Jak vybíráme vůz

| Autor: Ivan Verner | Rubrika: Zábava

Automobilový průmysl patří k nejvýznamnějším hospodářským odvětvím a jeho výkyvy ovlivňují celou ekonomiku. Výrobci proto hledají sebemenší mezeru na trhu a kromě techniků a konstruktérů zaměstnávají při vývoji nových vozů i psychology.



Jeden příklad za mnohé. U nás, kde dlouhá desetiletí byl na výběr jen omezený sortiment vozů, navíc s nepříliš kvalitním dílenským zpracováním, nejsme zvyklí zkoumat na autě každou maličkost, ale ve vyspělých automobilových zemích (které jsme přinejmenším v počtu aut na obyvatele už dohnali) rozhoduje o jejich koupi takový detail, jako je zvuk zavíraných dveří. To vědí ve Volvu, kde si pořídili akustickou laboratoř, jejímž úkolem je dodat vozům této značky „skandinávský“ zvuk.

Co to znamená? Chtějí tu eliminovat obtěžující zvuky, například vrzání nebo rachocení, hluk od vozovky nebo aerodynamický hluk, a vyladit zvuky atraktivní; těmi je třeba zvuk motoru nebo zabouchnutí dveří. Novému konstrukčnímu oboru se říká akustický design a spolupracují v něm i psychologové. „Pokud vůz jede ustálenou rychlostí, měl by motor vytvářet příjemný, uvolňující zvuk. Jestliže však vůz prudce akceleruje z nízké rychlosti, měl by být rozdíl patrný také na zvuku motoru. Řidič by měl dostávat zpětnou vazbu o tom, co dělá, aby neztratil intuitivní spojení s vozidlem,“ vysvětluje Eva Lahti, inženýrka pro akustiku ve společnosti Volvo Cars.

Dva pohledy

Zkoumat zvuk dveří se asi někomu bude zdát přehnané, ale i tak jemné nuance v době, kdy se automobily navzájem čím dál více podobají, může při výběru hrát roli. Podle čeho si tedy vybíráme své vozy? Muži by si sice s velkou chutí vybírali auta jako hračku, ale většinou si uvědomují možný rozpor mezi přáním a praktickým využitím. Chtějí tedy znát především cenu a náklady na provoz. Poté zjišťují, jaká je záruka (a na co), kolik stojí náhradní díly a práce v servisu, a hlavně co se na vybraném modelu porouchá nejčastěji.

Najdou si adresy servisů v okolí, a pak se začnou starat o bezpečnostní prvky, velikost úložného prostoru, výbavu a kvalitu materiálu i zpracování. Když auto vybírá žena, je pořadí otázek, jež si o něm bude klást, úplně jiné. Jednak to bývá většinou už druhý vůz v rodině, jednak i když řidička žije sama, dívá se na vozy z jiného úhlu pohledu. Její vztah k autu je vždy daleko osobnější a bere ho trochu jako nového člena rodiny. Někdy se na něj dívá i jako na partnera. Vůz tedy musí být elegantní, silný a odolný vůči všem pochybením, zároveň však také pohyblivý, a především musí poskytovat pocit bezpečí. Velice důležitý je výhled. To znamená, že řidička ráda sedí co nejvýš nad silnicí, aby měla přehled a nemusela tolik používat zpětná zrcátka.

Touha po bezpečí

Pochopitelně i žena se musí při výběru nakonec podřídit svým možnostem, takže místo vysněného vozu typu SUV (sport utility vehicle, sportovní užitková vozidla) se smíří s malým autem, které má daleko menší nároky na provoz a pro její potřeby – jízdu do zaměstnání a na nákupy – je také mnohem praktičtější. Hodně začínajících řidiček má matnou představu, že se s malým vozem v městském provozu vejdou všude, ale hned první kilometry za volantem ji radikálně promění. Od kolegů řidičů nemohou čekat žádné ohledy, spíše naopak. K tomu přibudou problémy s častým řazením.

V důsledku se řidička vrací ke svému původnímu přání, tedy vozu typu SUV, mohutné čtyřkolce s pevným rámem chránícím karoserii, automatickým řazením a parkovacím zařízením. V rodinách, kde jsou dvě či dokonce více aut, to pak dopadá asi takto – žena si nárokuje větší vůz s odůvodněním, že manžel přece jede jen do práce, zatímco ona musí nakoupit a s nákupem dojet do školy pro děti a ty musí být v bezpečném voze...

