Nový objev: Bakterie přinášejí zahrádkářům zdraví

Britští vědci tvrdí, že kontakt se špínou může lidem nejen zlepšit náladu, ale i posílit jejich imunitní systém.

Již delší dobu medicínskými kuloáry kolovaly zvěsti o tom, že pacienti trpící rakovinou plic měli lepší vyhlídky, když byli vystaveni působení baktérií běžně žijících v půdě. V nedávno publikovaném článku v prestižním časopise Neuroscience zveřejňuje tým vědců z University of Bristol své pozorování, při němž myši vystavené stejnému typu bakterií produkovaly větší množství serotoninu, chemické sloučeniny, která v mozku reguluje náš pocit štěstí a spokojenosti.

Běžně užívané antidepresanty působí na principu regulace téže látky, tedy serotoninu, jejíž nedostatek u lidí působí sklíčenost a depresi. Vědci nyní plánují další výzkum, aby se mohl předpoklad, že půdní bakterie opravdu chrání lidi před depresí tím, že působí na serotonin, potvrdit.

"Tato studie nám pomohla porozumět tomu, jak tělo komunikuje s mozkem a proč je zdravý imunitní systém důležitý pro duševní zdraví. Také nás může inspirovat k otázce, zda bychom se neměli častěji hrabat v hlíně," poznamenává Chris Lowry, vedoucí bristolského výzkumu, s úsměvem.

Doporučujeme