Beata Rajská: Pokora a úcta v člověku být musí

Beata Rajská: Pokora a úcta v člověku být musí

Módní návrhářka Beata Rajská má za sebou další úspěšnou přehlídku věnovanou létu 2009. Beata Rajská je také zakladatelkou značky, jež se na českém trhu prezentuje od roku 1997. Svou tvorbu pravidelně představuje na přehlídkách v Česku i v zahraničí. Mimo jiné byla autorkou modelů pro soutěže Miss České republiky v letech 2001 až 2004.

Prozradíte nám, paní Rajská, jaké jsou módní trendy pro letošní léto?
Součástí nové letní kolekce, kterou jsem nedávno představila, je praktická móda. Ženy si budou moci vybírat například mezi úpletovými šaty, kostýmky nebo sukněmi, které se nemačkají. Letošní léto bude především ve znamení barev - pastelové tedy azurová, žlutá, růžová, fialková. Doplní je bílá. Pokud se týká střihů, bude zachována ženská linie, která kopíruje tělo. Po delší době se objeví kanýry. Prvky 80.let naopak siluetu kryjí různým aranžováním. Z minulých sezón nám zůstávají balonové sukně, kalhoty. Důležité ale je, aby móda zůstala ženská.

A co se týče doplňků?
Letos jsou v módě vysoké podpatky. Na druhou stranu jsou tady mokasíny nebo flip flop boty, které jsou nadčasové stálice módy.

Umí, podle vás, ženy správně zkompletovat doplňky s oblečením?
Myslím si, že tady máme stále mezery. Některá žena zvládá oblečení s doplňky sladit naprosto dokonale, protože to má v krvi. Pro jiné je celkový outfit složitou záležitostí. Jinak ale móda, to není jenom oděv. To jsou také boty, pásky, hodinky, účes, líčení, make up. Ale podle mého názoru móda ještě nikdy nebyla pojata tak demokraticky, jako letos. Je důležité, aby si každý vybral oblečení, ve kterém nejen dobře vypadá, ale také se v něm dobře cítí a pohybuje.

Na co přesně se vy, jako módní návrhářka, specializujete?
Ač se bráním „škatulkování“ asi procentuálně šaty. Zákaznice, které chodí do našeho butiku na Ovocný trh v Praze ví, že u nás sice najdou také klasickou bílou košili, tričko, sukni, ale nemáme je k dispozici vždy.
A to proto, že je potřeba jednotlivé díly oblečení sladit s kolekcí pro určitou sezónu. Dnes už to není u nás jako dříve, kdy jsme šily převážně na přání zákaznic modely, které v tu chvíli potřebovaly. Neustálé doplňování bylo složité nejen organizačně, ale také časově. Proto jsou dnes největšími zakázkami šaty. Pozoruji, že je celkově menší zájem o klasický plášť – zimník.

Čím to, podle vás, je?
To je dáno tím, že dnes žijeme velmi hekticky. Ženy proto dávají při nákupu přednost bundám. Ať už jsou kožené, kožešinové nebo sportovní. Jsou obměňovány plédem nebo kožichem. Je pravda, že teď šijeme pro jednu německou klientku krásný klasický kabát, ale to je již opravdu výjimka.

Vy si vymýšlíte své návrhy sama, nebo máte kolem sebe tým profesionálů?
Bohužel sama. Například takový Armani má ve svém portfoliu několik návrhářů, kteří mu dají své skici a on z nich vybírá ty, které se mu nejvíce líbí. Zrovna nedávno jsem říkala manželovi, že v poslední době nemůžu již sama vše obsáhnout, ale přesto, jsem vděčná, že mám v sobě stále tvůrčí potenciál. Mám kolem sebe skvělý pracovní tým lidí, což považuji za úspěch. Začátkem července k nám nastupuje nová tvář, čerstvá absolventka textilní VŠ. Doufám, že se nám vzájemná spolupráce osvědčí.

