Pomoc, reklama! aneb Umění odolat

| Autor: Kateřina Prachařová | Rubrika: Zábava

Řítí se na nás dennodenně ze všech stran, ať si to uvědomujeme, či nikoli. Reklama je nebezpečná hlavně tím, že dovede působit podprahově, aniž bychom ji vnímali. Přesto v nás zanechá otisk, který se vynoří v tu nejméně vhodnou chvíli. Dá se vůbec působení reklamy nějak ubránit?



Hned na začátku si na rovinu přiznejme, že vymýtit reklamu ze svého života prostě nedokážeme, pokud se nechceme stát poustevníkem někde v hloubi indonéského pralesa (ale i tady je třeba vzít v potaz, že při dopravě tam by na nás stihlo zaútočit bezpočet reklam). Nemá tedy smysl uvažovat o tom, jak se jí vyhnout, ale spíš se umě naučit jí odolat.

Na druhou stranu reklama může být často jen záminka, spouštěč k něčemu, co bychom chtěli stejně udělat, a prostřednictvím reklamy se jen snažíme sobě nebo okolí ospravedlnit. Jistě to samy znáte: Procházíte kolem obuvi a vidíte obrovský nápis Akce – ke každému páru obuvi druhý pár za polovinu! V tu chvíli nějak zapomenete, že bot máte dost a vlastně žádné další nepotřebujete. No ale nekupte to, když je to tak výhodné!

A na tom je vlastně celá reklama založená. Vždy říká A, na které se zákazník chytí, a potom skrytě dodá své B, na kterém vydělává. Stačí si toto prosté pravidlo uvědomit a zkusit se podle toho řídit. Pokaždé, když vás nějaká reklama či nabídka zaujme, nenechávejte svůj mozek usnout u slov jako akce, sleva, superlevné, zdarma a dalších, ale vždy pátrejte, čím jsou tyto výhody vyváženy. Žádný prodejce nedává slevu zadarmo, jeho cílem je vydělat. Vrátíme-li se k onomu příkladu s botami – obvykle zjistíte, že sleva platí jen na některé páry, vždy na ten levnější z vybrané dvojice, často se jedná o zboží ze starší kolekce a podobně.
Reklama útočí prakticky odkudkoli.

Televize je evergreen. Na reklamní bloky uprostřed filmů jsme si už tak nějak zvykli a většinou je ignorujeme, přesto se nám jejich sdělení zavrtává pod kůži. Při příštím nákupu si třeba v regálu všimnete nové čokolády a řeknete si: „Na tu teď běžela reklama, že je fakt dobrá, tak tedy zkusím, jaká bude.“ A šup, už ji máte v košíku. Bez reklamy, která se vám vybaví, by tam nejspíš neskončila.

Totéž platí třeba pro rozhlasové spoty, ale největším semeništěm reklamy je internet. Ať dnes otevřete jakoukoli webovou stránku, valí se na vás bannery, prokliky, vyskakovací okna, animace, videa. Ačkoli většina lidí protivné blikací obrázky ihned zavře, stejně se jich nezbaví. A pokud chodíte na nějakou stránku pravidelně, reklamu si prostě zapamatujete, protože ji tam zadavatel vždy umístí na delší dobu. Jste-li uživatelkou facebooku, útočí na vás reklama třeba i zdánlivě nevinně skrze vaše přátele. Stačí, aby některý z nich ve statusu uvedl, že se zúčastní kulinářského večera v restauraci XY. Hned začnete přemýšlet, jaká ta restaurace asi je, a příště se do ní třeba vydáte sama. Toto samozřejmě není záměrná reklama, nicméně sdělení má naprosto stejný efekt.

Myslíte si, že mimo dosah televizní obrazovky a internetu jste v bezpečí? Omyl. Svět mimo stěny vašeho domova je jedna velká reklamní džungle. Během obyčejné cesty autobusem MHD na nákup na vás útočí třeba: plakáty na zastávce, pomalovaná stěna autobusu, malé plakátky uvnitř autobusu, nápisy na kolemjedoucích autech, billboardy, logo na tričku náhodného chodce, informace o výprodeji ve výloze obchodu s oblečením, bezpočet letáků přímo v supermarketu, nápis AKCE u každého druhého výrobku. A registrujete třeba takové drobnosti, jako je plastový oddělovač nákupů na pokladním pásu? I na něm je reklama, takže pokud chodíte do téhož obchodu pravidelně, určitě už dobře víte, jaká.

A koneckonců reklamu děláme často i my sami nebo ji naopak nám předloží naši známí. Stačí se zeptat „Neznáš tady v okolí dobré kadeřnictví/řeznictví/instalatéra?“ I takové obyčejné doporučení je vlastně reklama a záleží jen na nás, jak s ním pak naložíme. Jestli se spokojíme s jedním tipem, nebo obejdeme všechny.

Jak již bylo řečeno, reklamě jako takové se nevyhneme. Můžeme ale zkusit zmírňovat její působení. Pro začátek stačí pár drobností, které by se měly stát pravidlem:

- Chodit na nákup jen tehdy, když něco potřebujeme, a pro konkrétní věc. Korzování po nákupních centrech vytáhne z peněženky nejvíc, protože na nás ze všech stran útočí „neodolatelné“ nabídky

- Na nákup potravin vyrážet s plným žaludkem a nákupním seznamem. Regály se zbožím, které na něm není, obejdeme obloukem

- Nenosit u sebe zbytečně velký obnos peněz ani platební karty, které by sváděly k většímu utrácení

A především – stačí používat selský rozum.

Další články z rubriky

Pohádkové Vánoce: Podívejte se, jak je slaví britská královská rodina

Pohádkové Vánoce: Podívejte se, jak je slaví britská královská rodina

Dnes | Ano, i v britské královské rodině se slaví klasické Vánoce včetně štědrovečerní večeře, rozbalování…

Staré dobré časy? Ani náhodou! Takhle žily ženy před sto lety

Staré dobré časy? Ani náhodou! Takhle žily ženy před sto lety

Dnes | Obvykle se mluví o starých dobrých časech, často se říká, že dřív bylo líp. Jenže ono bylo spíš…

Dojemné! Roztomilá zvířátka si užívají Vánoce

Dojemné! Roztomilá zvířátka si užívají Vánoce

Včera | K těmto fotografiím asi není moc co dodat. Zvířecí mláďata prostě dokážou rozněžnit každého, tím…

Nový trailer Padesáti odstínů: Víc sexu, romatiky i temnoty!

Nový trailer Padesáti odstínů: Víc sexu, romatiky i temnoty!

7. 12. | Už jen něco málo přes dva měsíce nás dělí ode dne svatého Valentýna a očekávané premiéry druhého…