Adventní čas a Vánoce hrají na city: Jak je zvládnout po ztrátě blízkého člověka?

Adventní čas a Vánoce hrají na city: Jak je zvládnout po ztrátě blízkého člověka?

Advent jiskří i jitří. Jitří bolest z nedávné ztráty blízkých, které jsme milovali a s nimiž se na této zemi už neobejmeme. Pokud se v takové situaci nacházíte, jistě se ptáte, zda lze nějak ulevit od bolesti?

Konec roku bývá náročný

„Konec roku je emočně náročné období, kdy se objevují témata pevnosti a fungování rodiny i ztráty blízkého člověka. Lidé si vzpomenou na své blízké, kteří zemřeli. Když přicházejí do ambulance, tak se vyplavuje to, co si nedovolili odžít třeba v období úmrtí člověka,“ uvedla na webu Fakultní nemocnice Brno vedoucí psycholožka Oddělení klinické psychologie FN Brno Hana Neudertová.

To, že v tomto období bývá bolest ze ztráty blízkého palčivější, je zkrátka smutným faktem, kterému se v procesu truchlení vyhneme jen těžko. Pochmurné počasí a kontrast s vánočním veselím mnohdy jen naoko spokojených „rodinek“ tento smutek bohužel umocňuje. Avšak už to, že chápeme, že na nás tlačí nejen smutek, ale trochu „uměle“ ho násobí i období roku, nás může ukonejšit a ujistit v tom, že po Novém roce bude zase o chlup lépe.

Jak podle hypnoterapeuta na smutek zabírá hypnóza? Podívejte se na video:

Pokračování 2 / 5

Poplačte si, svůj žal však nehýčkejte

Hluboký zármutek nad ztrátou blízkého s sebou často nese řadu přechodných psychických, ale i fyzických problémů. Můžete mít potíže se spánkem, zažíváním, ale i s libidem, ztrátou sil a nechutenstvím. Možná budete nekoncentrovaní, podráždění – je toho zkrátka moc. V extrémních případech můžete dokonce pociťovat podobné příznaky nemoci, jako měl ten, kdo nám nenávratně odešel.

Tuto počáteční fázi smíření se s odchodem blízkého bohužel nelze obejít a přeskočit, je přirozenou součástí procesu truchlení a vyrovnávání se s odchodem milovaného. Nezadržujte proto své emoce. Vyplačte se, vykřičte, ale nelitujte se. Sebelítost vás posune za hranice truchlení, uvrhne vás do marastu depresí a temna. Neživte a nepodporujte sebelítost myšlenkami, smutnou hudbou a filmy. Smutku máte i tak naloženo „po okraj“, nechte svůj smutek volně plynout a časem odplynout. Sebelítost tomuto plynutí brání.

Pokračování 3 / 5

Nezavírejte se do sebe, příliš samoty nepomůže

Sdílený smutek bývá snesitelnější než ten, který nesete sami. Nestraňte se lidem, mluvte o své bolesti, nechte se obejmout a pohladit, přijměte pomoc a podporu. Jednou tuto sílu a zkušenost zase pošlete dál. „Hovořte o svých pocitech, pokud Vám to přináší úlevu. Vyhledejte někoho, s nímž se vám dobře hovoří a kdo umí dobře naslouchat,“ doporučují odborníci z hospice v Pardubicích.

Pokračování 4 / 5

Sebeobviňování stranou!

Absolutně si zakažte myšlenky na obviňování sebe samé, že jste něco nestihla říct, darovat, udělat. Tyto myšlenky vám do mysli přilévají další dávku bezbřehé temnoty. Minulost nikdo nevrátí a nezmění, je zcela zbytečné se k ní neustále vracet. Vracejte se pouze k dobrému, k hezkým vzpomínkám a zážitkům.

K přirozeným reakcím na šok ze ztráty milovaného patří i to, že běžné věci a práce přechodně nezvládáme tak, jak jsme byli zvyklí. Pečení, úklid, vánoční výzdoba, to vše vám možná nepůjde od ruky a také vám mnohdy nebude dávat smysl. Žal ze ztráty zkrátka přechodně odčerpal životní síly. Šetřete se a hýčkejte se, pokuste se pocity sebeobviňování hodit za hlavu, neboť vám nesmírně ubližují.

Pokračování 5 / 5

Malé rituály

„Období, jakými jsou Vánoce, Velikonoce, Den matek či různá soukromá výročí, mohou zármutek prohloubit. Udělejte si čas na připomínku drahého zesnulého tím, že rodině a přátelům sdělíte, co potřebujete a jak by vám mohli dnes pomoci, abyste svátky důstojně oslavili. Můžete přitom vykonat něco právě jako vzpomínku na zesnulého, například zapálením svíčky, zasazením květiny nebo darem na charitu v jeho jménu,“ radí odborníci z hospice v Pardubicích.

Zvláště pokud v sobě nesete bolest z absence rozloučení, mohou vás malými krůčky dovést ke smíření a přijetí malé rituály, které pro zemřelého vykonáte. Zapálíte svíčku u jeho rámečku s fotkou, mile s ním u toho promluvíte či vykonáte něco, z čeho by měl radost. Tuto radost to zčásti přinese i vám.

Doporučujeme

Články odjinud