Internetradio se snaží dělat program pro všechny, tak aby si každý našel to svoje rádio, které mu bude vyhovovat. Všechny ovládací prvky jsou přizpůsobeny především uživatelům, kteří mají s internetem malé zkušenosti a jsou tedy co nejjednodušší.
Rozhovor s ředitelem Internetradia Adamem Křikavou.
Čím se Va še
Internetradio liší od klasických
rádií?
Především programem. V současné době nabízíme více než třicet samostatných, především
hudebních rádií. U těchto rádií si až na výjimky sami vytváříme program. Děláme
tedy jenom to pro co klasická rádia nemají prostor tj. máme rádio jazz, folk, blues,
house, celtic atd.
Kdy a jakým způsobem Internetradio
vzniklo?
Internetradio se začalo připravovat v únoru 2000. Prvotní myšlenkou bylo především
poskytnout potencionálním posluchačům takovou hudbu, kterou v jiných médiích neuslyší.
Zároveň za tímto projektem stojí, podle mého názoru reálný podnikatelský záměr
a ne nějaká utopie, jak je někdy na internetu zvykem.
Jakým posluchačům je určeno a co vše k poslechu potřebují?
To je jednoduché. Internetradio se snaží dělat program pro všechny, tak aby si každý
našel to svoje rádio, které mu bude vyhovovat. Všechny ovládací prvky jsou přizpůsobeny
především uživatelům, kteří mají s internetem malé zkušenosti a jsou tedy co
nejjednodušší. K poslechu Internetradia potřebujete počítač se zvukovou kartou,
reproduktory, připojení na internet a jeden ze dvou přehrávačů (Winamp, RealPlayer),
které jsou zdarma.
Kolik máte posluchačů?
V současné době nás denně naladí v průměru 800 posluchačů.
Která rádia jsou nejposlouchanější?
Rádio Eros, Rádio Bigbeat, Rádio Folk, Rádio House, Rock 90.léta, Rock 80.léta
Nabízíte také firemní rádia na objednávku�O co vlastně jde a jaký je o ně
zájem?
To znamená, že jsme schopni nabídnou jakémukoliv jednotlivci, nebo firmě vytvoření
vlastního rádia na míru. Pro naše klienty kompletně zajistíme technické odbavení,
vytvoříme program a na jeho produkty mu natočíme a odvysíláme reklamu.Teď
provozujeme těchto firemních rádií pět a další jsou v přípravě.
Jak velký máte hudební archiv?
Máme 20 000 skladeb a neustále do našeho archívu přidáváme.
Jak to vypadá obchodně? Na Vašich stránkách je vidět mnoho inzerentů�
V současné době se pomalu dostáváme do stavu kdy jsme schopni z příjmů za reklamu
hradit měsíční provoz rádia to znamená i náklady na mzdy a odměny. S návratností
investice, která byla do Internetradia vložena počítáme v horizontu několika let.
Máte nějaký vzor v podobném zahraničním serveru?
Alespoň v začátcích pro nás byla velká inspirace u www.netradio.com
, což je obrovský americký projekt. Naše Internetradio je jediné svého druhu v Evropě
a jsme jediní na světě, kteří nabízí vytvoření vlastního rádia.
Kdo a jak tvoří program? Tedy spíše playlisty, protože mluveného slova pokud vím
moc není.- Neplánujete alespoň stručné zpravodajství např. každé dvě hodiny?
Playlisty nám píší odborníci na jednotlivou hudbu. Formát jednotlivých kanálů určuje
samozřejmě vedení rádia. Těšte se ještě do konce roku máme připraveny různé
druhy rádií, aň už hudebních nebo s mluveným slovem. Co se týče zpravodajství plánujeme
pravidelné zprávy ze světa IT a Internetu na vybraných rádiích. V horizontu několika
měsíců připravujeme zprovoznění redakce, která bude vytvářet obecné zpravodajství
a také specializované zprávy pro naše úzce zaměřené menšinové hudební žánry.
Neplánujete také rádio pro ženy ?
To jste se zrovna trefili. Takové rádio už máme dlouho v plánu. Kdoví, třeba ho
zrovna ve spolupráci se serverem dáma spustíme.
Myslíte že internetová rádia mohou někdy ohrozit klasická rádia? Pokud ano,
tak kdy?
S postupnou globalizací kultur lze očekávat, ač se to v současné době zdá nereálné,
vytvoření jakýchsi "centrálních médiích" které budou vysílat z jednoho
místa, v jednom jazyce, budou vysílat stejnou hudbu atd. Toto umožní pouze drastické
snížení nákladů na komunikaci, získávání zpravodajství a vytváření programu
jakého jsme svědky právě v této době. Tyto "oficiální" média budou doplňovat
různé alternativní menšinové média, která budou rozlišovat různé zájmy a
kulturu lidí. Menšinová média, ale rozhodně nebudou menšinová počtem posluchačů,
nebo diváků, v dnešním slova smyslu (víte kolik je na světě vyznavačů jazzu, nebo
poesie) - i oni ze globalizují tj.snaží se získat co nejvíce příznivců - nic jiného
jim nezbývá, chtějí - li přežít. A co se týče otázky kdy začnou ohrožovat
internetradia standardní rádia ? Včera. Jestliže standardní rádia nedokáží
uspokojit potřeby menšinového posluchače a internetradia jim už teď berou stovky
posluchačů (zatím stovky), tak už je přeci ohrožují teď.
Už jste někdy poslouchali InternetRádio? Jak se vám líbí?