Dochází pak ke kuriózním případům, kdy muž, vášnivý nimrod, jede domů z lovu s dvousedadlovým smartem, jenž měl původně plnit roli nákupní tašky – nyní jej zaplňuje ulovený jelen s parožím trčícím z okénka, zatímco manželka se vrací od kadeřnice luxusním klimatizovaným Mercedesem SUV.

Aby působila sexy

Je třeba se také zabývat otázkou, kdo vozy, s nimiž ženy jezdí, většinou kupuje. Jen každá pátá, šestá řidička přichází nakupovat sama, ve většině případů vybírá auto s partnerem. Většinou to ovšem neznamená, že by on měl roli poradce, důležitější je spíš jeho finanční příspěvek. O něj se nejčastěji postarají (v tomto pořadí) milenec, manžel a pak tatínek. U těch žen, které přicházejí vybírat vozy samy a samy si je také platí, je preference jasná. Bývají to podnikatelky, manažerky, ženy zvyklé jednat samy za sebe a za svá rozhodnutí nést odpovědnost.

Jsou samostatné a vůz potřebují hlavně k práci. Často je pro ně mobilní kanceláří. V tomto případě není co řešit a v téměř v devíti případech z deseti vítězí vozy typu SUV. Podobně je tomu u milenek bohatých mužů – jde jim přece o bezpečnost jejich „pokladu“, nebo ne? Také zde vítězí SUV. Někdy tu ovšem bývá zohledněn i jiný pohled – v některých vozech vypadají ženy více sexy. Na to už dávno přišli třeba režiséři filmů o Jamesi Bondovi. Snad i pod jejich vlivem vyhrál před lety v anketě magazínu Eve mezi Brity Mercedes 300SL Roadster z 60. let. A hned za ním to byl neméně slavný Porsche 911. Ty, kteří si něco takového nemohou i přes vřelé city k přítelkyni dovolit, můžeme utěšit, že ani běžné vozy jako VW Golf či Fiat Cinquecento neskončily v žebříčku špatně. U manželů to už s koupí tak jednoznačné nebývá, vybírá se druhý (nebo i třetí) vůz a většinou ten mohutnější už doma v garáži stojí. Jen málo manželů pak tuší, že si vlastně kupuje auto pro sebe.

Znalosti se srovnávají

Velkou roli při výběru vozu hraje u žen také barva. Na prvním místě už ale není. „Zvyšuje se počet žen, které mají dobré technické znalosti o autech, vědí, co chtějí a co je důležitější než barva,“ potvrzuje Dagmar Frantová z pražského autoservisu. „Když k nám přijedou, většinou vědí, co je třeba s vozem udělat. Je to pochopitelné – ty ostatní raději dopravu vozu do servisu svěří manželovi či příteli. Je ale zajímavé, že zároveň klesá počet mužů, kteří se v technických problémech kolem aut vyznají.“

To se dá vysvětlit tím, že dnešní vozy už nejsou hračkou pro kutily a elektronicky řízený motor nelze opravit na silnici před domem, jako to šlo u starých škodovek nebo trabantů. Pořád ale platí, že muž raději oželí oblíbenou či módní barvu, jen když auto bude mít požadované technické parametry, zatímco žena naopak raději sleví ze svých nároků na výkon či jízdní vlastnosti. Pro ni by bylo ideální vlastnit jeden typ vozu v různých barvách jako módní doplněk. Jaká barva je ale moderní a co rozhoduje, že právě tato je momentálně u aut nejžádanější?

Podlehne černá ekologům?

Henry Ford kdysi prohlásil, že jeho automobily mohou mít jakoukoli barvu, pokud je černá. To pochopitelně platilo při hladovém trhu a ve snaze docílit co nejnižší ceny. Jinde bývala barva součástí image značky. Pro Ferrari je typická červená, pro Jaguar zase temně zelená. Zákazníci ze severských zemí Evropy a z Německa mají raději tlumené, konzervativní vybarvení, jižané si vybírají vyzývavější. Před časem vládla na našich silnicích stříbrná metalíza. Pro ni se také při nedávném rozhodování o novém designu svých aut rozhodla česká policie, jen ji doplnila žlutomodrým pruhem. Teď, především u dražších vozů, kraluje černá, ať už tzv. pastelová, nebo metalická. O výběru barvy rozhoduje obdobně jako u šatů móda. Dá se říci, že s odstupem času kopíruje trendy v oblékání. U vozů se to projeví nejdříve v interiéru, pak přijde na řadu exteriér.

