (to bolo 5 dni po udanom datume porodu) som isla do nemocnice, dali mi provokacku, ta vraj zaberala ale ja som nic necitila, som sa prechadzala s manzelom po chodbe, vecer ma pozrela moja lekarka a potvrdila mi, ze najneskor rano porodim (a to mi davala len 20 % pravdepodobnost, ze porodim prirodzene). Na vecer sme si lahli a v noci o 2 hod mi odisla vsetka plodova voda. Prisla sestricka, povedala mi, ako presne dychat a bolo to v pohode (som len chodila cele 4 hodiny po izbe hore - dolu, som niekde citala, ze ked zacinaju uz priame kontrakcie - ked nelezis ale si postavena, dieta tlaci a chce vyjst von - u mna to fungovalo). Rano o 6 hod ma zobrali na porodny sal, zaviedli infuziu a nieco mi tam pridali - aby som nemala silne bolesti (sa ma pytali, ci to chcem a chcela som to) a pomohlo to - o 09.45 hod sa narodil maly. U mna islo vsetko v pohode a tiez suhlasim, ze je dobre si CO NAJVIAC O PORODE A JEHO PRIEBEHU NASTUDOVAT, ALEBO PREJST AJ KURZOM PRE RODICKY. Mne velmi pomohla moja lekarka, vzdy mi presne hovorila, ako tlacit a ako dychat.
Este jedna pikoska: ked ma zasivali, tak mi prepnuli na porodny sal telefonny hovor - volala mi svagrina, ze co so mnou je, ci uz sa nieco deje, alebo este nie - a ked som jej povedala, kde ju prepojili a ze prave pred 5 min sa maly narodil, tak zacala revat. (P.S. zijem na Rodose, Grecko - rodila som tam, nie na Slovensku).

svell
14. ledna • 16:49

Ahoj,rodila jsem před 2,5 rokem a epidurál mi odmítli dát,protože jsem rodila v noci a ten se tady ve večerních hodinách nedává....Zvládla jsem to za 7hodin s nástřihem a kleštěma...Samotný porod na koze jsem už vůbec nevnímala a ani bolesti jsem už neměla,byla jsem naprosto vyčerpaná 7hodinama bolestí...Dítě mělo na 3x omotanou pupeční šňůru kolem krčku...
Teď mám každou chvílku rodit a nejvíc se bojím -né bolestí ale té omotané pupeční šňůry!

Dadun@
14. ledna • 1:47

Rodila jsem v době,kdy epidurál ještě nebyl (poprvé před 25 lety a podruhé před 15 lety)Samozřejmě jsem měla dlouho bolesti,byla jsem vysílená a unavená,ale za ten pocit ze zdravého miminka byl tak krásný,že bylo vše druhý den zapomenuto.Prostě jiné možnosti nebyly a muselo to jít i bez těchto vymožeností.Ale lékařský pokrok jde dopředu a maminky si již mohou vybrat jak chtějí rodit.Přeji všem nastávajícím maminám zdravá miminka a co nejvíc bezbolestný porod.

Bobeš37
14. ledna • 0:21

Mám zasebou tři porody,prvního kluka jsem rodila 26h s odteklou plodovkou a epi.mi odmítli dát.Tak trochu jsem je rušila ve sledování televizního přenosu.A když jsem ho vytlačila s úplně vysušenou pusou a hrdlem,které bylo naběhlé, tak sestra vykřikla: Jěžíši, fuj, dělejte s tím něco,to je hnusný.Měla jsem představu, že jsem porodila jako ve filmu "MOUCHA".
Druhého kluk jsem rodila 4dny taky bez epi. jen se čekalo až odteče všechna plodovka a rozběhne samo.Pak byl fofr,kluk měl dvakrát šnůru kolem krku a s uzlem a nešel ani ven ani dovnitř a kleště jsem odmítla(dvě kamarádky rodily s kleštěma a oba chlapci měli promáčklou hlavu a men.postižení)
A konečně třetí kluk byl za 3h venku bez nástřihu a měl 4630g a 55cm.Jěště jsme byli spojeni sňůrou a synáček počůral sestřičku a přesto, že se uhnula tak ji i přečůral obloukem.

A po 5 letech se přišlo na to,že ten druhý má poškozený mozek díky porodu,že 4dny bylo moc dlouho.Proč tak dlouho čekali,nevím byl pořád čas.
Měla jsem strach s každým porodem,ale měla jsem důvěru k lékařům,že vědí co mají dělat.Možná je správné důvěřovat, ale i prověřovat.Porodnost už zvedat v téhle republice nebudu,jsem ráda,že to mám už zasebou.

