ANGEL, THIERRY MUGER, od r. 1992 - Vykouzlí vzpomínky na cukrovou vatu, ovocné a karamelové nápoje

ANGEL, THIERRY MUGER, od r. 1992 - Vykouzlí vzpomínky na cukrovou vatu, ovocné a karamelové nápoje

CK ONE, CALVIN KLEIN, od. r. 1994, první unisexová vůně ve flakonu tvaru rumové láhve
MISS DIOR, do r. 1974, první parfém od Diora
CHANEL NO.5, od roku 1921, flakon navrhla sama Coco Chanel, autorem je slavný Ernest Beaux
DAVIDOFF COOL WATER, od r. 1988 varianta pro muže, od r. 1997 i pro ženy
5
Fotogalerie

PŘÍBĚH VŮNĚ: Znáte 5 kultovních parfémů?

Na jejich vznik mají vliv známé osobnosti, svět módy, mocná síla reklamy i války. Za každou lahvičkou s parfémem se skrývá příběh spojený s dobou, kdy se zrodil.

Vůně útočí na naše smysly, náladu a umí v nás probudit i vzpomínky na minulost, ať už jde o maminčinu skříň, nebo první lásku. Autor vůně, kterému se říká parfémář nebo také „nos“, má výjimečné nadání pro to, rozumět vonným materiálům. Je schopen pomocí nich vytvořit tu či onu náladu, fantazii, kouzelnou atmosféru, nostalgii nebo pouhou radost.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

MÍSTO ZROZENÍ

Příběhy vůní se začaly odvíjet už u antických chrámů. Odtud si přinesly svůj název „parfum“ podle „per fumme“ neboli „procházet kouřem“, kdy se při západu slunce v chrámech a domácnostech zapalovala těžká směs kadidla, která unášela modlící se prosebníky k bohům na nebesích. Velký pokrok nastal v raném středověku, kdy Arabové vyvinuli techniku na destilaci rostlin ve velkém. V té době perské oblasti sloužily k pěstování růží a staly se tak zdrojem růžového oleje a Bagdád, město pohádek Tisíce a jedné noci, se proměnil v město vůní.

V té době bylo objeveno velké množství voňavých rostlin a živočišných esencí. Mezi nimi bylo i pižmo, které se přidávalo do malty při stavbě paláců a mešit, aby provonělo zdi. Po celá staletí byla výroba parfémů výsadou Arabů. Až křižácká vojska, když se vracela ze svých tažení, s sebou do Evropy přinesla v zavazadlech nádherné voňavé směsi jako dárek pro své ženy a milenky, což vzbudilo zájem o parfémy.

MÓDA PARFÉMŮ

První etapa evropského voňavkářství nastala v 16. století. V té době přišla do Francie z Itálie Kateřina Medicejská, aby se tu provdala za budoucího krále. A byla to právě ona, která naučila Evropu módě parfémů. Velkou změnu způsobil vývoj syntetických produktů, které nahradily drahé přírodní esenciální oleje. S jejich pomocí se daly vyrábět skvělé vůně ve velkém. Parfémáři se však museli naučit více o chemii. Historicky významnou skupinou syntetických vonných molekul byly takzvané aldehydy, které se staly významným objevem konce 19. století. Do voňavkářství je jako první uvedl Ernest Beaux, když vytvořil slavný parfém Chanel No.5 s molekulami hlohu a fialek, což vytváří zvláštní, bohatou, silnou a osobitou vůni.

NEJLEPŠÍ DOPLNĚK K ŠATŮM

Když odstartovala produkce konfekčních oděvů, dostala výroba parfémů zelenou. Módní návrhář Jean Patou reagoval tak, že podle něj byl parfém jeden z nejdůležitějších doplňků dámských šatů. Zpočátku dávali krejčí (například ze slavného salonu Worth) malé f lakonky parfémů svým zákazníkům jako pozornost. Později začali parfémy ve svých závodech i prodávat. Třeba francouzská módní návrhářka Jeanne Lanvin, která vyráběla klobouky, nechala pro svoji dceru vytvořit u dvou mladých parfémářů vůni Arpege. Původně byl f lakon ve tvaru černé koule. Postupem času prošel několika úpravami, ale dodnes patří mezi nejžádanější.