Protože módní diktát v oblékání často mění své názory o sto osmdesát stupňů, dá se očekávat, že se k černé brzy přidá i její protiklad, tedy bílý lak. Mimochodem i v automobilovém průmyslu se módní barvy po čase opakují. S houstnoucím provozem bude nejspíš preferována otázka bezpečnosti a s ní takové barvy, které jsou nejlépe vidět, tedy jasně žlutá a oranžová. Nebo se uplatní hledisko ekologické. Tak je tomu v Kalifornii, kde od roku 2012 musí čelní sklo tam prodaného vozu odrazit přinejmenším polovinu tepelné energie slunečního svitu. Klimatizace pak nebude muset pracovat naplno, a tudíž nevznikne větší množství škodlivých emisí. Totéž se pak chystá v případě barvy autolaků.

Jakou „tvář“ vozu chcete?

Lidé, a zejména ženy často auta personifikují, přisuzují jim vlastnosti podle vzhledu. Pochopitelně vozy se silným motorem a rychlostí přes 200 km/h jsou aerodynamičtější než auta určená k popojíždění ve městě a na nákupy. Ovšem čelní pohled, jakési tete a tete, je pro lidské podvědomí daleko důležitější. Evoluční biolog a psycholog Karl Grammer z vídeňské univerzity, který ve vědeckém světě i mezi veřejností proslul svými pokusy, v nichž testované osoby nechal například čichat k tričkům, které propotily osoby opačného pohlaví, a nechal je určovat sexuální přitažlivost jejich nositele, se nyní podíval i na vztahy člověk–auto. Vzhledem k tomu, že vozy mívají pár reflektorů posazený v čelní masce obdobně jako člověk oči v obličeji, není nutné mít mnoho fantazie, aby si při pohledu na přední část vozu člověk představil tvář. Devět z deseti dotázaných vidí v čelní masce alespoň nějaký prvek z obličeje a pět, tedy polovina z nich, nemá problém rozpoznat tvář celou. Jaká je, je spíše lidská, či nějakého živočicha, a co o vozu „prozrazuje“? Svého času například Peugeot u modelu 407 Coupé chtěl zdůraznit dravost, a proto podpořil image žraloka odvětráním v podobě tří žebrovitých štěrbin v předních blatnících.

Dobrovolníci, kteří se výzkumu účastnili, preferovali shodně vzhled čelní masky, který označovali za „zralý, dominantní, mužský, domýšlivý až vzteklý pohled“. Viděli ho hlavně u vozů BMW. Jako naopak přátelský pohled označili masku třeba vozů Fiat Cinquecento či Nissan Micra. Pochopitelně oba typy mají své kupce, kteří se rozhodují na základě zcela jiných podnětů, než je pohled „z očí do očí“, ale mnoho výrobců aut si už určitě nad výsledky výzkumu láme hlavu...








Dlaší zajímavé články najdete v aktuálním vydání časopisu Moje Psychologie.


ČTĚTE TAKÉ:
Vlaďka Erbová zkolabovala na party!








STAŇTE SE FANOUŠKEM DAMA.CZ NA FACEBOOKU

Další články z rubriky

Adventní kalendář do Vánoc: Co dělat den po dni

Adventní kalendář do Vánoc: Co dělat den po dni

1. 12. | 1 | Advent je tu! A Vánoce jsou tu od toho, abychom si je užily, takže no stres! Všechno nemusí být…

Jaký je milenec? Prozradí to tvar jeho zadku

Jaký je milenec? Prozradí to tvar jeho zadku

1. 12. | 1 | Chlap se vám buď líbí, nebo ne. A když nám zkříží cestu ten pravý, nevidíme napravo ani nalevo.…

Retro Vánoce: Jak jsme nakupovali v 70. a 80. letech?

Retro Vánoce: Jak jsme nakupovali v 70. a 80. letech?

30. 11. | Retro letí! Doba běží rychle dopředu a my si rádi připomínáme, co jsme tak milovali dřív a co nám…

Funguje vám intuice? Naučte se slyšet svůj vnitřní hlas

Funguje vám intuice? Naučte se slyšet svůj vnitřní hlas

30. 11. | Každý den děláme tisíce malých rozhodnutí, která ve výsledku formují celé naše osudy. Někteří…