Margarita
13. ledna • 22:35

Prostě každá jsme jiná!A já děkuji za to,že jsem měla oba porody dobré!První porod,beru to od těch fakt bolestivých kontrakcí,trval 5h a to jsem si říkala:nikdy víc,tohle nemám zapotřebí.O necelé 2 roky jsem rodila podruhé:bylo to tak rychlé a spolovičními bolestmi,že jsem ani nevěděla jak jsem rodila a s prominutím,jsem si to "neužila".
TAKÉ MNOHO DĚLÁ příprava k porodu,cvičení,dýchání a UVOLNĚNÍ!!!Málokterá mamka má za sebou kurz a ví,jak se chovat při porodu,jak dýchat,na co myslet,jak se uvolnit.
Téma porodů mě moc zajímá a ráda bych byla přítomna porodu jako nerodička a všem rodičkám fandím a držím pěsti!!!

Jeessiiccaa
13. ledna • 20:41

V roce 2006 jsem rodila 3 dny ,3dny jsem měla úporné stahy bolestivé až třetí den mi byli ochotní dát epidurál ten mi zabral a ja za něho byla ráda celou dobu i když byly stahy byla jsem zavřena takže následoval třetí den císařský řez nechtěla jsem být uspaná a tak jsem si nechala zvýšit dávku a celý porod jsem vnímala.Děkuji za to že tato technika je a rodička o ní může zažádat

ppcityhk
13. ledna • 18:31

Pekne napsany clanek...

retrakarka
13. ledna • 17:39

Paní Kateřino co to plkáte proboha aděsíte ty co ještě děti nemají ???? Každá žena je jiná každý porod má jiný průběh tak nač strašit.Rodila jsem dvakrát z toho jednou kleště a duševní újmu z toho nemám ON MĚ TOTIŽ NIKDO PŘED PORODEM NESTRAŠIL a každá MÁMA ví že držet svoje děťátko stojí za všechny bolesti--- které se dají zvládnout v pohodě a bez strašení budoucích maminek s pozdravem Iva střední čechy

Nina
13. ledna • 16:48

No,já sice ještě nerodila,ale před rokem jsem podstoupila docela náročnou operaci a na ulevení mi píchlin epidurál.Nevím,jak by mi bylo bez něj, ale největší bolestí od nástupu do nemconice až po to, co jsem začala chodit bylo právě to zavedení epidurálu - málem jsem u toho omdlela.Tehdy jsem se zařekla, že budu rodit bez epidurálu protože větší bolest jsem nezažila - a to už jsem toho vytrpěla hodně a hlavně, nikdy mi nebylo na omdlení,při žádné bolesti!!!!!

amálka
13. ledna • 15:30

Tak to je jeden z nejhorších článků o porodu vůbec, ovšem jako propaganda medicínských porodů super...Kdo je Mgr.Kateřina Holá?Asi by bylo fajn uvádět profesi...

jennifer.aniston
13. ledna • 15:25

"porod není nemoc"...:oDDDDD opravdu to psala paní či slečna s titulem Mgr.?!? :oO

nenca
13. ledna • 14:43

Já jsem rodila poprvé s provokačkou a epiduralem a bez něj bych asi nevytlačila, nepřetržité kontrakce, křížové bolesti, nekonečný a neudýchatelný stah, pak přišla úleva a načerpání sil, na dvě zatlačení byla dcera venku.
Každý ať si rozhodne, nicméně žádný extrém není dobrý.
Jo a taky čím více jsem o porodech, epiduralech a podobných věcech věděla, tím více jsem se bála...

JTina
13. ledna • 13:29

Kamys: Pravda je ta, ze je treba hlavne dopredu hodne vedet (nacist si, podebatovat) a pak se proste rozhodnout. To rozhodnuti za zenu nikdy neudela, je to plne na ni.
Ja jsem nacetla, prodebatovala s doktorkou i porodni asistentkou a rozhodla se, ze do toho pujdu a fakt jsem rada. Ale mohlo to samozrejme dopadnout jinak, mas pravdu.
Ale pravda je, ze to same vedela i kamaradka, navic jeji manzel je gynekolog a proste to holt u nich neklaplo :-( nastesti jsou ale oba v poradku. Je to riziko a s tim rizikem se do toho jde.
I tak bych ale priste, bude-li nejake priste, volila stejne. Nesla bych do toho jedine tehdy,kdybych vedela, ze prijedu do porodnice a za pul hodky budu mit odrozeno, coz se take stalo jedne kamosce,proste pohoda :-) Ale mit pred sebou dalsich xx hodin..nevolila bych jinak. Drzim pesti vsem, at uz se rozhodnou pro ci bez nej. A jak pise Kamys - ctete, zjistujte si, hledejte nezavisle nazory a good luck pri vasem rozhodnuti!

