Strašák jménem reklamace

| Autor: redakce | Rubrika: Láska a vztahy

S reklamací se už někdy setkal asi každý. Koupili jste si nejnovější notebook a objevili vadu nebo vám třeba přestal hrát hudební přehrávač. Jak se ale při takové reklamaci správně chovat, jak se naopak nechovat, jaká máte práva a čím se můžete hájit?



"Zákazníky při reklamaci chrání Zákon o ochraně spotřebitele. Prodávající, nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do 3 pracovních dnů . Do této lhůty se nezapočítává doba potřebná k odbornému posouzení vady. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Po uplynutí této lhůty má spotřebitel stejná práva, jako by se jednalo o vadu, kterou nelze odstranit, tedy právo odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz," říká Barbora Schejbalová, manažerka podpory provozu Tesco.

Na možnou reklamaci je dobré myslet už při koupi výrobku. Nechte si tedy vždy vystavit paragon, na kterém musí být identifikace firmy, konkrétní označení zakoupené položky, cena a datum prodeje. Je-li součástí výrobku záruční list, nechte si ho v obchodě po předvedení a vyzkoušení výrobku potvrdit. Záruční doba běží ode dne koupě, takže je zbytečné odnést si neodzkoušené zboží domů s tím, že se třeba za dva týdny vrátíte se záručním listem pro potvrzení.

Délku záruční doby, ve které lze zboží reklamovat, upravuje § 620 občanského zákoníku. U spotřebního zboží je 24 měsíců, na použité zboží z bazaru 1 rok. Není tedy možné, aby v prodejním dokladu bylo uvedeno, že se na použité zboží neposkytuje záruka. U potravin je záruční doba dána datem jejich spotřeby nebo minimální trvanlivostí.

Ne nadarmo se říká, že 'co je psáno, to je dáno', proto s prodávajícím sepište reklamační protokol, který by měl obsahovat popis výrobku včetně výrobního čísla, závadu, jak byste chtěli reklamaci vyřídit, datum reklamace, potvrzení prodejce a váš podpis, kterým potvrzujete správnost popisu reklamace.

Pět rad, co rozhodně při reklamaci nedělat

1. Jestliže se rozhodnete reklamovat zakoupené zboží, rozhodně se vyplatí uvést všechny skutečnosti. Případné tvrzení, že k poškození došlo jinak, než tomu ve skutečnosti bylo, odhalí při posudku odborný pracovník. Dobrým příkladem je reklamace, kdy zákazník chce ihned vrátit peníze z důvodu, že mu nesaje vysavač. Přitom jádro problému může být jen v ucpané hadici nebo třeba v používání neoriginálních sáčků či nasátí tekutiny (v případě, že se nejedná o vodní vysavač).

2. Milým slovem a úsměvem dokážete daleko více, než když se budete rozčilovat. Reklamační pracovník za vadu na zboží nemůže, naopak se vám snaží pomoci při řešení. Zároveň však není servisním odborníkem – proto nemá cenu, abyste bouřlivě obhajovali své stanovisko a rozhořčení. Sepíše s vámi reklamační protokol a následný posudek již je na servisu. Ten rozhodne o tom, zdali za vadu může zákazník nebo výrobce, případně odstranitelnou vadu opraví.

3. Zjistěte si, jaké jsou zákonné podmínky reklamace. Neznalost totiž neomlouvá. A například argument, že jste to někde zaslechli, není dostačující – odvolávat se můžete pouze na aktuální podobu občanského zákoníku.

4. Nebuďte zbytečně netrpěliví. Nežádejte nadřízeného hned po první větě. Raději si reklamačního pracovníka v klidu vyslechněte, nechte si vysvětlit nejasnosti a teprve v případě, že se nedohodnete, žádejte třetí stranu. Třetí stranou se rozumí odpovědný pracovník, který má na starosti sekci zákaznického servisu a reklamací. Jestliže máte pocit, že se vám dostalo nekorektního jednání a zároveň jste upřímně přesvědčeni o tom, že jste v právu, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci.

5. Pokud nemáte originální obal od výrobku, reklamaci to nebrání. Pokud však nemáte paragon, nebo záruční list, může být vyřízení vaší reklamace problémem. Nezapomeňte si je tedy k reklamaci vzít s sebou.




ČTĚTE TAKÉ:
Pavla Vitázková: Ještěže mám tolerantního manžela!






STAŇTE SE FANOUŠKEM DAMA.CZ NA FACEBOOKU


Další články z rubriky

Láska je nesmrtelná: Muž podporoval svoji ženu s rakovinou do posledního výdechu

Láska je nesmrtelná: Muž podporoval svoji ženu s rakovinou do posledního…

Včera | Jennifer Meredino (40) byla příliš mladá na to, aby zemřela. Osud s ní však měl jiné plány a když…

Na co je dobrý sex? Pomůže od migrény, stresu i škytavky

Na co je dobrý sex? Pomůže od migrény, stresu i škytavky

Včera | Jste čím dál tím pohodlnější a máte problém se přemluvit k sexu? Až zjistíte, k čemu všemu vám…

MAGDA (27): Přítelův syn mi dělá návrhy. A příteli to nevadí!

MAGDA (27): Přítelův syn mi dělá návrhy. A příteli to nevadí!

6. 12. | 12 | Magda má o 15 let staršího přítele s dospívajícím synem ve střídavé péči. Chlapec je jen o 10 let…

Jak poznáte, že už s vámi nechce trávit Vánoce

Jak poznáte, že už s vámi nechce trávit Vánoce

6. 12. | Vánoce mají být svátky pohody a klidu, ale ne vždy to funguje. Je to také období, kdy lidé…