Módní trendy: Diktát, nebo zábava?

| Autor: Martina Pavlová (Moje psychologie) | Rubrika: Móda

V dávných dobách bylo oblečení praktickou nutností, dnes má ještě navíc funkci neverbální komunikace – prozrazuje o nás, kdo jsme, jací jsme a mnohdy také co chceme. Proč ale při výběru oblečení tolik podléháme módním trendům?

Kdysi jeden francouzský kolorista, odborník na barvení textilií, veřejně prohlásil: „To, že módní trendy určují oděvní návrháři, je naprostý nesmysl. Prvotní jsou materiály, jejich barva a vzory.

A ty neurčují ani tak textilní designéři, jako zásoby dané barvy na skladě. Pokud někde leží už hodně dlouho, je prostě nutné se jich zbavit. No, a pak už jen stačí, když si ji na sebe vezme nějaká celebrita, a módní trend je na světě.“ Co je na tomto tvrzení pravdy?



Jak vzniká móda

Na počátku většiny módních kolekcí, zejména těch, které běžně vidíme v obchodních centrech, jsou veletrhy látek, jako např. Premiere Vision, které s ročním předstihem přinášejí „vizi“ o tom, kam se bude móda ubírat. Sem chodí návrháři čerpat informace, inspirovat se, uzavírat kontrakty s výrobci metráže, kteří zde vystavují (původně se jednalo o prodejní výstavu zboží tkalcovských dílen). Takže jistým způsobem je to skutečně textilie, která svým vzhledem, kvalitou, vzorem i barvou návrhářům tak trochu předurčuje, jak jejich oblečení bude vypadat. Proto také mají mnohé značky ve svých kolekcích společné určité prvky.

Módní návrhářka Tatiana Kovaříková k tomu říká: „V módě je všechno propojené, všichni se navzájem ovlivňují. Díky médiím a internetu, novým technologiím výroby se vše zrychluje. Proto mají i společnosti rychle přehled o tom, co se kde objeví nového.“ Svou roli ovšem v módě hraje i rozsáhlé kopírování. Stylu, barev, střihů…

Jak k tomu dochází? Po Týdnech módy se modely z přehlídek slavných módních domů ihned objeví na internetu – cíleně, pro informovanost veřejnosti, pro reklamu značky, jako inspirace i podpora prodeje. S půlročním předstihem tak mají všichni možnost vidět, co se bude nosit. A někteří „šikovní“ mají zároveň šest měsíců na to, aby podle kreativní práce jiných ušili své „vlastní“ zboží a začali ho následně ve stejné době jako velké značky (někdy i dříve) prodávat. Kopírování se v tomto případě nedá zabránit. A týká se to nejen levného zboží z Asie, ale i známých módních řetězců, které si tak zaručují vyšší prodejnost.



Kdo diktuje trendy

Zatímco kdysi určovali podobu módy především návrháři, v dnešním globalizovaném světě jsou již pouhým prostředníkem mezi kreativní stránkou a skutečným hitem sezony, který bude nosit celý svět. Pokud odmyslíme poněkud zanedbatelný vliv společnosti, kultury či momentální ekonomické situace, důležité slovo při určování trendů mají tzv. nákupčí, kteří vybírají u návrhářů modely určené k prodeji ve velkých obchodních řetězcích, přičemž konkrétní oděvy či doplňky volí především podle zájmu zákazníků.

Takže se může stát, že z úžasné originální kolekce modelů se do prodeje dostanou třeba jen šaty a kalhoty zůstanou zcela bez povšimnutí nebo naopak. Zatímco návrhář vidí velký potenciál řekněme ve svých modelech námořnického stylu, marketingový specialista rozhodne, že se bude nosit romantika. Toto malé značky, které bojují o přežití, nebo interní návrháři velkých módních řetězců jen stěží ovlivní. Dalším „filtrem“ trendů jsou média. „Novináři vyberou z prezentovaných kolekcí tvary, inspiraci nějakým stylem či obdobím a barvy, které se shodovaly u více návrhářů a z toho pak pro čtenáře vytvoří přehled trendů pro konkrétní sezonu,“ vysvětluje módní návrhářka Klára Nademlýnská.

Samostatnou kapitolou jsou samozřejmě celebrity, respektive jejich stylisté, kteří pomocí oblečení vytvářejí dané osobě image. Stylista nikdy nepracuje s celou kolekcí jedné značky. Míchá je a kombinuje modely různých návrhářů, z čehož nakonec vznikne zcela nový styl prezentovaný buď v médiích, nebo na známé osobnosti. V takovém případě je velmi pravděpodobné, že se z daného oděvu, doplňku či barvy stane trend, respektive prodejní hit. Nově ovšem do hry vstupují i virtuální celebrity, takzvaní módní blogeři, kteří na svých internetových stránkách prezentují své stylistické schopnosti a ovlivňují tak svým pojetím módy všechny čtenáře. V mnoha případech jde o tisíce lidí z celého světa.