Kamyš
13. ledna • 13:23

Mimochodem,taky mám kamarádku, co jí epidurál dost zkomplikoval porod...

Kamyš
13. ledna • 13:20

JTino, to je přesně, o čem píšu. Pro někoho může být epidurál nejlepší rozhodnutí v životě, někomu může zkomplikovat porod. Každý si může rozhodnout, zda do toho rizika půjde. Ale proto by to chtělo objektivní informace, ne nadšený článek, že epidurálu se není třeba bát - sama vidíš, že zkušenosti můžou být různé. A klešťové porody, brr. Maminka i miminko můžou (nemusí) mít doživotní následky. Mmch na mnou dávaných odkazech jsou další odkazy na studie.

Zuzana
13. ledna • 13:05

Z vlastní zkušenosti před 8 dny,co sem porodila své první dítě,můžu přidat názor,že porod není tak strašný,dokonce sem měla strach a vše proběhlo tak strašně rychle a hlavně v pohodě.vedle mě ležela holka,co neměla dobrej porod,ale zvládla ho taky bez epidurálu.co se týká holení,to sem zvládla doma a klystýr mi nestihly udělat.
u každého porod probíhá jinak.
ještě k epidurálu,někdy pomůže a jindy pozastaví kontrakce

Maruška_a_holčánci
13. ledna • 13:04

Já na epidurál nedám dopustit, a chtěla bych vidět toho, kdo by po 8-10 hodinách skoro nepřetržitých tříselných a křížových bolestí tuto pomoc odmítl, když máte před sebou další hodiny bolesti. V té chvíli na nějaká negativa nevzpomenete.

Petra
13. ledna • 13:03

Já jsem rodila v dubnu 06. V pátek odpoledne mi praskla voda, manžel mě odvez do porodnice a nic se nedělo. Ubytovali mě na čekatelskym pokoji. V sobotu ráno provokačka a celý den zas nic. Jen jsem měla trochu stahy. Na noc uklidňující injekce, bohužel nezabrala a já celou noc cestovala a sprochovala se. Otevřená jsem byla málo. Tak v neděli ráno další provokačka, ta už zabrala. Takže hustý stahy od 10 ráno, klistýr, holení, pak se odšourat na uvolněný porodní box. Nabízený epidurál jsem přijala s díky:-) Bolesti byli už menší a kontrakce dál, trochu jsem podřimovala, takhle asi do šesti večer. Pak epidurál odpojili a já "odpočatá" mohla začít tlačit. Moc mi to nešlo, než člověk příjde na způsob jak správně tlačit. Pak už to šlo, chvíli jsem tlačila i ve stoje, pak mě medička nastřihla, naposledy zatlačit a dcera byla venku v půl osmé večer. Docela maraton a v ten den bych třeba brala i císaře. Ale pak jsem byla s pani po císaři na pokoji. A děkovala jsem bohu že jsem to zvládla sama. Teď bych chtěla pořídit dceři sourozence a porodu se už vážně nebojím a případný epidurál bych klidně brala.

JTina
13. ledna • 12:55

Na druhou stranu - znama ted rodila a epidural ji pichli asi spatne nebo nevim - mela znecitlivelou celou nohu, uplne ji zmizely kontrakce a porod nakonec skoncil klestema. Myslim ale, ze to neni pravidlem, ze to takto konci, to by asi chtelo statistiku a zajimaly by me vysledky - kolik % zen po podani epiduralu ma problemy.

JTina
13. ledna • 12:53

rodila jsem v rijnu a rozhodnuti nechat si pichnout epidural povazuju za nejlepsi v mem zivote :-) a myslim to fakt vazne :-)
Jsem posera na bolest a i tak byl ten zaver dost hustej zazitek, diky epiduralu se mi na hodinku a pul ulevilo, coz jsem fakt privitala - mela jsem za sebou uz tak 48 hodin bez souvisleho spanku. Diky epiduralu a tomu, ze jsem si mohla chvili odpocinout jsem zase nabrala sily na dalsi boj - myslim, ze to bylo pozitivni pro me i pro prcka.
Zadne vedlejsi ucinky nebyly, probirala jsem to s porodni asistentkou, ktera mi vicemene vsechny
argumenty (zvyseni krevniho tlaku a dalsi) vysvetlila polopaticky - a logicky. Nebala bych se toho.
Pokud ale jste s bolesti v pohode a nic vas nerozhazi, tak to treba v pohode zvladnete bez toho. Ja bych jinak nevolila.

