Vysvědčení: Jsou lepší známky nebo slovní hodnocení?

| Autor: redakce | Rubrika: Láska a vztahy

Dnes přinášejí naše ratolesti domů vysvědčení. Některé měly samé jedničky, některé sem tam dvojky, a některé i horší známky. Mnoho dětí však žádné známky nedostalo. Mají totiž "jen" slovní hodnocení.

Klady slovního hodnocení:
- Pokud učitel pochopí smysl slovního hodnocení dokáže děti dále motivovat, poukáže na schopnosti studenta, jemně naznačí, v čem je třeba přidat.
- Děti i rodiče ze slovního hodnocení mnohem lépe poznají, v čem je jejich dítě dobré, kde je ten správný talent a jaké vlastně jejich dítě je.
- Učitel se při psaní hodnocení musí mnohem více zamyslet a najít u dítěte, co mu vlastně jde velice dobře a v čem zaostává.

Zápory slovního hodnocení:
- Pokud učitel správně nepochopí smysl slovního hodnocení může se stát, že dítě jen odradí od dalšího studia. Samá kritika může působit kontraproduktivně.
- I rodiče by se měli snažit hodnocení přijmout. Přeci jenom je mnohem snažší přijmou 2 z psaní, než hodnocení: "Petr má velice špatný psaný projev, písmo je téměř nečitelné".
- Pro učitele i školu je velice těžké najít tu správnou formu i obsah hodnocení. Může se lehko stát, že se to prostě nepovede.

Jak by mělo hodnocení vypadat?
- Sdělení musí obsahovat jak komplexní hodnocení, tak práci žáka v jednotlivých předmětech.
- Vychází z pozitivního hodnocení, ale objevit se v něm musí i upozornění na to, co se dítěti ještě nedaří. Ovšem formou doporučení: jak na sobě může chlapec nebo děvčátko dál pracovat, co by měli zlepšit.
- „Prvotní smysl vidím v tom uchránit děti na začátku strachu ze školy, ze špatných známek. Dát jim naději, že budou–li se snažit, uspějí,“ vysvětluje ředitelka školy H. Holmanová. Zdůrazňuje, že učitel byl měl uplatňovat spíš evaluační než srovnávací proces. Například: V prvním pololetí jsi zvládl slabiky, dneska už zvládáš plynně celá slova. Místo kritiky nedostatků poradit: Dávej si pozor na správný sklon psaní. Nebo: Čti večer mladšímu bratříčkovi pohádky.
- „Osobní poznámka prozrazuje vazbu na dítě, probouzí důvěru. V podtextu říká: Znám tě a chci ti pomoci. Z toho plyne, že slovní hodnocení musí být vždy taktní a citlivé, protože slovem můžete velice potěšit, ale také ublížit.“

Co by naopak ve slovním hodnocení být nemělo?
- Formalismus. Nebo kritika toho, za co samotné dítě tolik nemůže. Proč klást prvňáčkovi vinu za soustavné pozdní příchody, když za ně evidentně mohou dospělí?
- „Ani u nejslabšího žáka by neměla být v hodnocení samá negativa. U každého dítěte by měl učitel najít něco, za co je možné je pochválit.“

Podle ředitelů škol je mnohdy největší překážkou přístup rodičů. Tradice známek je u nás příliš vžitá a bez souhlasu rodičů slovní hodnocení nemůže být zavedeno. Nejeden pokus na tom ztroskotal. „Učitel, který je o správnosti slovního hodnocení skutečně přesvědčen, dokáže přesvědčit i rodiče. Ověřila jsem si to a z tohoto tvrzení neslevím.“ říká H. Holmanová.

Jaké máte se slovním hodnocením zkušenosti vy? Jste s hodnocením svých dětí spokojeni. Chtěla byste raději známky nebo slovní hodnocení? Napište nám, jaké hodnocení vaše děti dostaly?

zdroj: Učitelské noviny

Další články z rubriky

7 věcí, kterých si na vás muži při sexu vždy všimnou

7 věcí, kterých si na vás muži při sexu vždy všimnou

Dnes | Myslíte si, že muži jde při sexu především o uspokojení a drobností kolem si nevšímá? Omyl! Chlapi…

ROMANA (47): Můj milenec je manžel mojí šéfové

ROMANA (47): Můj milenec je manžel mojí šéfové

16. 11. | 14 | Romana po rozvodu netoužila po žádném vážném vztahu, tak si našla ženatého milence. Jaký to asi…

Potvory dostanou, co chtějí! Naučte se jejich fígle!

Potvory dostanou, co chtějí! Naučte se jejich fígle!

15. 11. | Také se vždycky divíte, že muži leží u nohou těm největším potvorám? Možná je nejvyšší čas se od…

SIMONA (45): Nechala jsem se vydržovat, teď už mě nikdo nechce

SIMONA (45): Nechala jsem se vydržovat, teď už mě nikdo nechce

14. 11. | 13 | Simona si na jednu stranu žila život jako v pohádce, na druhou ale nemyslela na budoucnost. Teď…