5 neuvěřitelných potravin, které vám v menopauze pomůžou s návaly i únavou!

5 neuvěřitelných potravin, které vám v menopauze pomůžou s návaly i únavou!

Spousta žen si v období přechodu stěžuje na problémy, jako jsou návaly horka, bolesti hlavy, suchost v pochvě, přibírání na váze, výkyvy nálad, chladné ruce a nohy, zapomnětlivost či neschopnost se koncentrovat. Věděla jste, že existují potraviny či bylinky, které vám uleví a přitom je můžete snadno zahrnout do jídelníčku?

Potraviny s vysokým obsahem fytoestrogenů

V přechodu klesá v ženském těle hladina hormonů, což s sebou nese zdravotní komplikace a problémy. Proto lékaři ženám předepisují hormonální léčbu. Ne každá žena ale může nebo chce polykat pilulky s hormony. Řešením jsou pak fytoestrogeny – tedy rostlinné sloučeniny, které fungují podobně jako hormony, které nám v menopauze začnou ubývat. Mezi potraviny s vysokým obsahem fytoestrogenů patří: lněná semínka, sója, ořechy, celozrnné potraviny, jablka, fenykl a vojtěška.

Vysoký příjem rostlinných potravin bohatých na fytoestrogeny má pozitivní vliv na hormonální rovnováhu v těle a přispívá tak ke snížení nepříjemných návalů horka a dalších symptomů menopauzy. Klinické studie potvrzují, že konzumace sójových potravin (zhruba 2/3 šálku sójových bobů denně), je účinná pro zmírnění návalů horka a taky při vaginální atrofii (suchost vaginální sliznice).

Pokračování 2 / 5

Košťálová zelenina

Ženy v menopauze by měly více konzumovat košťálovou zeleninu, kam patří brukev, zelí, kapusta, kadeřávek, květák, brokolice a kedlubna. Všechny tyhle druhy obsahují takzvané isothiocvanáty, což jsou látky působící proti rakovině a můžou přispět k prevenci rakoviny. Kromě toho obsahuje košťálová zelenina spoustu živin, které podporují zdraví kostí, jako jsou vápník, hořčík a kyselina listová.

Pokračování 3 / 5

Maca peruánská

Říká se jí taky peruánský ženšen nebo ženský zázrak, protože je velmi prospěšná právě pro ženy v jakémkoli věku. Jde vlastně o kořen rostliny, který je doslova nabitý výživnými látkami – vitaminy A, B, C a E, stopovými prvky, jako jsou železo, vápník, zinek, hořčík, draslík i jód. Hlíza macy obsahuje taky spoustu aminokyselin a mastných kyselin, vlákninu a třísloviny. A proč je tak dobrá právě pro ženy? Celkově harmonizuje menstruační cyklus, pomáhá při nepravidelné menstruaci a v menopauze vyvažuje kolísavou hladinu estrogenů, čímž snižuje symptomy klimakteria, jako jsou návaly horka či nespavost.

Pokračování 4 / 5

Shatavari neboli divoký chřest

Přestože se téhle rostlině říká divoký chřest, jako chřest nevypadá. Má rovné, na konci hákovité trny, bílé květy a plody jsou jako černé špendlíky. Roste hlavně v oblasti himalájské části Indie a Nepálu, na Srí Lance a v některých částech Afriky. Ajurvédská medicína tuhle rostlinu využívá už tisíc let, nejčastěji v podobě nálevů či mletého prášku. Shatavari podporuje činnost nadledvinek a vyživuje nervový systém. Užívají ji ženy, které nemohou otěhotnět, ale funguje skvěle i v případě menopauzy, kdy pomáhá při návalech horka, nočním pocení, úzkosti a ztrátě paměti. Denně užívejte ideálně 3–5 gramů, pokud byste konzumovala větší dávku, vedlejším efektem může být přibírání na váze.

Pokračování 5 / 5

Ploštičník hroznatý

Tahle vytrvalá bylina pochází ze Severní Ameriky a její úžasné účinky objevili Indiáni. Obsahuje takzvané cimicifugy, což jsou látky, které v ženském těle působí podobně jako estrogeny. Svým působením zvětšuje velikost dělohy, má protizánětlivé účinky, snižuje krevní tlak a pravidelným užíváním zmírňuje problémy vyvolané menopauzou, zejména návaly horka. Má taky velmi příznivý účinek na zvýšení sexuálního libida.

Doporučujeme

Články odjinud