10 potravin, které musíte jíst před pitím alkoholu. Probudíte se bez kocoviny a bez zažívacích potíží

10 potravin, které musíte jíst před pitím alkoholu. Probudíte se bez kocoviny a bez zažívacích potíží

Chystáte se někam na večírek, oslavu či návštěvu a víte, že budete konzumovat alkohol? Pak si dávejte pozor na to, co sníte předtím. Výběr potravin má totiž velký vliv na to, jak se budete cítit na konci dne, a hlavně druhý den ráno, pokud byste to s alkoholem přehnali.

Jídlo je základ

Před kocovinou vás zachrání konzumace správných potravin ještě předtím, než si dopřejte skleničku. Ty vám pomohou nejen kontrolovat hlad, ale taky vyrovnají hladinu elektrolytů, čímž se sníží některé nežádoucí účinky spojené s alkoholem. Naopak konzumace jiných potravin může skončit nadýmáním, dehydratací, pálením žáhy nebo zažívacími potížemi. Rozhodně se před konzumací alkoholu vyhněte kořeněným jídlům, čokoládě, syceným nápojům a kofeinu. Nevhodné jsou taky bramborové lupínky, slané preclíky a sušenky, které mohou vyvolat nadýmání a plynatost (zejména v kombinaci s alkoholem).

Určitě taky vynechte rafinované sacharidy a sladké potraviny, jako jsou bílý chléb, těstoviny, sladkosti a limonády. Tyto potraviny se nejen pomaleji tráví, ale můžou taky způsobit kolísání hladiny cukru v krvi, což zvyšuje riziko pozdějšího přejídání se. Nezapomínejte taky neustále popíjet čistou vodu, abyste ráno neměli kocovinu. A které potraviny je tedy vhodné jíst?

Pokračování 2 / 11

Vejce

Jsou výživná, zasytí vás a mají hlavně hodně bílkovin. Svačina v podobě potravin bohatých na proteiny před konzumací alkoholu může zpomalit vyprazdňování žaludku a zpozdit vstřebávání alkoholu. Navíc vás bílkoviny udrží sytější, což sníží riziko přejídání se poté, co jste toho hodně vypili. Je totiž prokázáno, že alkohol zvyšuje chuť k jídlu, takže výběr správné potraviny je chytrý způsob, jak minimalizovat chutě.

Pokračování 3 / 11

Ovesné vločky

Oves obsahuje hodně vlákniny a bílkovin, což podporuje pocit plnosti a zmírňuje účinky alkoholu. Kromě bílkovin obsahují ovesné vločky taky vitamin B6, železo a vápník. Zejména železo a „béčko“ prospívají játrům a chrání je před poškozením způsobeným alkoholem. Můžete je smíchat s jogurtem nebo je přidat do smoothie.

Pokračování 4 / 11

Banány

Kromě vlákniny obsahují hodně draslíku, který zabraňuje takzvané elektrolytové nerovnováze spojené s konzumací alkoholu (elektrolyty jsou minerály, které pomáhají udržet rovnováhu tekutin v buňkách, svalech a tkáních – patří sem sodík, draslík, hořčík, fosfor a chlor). Obsahují taky 75 % vody, takže vám pomohou udržet hydrataci. Jsou navíc rychlým občerstvením, které je hned po ruce.

Pokračování 5 / 11

Losos

Jeden z nejlepších zdrojů omega-3 mastných kyselin, což jsou esenciální mastné kyseliny spojené se spoustou zdravotních benefitů. Některé studie naznačují, že omega-3 mastné kyseliny můžou pomoct snížit některé škodlivé účinky alkoholu včetně zánětu mozku způsobeného nadměrnou konzumací. Losos obsahuje taky hodně bílkovin, které zpomalují vstřebávání alkoholu.

Pokračování 6 / 11

Řecký bílý jogurt

Tenhle druh jogurtu nabízí dokonalou kombinaci bílkovin, tuků a sacharidů, které vám prospějí nejen před konzumací alkoholu. Proteiny totiž zpomalují vstřebávání alkoholu a také zabrání tomu, aby vás přepadl vlčí hlad. S alkoholem máme většinou spojenou slaninu, špek či kyselé okurky, my vám ale doporučujeme bílý jogurt s ovocem, ořechy a semínky.

Pokračování 7 / 11

Chia pudink

Chia semínka jsou bohatým zdrojem bílkovin a vlákniny stejně jako dalších důležitých mikroživin, jako jsou mangan, hořčík, fosfor a vápník. Vláknina a minerály zpomalují vyprazdňování žaludku a vstřebávání alkoholu do krevního oběhu. Navíc jsou chia semínka bohatá na antioxidanty, jako jsou kyselina rosmarinová, gallová a kávová, které všechny působí preventivně před poškozením buněk, a navíc chrání vaše játra. Chia pudink si vyrobíte snadno. Smícháte 3 polévkové lžíce semínek chia s 1 šálkem mléka, přidáte ovoce dle chuti, ořechy nebo koření a máte hotovo.

Pokračování 8 / 11

Grapefruity

Milujete je? Pak určitě oceníte i jejich další dobrou vlastnost. Tohle citrusové ovoce obsahuje vydatnou dávku vlákniny, vitaminu C a A, což působí pozitivně na vaše játra. Kromě toho grapefruit obsahuje také naringenin a naringin, což jsou antioxidační sloučeniny, u nichž se prokázalo, že optimalizují zdraví jater. Šestitýdenní studie na potkanech navíc zjistila, že popíjení grapefruitové šťávy zvyšuje hladinu několika enzymů, které se účastní detoxikace jater.

Pokud vám připadá moc kyselý, trošku si ho pocukrujte. Pozor v případě užívání některých léků, zejména na vysoký krevní tlak, cholesterol či poruchy srdečního rytmu.

Pokračování 9 / 11

Avokádo

Je doslova nabité zdravými tuky, takže je ideální potravinou, kterou byste si měli dopřát, pokud se chystáte popíjet alkohol. Je to proto, že tuk harmonizuje trávení sacharidů a bílkovin, což může zpomalit vstřebávání alkoholu do krevního oběhu. Avokádo obsahuje navíc hodně draslíku, který pomáhá udržet rovnováhu elektrolytů, přičemž už jen polovina avokáda pokryje deset procent denní potřeby tohoto minerálu.

Pokračování 10 / 11

Quinoa

Celozrnná proteinová pseudoobilovina je plná bílkovin, vlákniny a taky mikroživin. Zvláště v ní najdete hodně hořčíku a draslíku, minerály, které pomáhají minimalizovat nerovnováhu elektrolytů způsobenou pitím alkoholu. Je to taky silný zdroj antioxidantů, jako jsou quercetin, kyselina ferulová, katechin a kaempferol, které vás můžou ochránit před hromaděním škodlivých molekul známých jako volné radikály, způsobených nadměrnou konzumací alkoholu. Můžete ji konzumovat v různých pokrmech, například v polévce nebo dušených jídlech či salátech.

Pokračování 11 / 11

Červená řepa

Je to doslova superpotravina, která zabrání vaší případné kocovině. Je to díky impozantnímu obsahu antioxidantů. Jedna studie prokázala, že šťáva z červené řepy vykazuje ochranný účinek na jaterní buňky, což způsobuje snížení poškození až o 38 procent! Další výzkumy zjistily, že konzumace šťávy z červené řepy zvyšuje hladinu několika enzymů, zapojených do detoxikace jater.

Doporučujeme

Články odjinud