Proč být in

Oblékat se „podle módy“ je na jedné straně čisté pohodlí. Pokud totiž nemáme peníze či čas obíhat butiky návrhářů, vezmeme si na sebe to, co je právě po ruce. Třeba běžnou konfekci, která většinou stojí na základních módních trendech. Takže pokud zrovna „letí“ šedá, najdete ji úplně všude a jste módní tak nějak automaticky, i když za cenu jisté uniformity.

Psycholožka Erika Matějková k tomu říká: „Obecný módní trend určuje, co je právě vnímáno jako harmonické, co zrovna k sobě ladí stylem nebo barvou. Proč tedy vymýšlet něco jiného, to je pracné, většina lidí přijme všeobecný názor. Pokud nepřijmu obecný diktát v trendu, je na mně, abych sama něco vymýšlela. Mít názor a být vystavena tomu, že ho musím obhajovat, je ale velmi těžké.“

Módní trendy však usnadňují život i trochu jinak. „Lidé touží zapadnout do skupiny. Pokud se ostatním nějakým rysem podobám, ať už je to volba slov, společné zájmy, podobné oblečení, způsob chování, vzbuzuje to u ostatních sympatie. Navíc, patřit k určité skupině bylo vždy přínosné, protože to pomáhalo vytvořit bezpečí. Odlišnost znamenala dříve i nyní být vyobcován, vyloučen ze skupiny. To není lehké unést. V našich podmínkách tím, že se přizpůsobím oblečením a chováním určité skupině, přiblížím se lidem, kteří nesou podobný společenský statut, což s sebou nese více bezpečí, tedy to, že mi mně podobní lidé budou ochotni pomáhat,“ říká odbornice. V případě, že člověk v oblékání slepě následuje svůj idol, ať už v podobě herce, zpěváka či jiné známé osobnosti, je podle psychologů jeho mentální potřeba zase trochu jinde – podobným oblečením touží vypadat jako oni, být jako oni. Být slavný, mít stejný společenský status, vlastnosti či majetek.

Pravidla individuality

Vypadat dobře, sledovat módu a oblékat se podle trendů není nic špatného, pokud nejde o extrém, který přerůstá třeba v shopaholismus či jiné atypické chování omezující každodenní život. Slepé následování módního diktátu však může podle psychologů značit nevyzrálou osobnost, touhu po uznání či potřebu někam patřit, což se týká především mladší generace. Oblečení je přitom skvělý způsob, jak vyjádřit svoji individualitu, postoj k životu i společnosti. Přesto je jen málo těch, kteří mají dost odvahy, aby ho svému okolí dali najevo.

To je podle Kláry Nademlýnské také důvod, proč tolik lidí podléhá módnímu diktátu. „Mám pocit, že konkrétně u nás je to spojené s nedostatkem sebedůvěry, který si vlečeme z minulé doby před revolucí,“ říká módní návrhářka. Jak tedy s módu „správně“ naložit? V první řadě není nutné brát ji vážně. Móda je hra. Pokud chcete vypadat „jako někdo jiný“, můžete. Jak ale říká Klára Nademlýnská: „Trend by měl sloužit k inspiraci, ne k diktátu. Stačí zapojit fantazii a využít ho ve svůj prospěch.“


Další zajímavé články najdete v aktuálním vydání časopisu Moje Psychologie.




ČTĚTE TAKÉ: Jana Adamcová plánuje návrat na obrazovky!







KAŽDÝ DEN NOVÉ SLEVY NA JEDNOM MÍSTĚ!


Komentáře

Komentářů celkem: 1
Jé, já chci ten černý klobouk!!! Silvie.F 22. 5. 2011 | 21:08

Další články z rubriky

Nohy v teple: Boty, které vám letos nesmí chybět!

Nohy v teple: Boty, které vám letos nesmí chybět!

23. 11. | Důležité je mít nohy v teple, říkávaly naše babičky. I v krutých mrazech ale my ženy toužíme…

Zahřejte se: Kabát, parka, nebo péřovka?

Zahřejte se: Kabát, parka, nebo péřovka?

16. 11. | Jaké teplé oblečení letos v zimě zvolit, abyste se zahřála a zároveň byla in? Nic nezkazíte kabátem…

V teple: Jakou šálu, čepici a rukavice obléct letos v zimě?

V teple: Jakou šálu, čepici a rukavice obléct letos v zimě?

9. 11. | Zima a zároveň období zahalování a vrstvení jsou tu. I v tomto nevlídném období chceme vypadat co…

Retro je in: Které módní hity minulého století se vrací?

Retro je in: Které módní hity minulého století se vrací?

3. 11. | 4 | Retro je v poslední době velmi v kurzu. Nevrací se přitom jen 60. léta! Móda momentálně čerpá…