Pokračujeme v našem historickém bádání a hledání dokonalosti. Myslíte, že byste v 17. století patřila mezi vyhlášené krásky? Přesvědčete se, jakým zákonitostem podléhala tehdy móda a představa o perfektní ženě.
Celé sedmnácté století dochází v Evropě k bojům o status nejvlivnější velmoci. Začátkem století je to Holandsko, které bylo i kulturním centrem s poměrně svobodným a rozvíjejícím se tiskem i knižním trhem. Následně usedá na pomyslný trůn Anglie, kterou ke konci století střídá Francie. Je to také století obrovského rozvoje přírodních věd, literatury, výtvarného umění i módy.
Celou uměleckou sféru, a tím pádem i pohled na ideál ženské krásy, ovlivnily především dva směry – baroko a klasicismus. Baroko vystřídalo období renesance. Kontrastní, dynamické, toužící po přehnané nádheře, zdobnosti a honosnosti. Období, kdy se přehánělo ve všem.
Na ženách se nejvíce obdivovaly bujné křivky a zátiší s obnaženými kyprými kráskami začala zdobit všechna šlechtická sídla. S barokem přišla i veliká láska ke zlatu, drahému kamení, sukně se zvětšovaly, řasily a zdobily množstvím volánků a mašliček. Nevídané tvary paruk nebyly ještě tak veliké, jako v období rokoka. Zajímavé je, že stejná zdobnost se týkala i oděvu mužského. Kromě toho obě pohlaví vyšších vrstev si nedokázalo představit život bez podpatků.
Střízlivější a umírněnější klasicismus byl ze začátku v souboji s barokem nejistý, ale s léty jeho vliv sílil a nakonec značně ovlivnil i začátek století osmnáctého. Tento umělecký směr se z velké části zhlédl v antické době a za vrchol estetické dokonalosti považuje „Zlatý věk“.
Žena je v tomto pojetí zcela jiná, než dle představ baroka. Je rafinovaná, jemná s bledší pleti a letmým úsměvem. Po kyprých křivkách, druhých bradách a ďolíčcích na stehnech není ani stopy. Oděv se oprostil od své přezdobenosti a přichází oblíbený antický střih šatů. Celkově jsou ženské modely mnohem lehčí, pohodlnější a dávají svobodu pohybům.
Dáma.cz je na facebooku. Přidejte se k nám!