INSPIRACE ZE SALONŮ

Přední krejčovské salony jako Dior, Givenchy nebo Yves St. Laurent už dávno vědí, že na parfémech se dá vydělat více než na oblečení. V roce 1982 představil prominentní světový módní návrhář Giorgio Armani první dámský parfém Armani, který byl pronikavě zelený s výraznou vůní květů. Až po deseti letech následoval další parfém Gio, který získal ocenění FiFi, což je Oscar v parfemářském průmyslu. Módní návrhář a později i autor avantgardních parfémů Jean Paul Gaultier zase dokázal šokovat f lakonem představujícím ženské torzo v korzetu á la provokativní zpěvačka Madonna.

CELEBRITY V KURZU

Dnes se příběh vůní posunul do fáze, kdy je používáme, aniž bychom posuzovali jejich kvalitu a množství vzácných ingrediencí. Vůně se stala spotřebním zbožím a na jejím prodeji se nejvíce podílejí marketing a reklama, které svoje mistrovství dokazují množstvím prodaných flakonů. Speciální kouzlo reklama vytváří tím, že využívá filmových hvězd a předních modelek jako „tváří vůně“, například topmodelku Kate Moss pro Obsession, Elizabeth Hurley pro Estée Lauder či Julii Roberts pro Lancôme. Herečky, zpěvačky i sportovci se dokonce stávají velvyslanci f lakonů vonných esencí, aby pomohli jejich prodeji. Topmodelka Naomi Campbell zastupuje společnost Prestige Products, populární zpěvák Enrique Iglesias a manželé Beckhamovi pak významnou americkou společnost Coty. * ¨

Znáte „niche“?

„Ne každému vyhovuje vůně z drogerie. Jsou lidé, kteří touží po něčem výjimečném a kvalitním,“ říká Jakub Kopčák, majitel Ingredients (www.ingredients-store.cz), malého pražského obchůdku s vůněmi poblíž Pařížské ulice. Některé vůně, které nabízí, obsahují drahé ingredience, například oud, který je v parfemářství označován jako tekuté zlato.

Tyto netypické vůně se označují jako niche a vznikly coby reakce na upadající kvalitu moderních vůní,“ vysvětluje Jakub Kopčák. Vznikají z ingrediencí, které v běžných vůních nenajdete, protože jsou velmi drahé nebo mají výjimečný „podpis“ umělců parfémářů (například Francis Kurkdjian). Pokud toužíte po originalitě, poohlédněte se po značkách Byredo nebo Kilian. Na parfémech švédské značky Byredo se podílí bývalý basketbalový hráč Ben Gorham a do parfémů ukrývá zážitky z cest. Značku Kilian zase vytváří syn významného koňakového magnáta Hennessyho.

„Ten usoudil, že žádný velký strom nevyroste ve stínu ještě většího stromu, a navzdory přání rodiny začal vyrábět vůně v opulentním stylu – sladké, kořenité s charakterem,“ vypráví Jakub Kopčák. V malých parfumeriích jsou k zakoupení i značky, které jsou na trhu více než padesát let, jako je Annick Goutal, Amouage nebo Diptyque.

Co máte doma?

  • KOLÍNSKÁ VODA (EdC) je nejlehčí. Obsahuje pouze 5 % voňavého koncentrátu a zhruba 70 % lihu, zbytek tvoří voda. Vyhovuje spíše mužům.
  • TOALETNÍ VODA (EdT), to je 5 až 12 % koncentrátu, kolem 80 % lihu a zbytek tvoří voda. Často se využívá při práci v kanceláři nebo na schůzkách.
  • PARFÉMOVÁ VODA (EdP) obsahuje 15 až 20 % čistého koncentrátu, kolem 85 % lihu a vodu. Hodí se na společenské akce, když chcete zaujmout. Používá se jen pár kapek.
  • PARFÉM obsahuje až 30 % koncentrátu. Používá se v minimálním množství pro výjimečné situace.

Článek vyšel v časopise Dieta

Doporučujeme

Články odjinud