Při každé své činnosti potřebujeme a používáme paměň. Potřebujeme se vracet ke svým dřívějším znalostem, zkušenostem a informacím. Všichni dobře víme, že úroveň naší paměti nám ulehčuje či komplikuje život, pracovní činnost a zvyšuje či snižuje výkonnost.
Výkonnost paměti
Při každé své činnosti potřebujeme a používáme paměň. Potřebujeme
se vracet ke svým dřívějším znalostem, zkušenostem a informacím. Všichni
dobře víme, že úroveň naší paměti nám ulehčuje či komplikuje život,
pracovní činnost a zvyšuje či snižuje výkonnost. Můžeme-li dobře čerpat
z vlastní paměti, neztrácíme čas věčným hledáním ve svých poznámkách,
příručkách apod.
Jak rozvíjet výkonnost paměti - ukládání poznatků a jejich optimální
vybavování ?
O pochodech našeho myšlení existuje nepřehledná řada článků, statí různého
zaměření, populárních, ale i naučných knih. A přesto jsou solidní
poznatky o pochodech našeho myšlení stále ve svých počátcích. Odborní
pracovníci, kteří se danou problematikou zabývají, zcela oprávněně tvrdí,
že výkonnost naší paměti můžeme neustále rozvíjet. A také zcela vážně
uvažují, že v otázce výkonu paměti nebylo řečeno "poslední
slovo."
Již dnes však můžeme uvést, že:
- Na základě odborných výzkumů bylo zjištěno, že rozvoj mozku je výrazně
z á v i s l ý na podnětech prostředí, ve kterém v dětství či dospělosti
žijeme. Jde o podněty, poznatky, dojmy, které získáváme. Platí, že čím
více poznatků, dojmů, informací se ukládá v naší paměti, tím více
myšlenkových spojení se vytváří. A také je tím větší šance
vzniku kvalitních myšlenek. Je však nutné předcházet přílišnému zatížení
nepodstatných informací. A právě moderní doba, ve které žijeme, na nás
přímo chrlí spoustu nepodstatných informací, aň jde o rozhlas, televizi,
noviny či různé časopisy.
- Výkonnost a rozvoj paměti rovněž závisí i na z p ů s o b u jak
poznatky, informace, dojmy ukládáme a jakých metod a pomůcek k tomu každý
z nás používá.
Existuje několik dobrých metod jak zvýšit výkonnost paměti:
- Důležitým informacím ústním i písemným věnujeme náležitou - plnou
pozornost.
Důležité myšlenky si můžeme zopakovat nebo zachytit písemně.
- V textu se naučíme podtrhávat několik klíčových myšlenek, slov, které
dávají koncentrovaný věcný
obsah.
- Udělejme si výtah a ten si vštipme do paměti.
- Napišme si nadpis a ten doplňme důležitými slovy.
- Neustále se bez ohledu na věk vzdělávejme. Někteří významní pracovníci
v oblasti poznávání mozkové kapacity (napříkl. profesor Vondráček)
navrhují věnovat se učení druhému, třetímu jazyku bez ohledu na věk !
- Občas si vědomě jako součást procesu pěstování paměti připomínejme důležité
události, nové poznatky, které jsme ten den získali.
- Pravidelně se zamýšlejme nad úkoly, které musíme vyřešit, splnit a
zhodnoňme si jejich plnění.
- Vědomě si všímejme a pro sebe slovně popisujme vzájemné souvislosti jevů,
myšlenek, faktů.
Rozvoj svého myšlení a paměti pěstujme vytrvale a důsledně. Osvojme si
a důsledně dodržujme alespoň dvě tři pro nás důležité metody ukládání
a vybavování poznatků !
Autor: Milena