Co dalšího připravujete pro své zákaznice?

Už přemýšlím nad novou kolekcí. Mám již určité téma, ale zatím ho neprozradím. Na podzim chystám velkou módní přehlídku...

Kde berete neustále invenci?
Řekla bych, že například u poslední kolekce jsem čerpala z námořnického a jachtového prostředí. V mé kolekci proto najdete námořnická saka, kde modrá barva je doplněna žlutou, zlatou, oranžovou. Látku, která byla dovezena ze světa, jsem měla doma dva roky. Nevěděla jsem, na co a jak ji přesně použít. Na nápad, na co a jak ji použít jsem přišla až u moře, protože miluji procházky po molech,v přístavech. Tady mě napadla myšlenka zkombinovat modrou barvu s jiným odstínem modré. A tak vznikly námořnické modely.

Jaký je rozdíl mezi tvorbou na autorskou přehlídku a návrhy pro klienty?

Když tvořím na autorskou přehlídku, je to jiné, než na zakázku. Protože když pracuji pro klienta, je pro mě nesmírně důležité, abych s tím člověkem našla společné souznění. A tak si s ním povídám o všem možném. Často by se mohlo zdát, že jsou to nedůležité věci, ale je to přesně naopak. I zdánlivá maličkost, která vypadá jako bezcílné povídání, mě pomůže nasměrovat správným směrem. Přibližuji se k němu a můžu ho tak lépe
odhadnout.
Na druhou stranu během autorské kolekce musím zase vnímat dobu, tempo v jakém žijeme, požadavky klientů, jejich zaměstnání... Tady chci vytvořit kolekci určenou pro tyto aktivní ženy. Vyberu si základní myšlenu, kterou byla právě loni touha po ženskosti, touha jako největší emoce. Na jejím základě zpracovávám již jednotlivé řady. První byla touha po moci. Tedy militantní styl, ve kterém používám jednotlivé prvky z uniforem britských vojsk, stráže. A to vše rozpracovávám do jednotlivých kostýmů. Potom to byla touha po něžnosti, aj. Toto jsou moje myšlenky, které mě směřují k samotným řadám a z kterých sestavím jednotlivé kolekce.

Kolik modelů je třeba mít připravených na módní přehlídku?
Přehlídkových modelů bývá obvykle 45 kusů. Na velkých přehlídkách je představeno kolem 90 modelů.

Čím se necháte ovlivnit během své tvůrčí práce?
Řekla bych, že móda, kterou navrhuji, je ovlivněna mnou, mojí osobností. Někdy mám nakreslených pět modelů a když se mi po čase nelíbí, vyhodím je a vymyslím nové. To je ovlivněné vnitřními pocity, podle toho, zda mám tu správnou invenci, náladu.... Na druhou stranu ale musím říct, že si mi osvědčilo, že první myšlenka, první nápad byl ten nejlepší. Proto se k němu často vracím.

Vy působíte pozitivním dojmem. Odkud čerpáte energii?
Z lidí kolem sebe. Řeknu vám, že když jsem vyprovázela teď na poslední přehlídce na molo první modely, přistihla jsem se, že se cítím skvěle, že jsem úplně v pohodě. To se mi ještě nikdy nestalo. Najednou jsem si uvědomila, jak moc jsem šťastná i ve chvíli největšího shonu, který před přehlídkou v zákulisí panuje. Po jejím skončení ke mně přišla jedna modelka a řekla, jak moc na mě byly tyto krásné pocity vidět. Je to díky práci, která mě baví, funguje mi rodina, i ti nejbližší lidé kolem mě ve firmě. Mám pocit, že čím jsem starší, tím více si vážím určitých věcí, lidí…. Jsem přesvědčená o tom, že pokora a úcta být v člověku musí. Věřím, že tyto hodnoty se vrátí.


Fotogalerie z módní přehlídky:


Autor: Alena Hájková
foto: Dáma.cz

Doporučujeme

Články odjinud