Siren
13. ledna • 12:49

Otřesnej článek

Kamyš
13. ledna • 12:45

Další informace - objektivnější než toto, jsou např. tady: http://www.jinyporod.cz/clanky/porod/epiduralni-anestezie

Kamyš
13. ledna • 12:43

PANEBOŽE! co takhle nějaké objektivní informace o rizicích a hrozbách negativních účinků epidurálu? Neříkám, že je třeba ho zatratit, ale používat plošně? To je přece kravina!
TOHLE NENÍ OBJEKTIVNÍ ČLÁNEK, ALE PROPAGANDA!
Kopíruju z http://www.evalabusova.cz/cesty/I_5.php:
Pro zdravou ženu, která má všechny předpoklady porodit normálně, představuje však epidurál celou řadu zbytečných, a nikoliv nezanedbatelných vedlejších účinků a rizik. K nejčastěji uváděným , i když ne tak častým, patří možnost náhlého poklesu krevního tlaku matky spojená s nevolností a zvracením, krátkodobá lokalizovaná bolest zad, zimnice i jiné obtíže. Dojde-li při aplikaci znecitlivující látky k nechtěnému propíchnutí tvrdé pleny obalující míšní prostor, mohou následovat několikadenní bolesti hlavy. A protože látky vpravované do epidurálního prostoru ovlivňují i ostatní zde probíhající nervy, nelze vyloučit ani 1-2 hodinové dočasné omezení citu či dokonce hybnosti v dolních končetinách. Epidurál dále zpomaluje průběh porodu, což má za následek vyšší používání oxytocinových infuzí. Může být při nevhodném použití důvodem zvýšeného počtu epiziotomií, klešťových porodů, vakuumextrakcí a císařských řezů, a to zejména u prvorodiček. (Lékaři však namítají, že zmíněné komplikace se tradují spíše z počátku používání epidurálu a že dnes, pokud je epidurál podán infuzí z rukou zkušeného lékaře nejsou zdaleka tak časté.) Epidurály však mají nežádoucí vliv také na psychiku rodící ženy. Ve chvíli, kdy je jí připojen katetr, oxytocinová infuze, fetální monitor, přístroj na měření krevního tlaku, dávkovač epidurálně podávaného anestetika a případná cévka do močového měchýře, promění se to, co mělo být normálním fyziologickým procesem, v typickou nemocniční záležitost. To může zásadním způsobem ovlivnit pohled rodičky na sebe samu, takže ji posléze mohou zaplavit pochybnosti i pocity méněcennosti. Rovněž se změní způsob, jakým celý porod vnímá partner rodičky a ostatní lidé pomáhající při porodu.A konečně, epidurál přináší rizika i samotnému dítěti. Vedle již zmíněné zvýšené pravděpodobnosti operativního ukončení porodu jde zejména o nebezpečí přechodně vysoké horečky, která se u dítěte může vyvinout z důvodu hůře fungující termoregulace v těle znecitlivělé matky. Někdy se mohou rovněž objevit změny na záznamu srdečních ozev dítěte na CTG, což může nezkušeného lékaře vést k chybné interpretaci a tím i k provedení císařského řezu např. i z obav před právníky.Jak vyplývá z předchozích informací, epidurál rozhodně nepatří k bezproblémovým lékařským zákrokům. Vyžaduje plnou pozornost sehraného lékařského týmu a patřičné technické zázemí. Pokud je dnes v některých porodnicích neuváženě a chybně nabízen jako běžný a rutinní zákrok, pak se tak děje jen v případech, kdy tyto porodnice preferují lékařské vedení porodu a disponují nejvyšším standardem zvládání patologických situací při porodu, včetně situací nejkrajnějších. Pokud se tedy žena rozhoduje přijmout epidurální anestezii dobrovolně a jen jako prostředek zmírnění porodních bolestí, měla by se ve vlastním zájmu pídit po všestranných a objektivních informacích a své konečné rozhodnutí skutečně dobře zvážit.

Leňourek
13. ledna • 12:34

Já mám termín za šest dní, ale nebojím se ani tak porodu, jako toho, že v porodnici nebude místo. Bolest se dá vydržet, ale s nejsitotou je to horší...

Anča z Prahy
13. ledna • 11:59

No těhotná nejsem, ale až to jednou přijde, strach z toho mám neskutečnej... nechápu, že chlapi jenom zasejou a jsou hotoví...Ten nahoře je chlap, to je jasný.

Doporučujeme

Články odjinud