Amadeus se zasnoubil s digitálním věkem

Amadeus se zasnoubil s digitálním věkem

Režisérský sestřih Formanova multioscarového filmu slavnostně představen ve formě DVD.

Poctu režiséru Miloši Formanovi, producentu Saulu Zaentzovi a dramatiku Siru Peteru Shafferovi zažilo v sobotu do posledního místa zaplněné pražské Stavovské divadlo. Kromě řady dalších celebrit nechyběl ani v Praze momentálně natáčející Sean Connery. Součástí slavnosti bylo i uvedení režisérského sestřihu téměř dvacet let starého snímku Amadeus, který svého času vzbudil mimořádnou pozornost a získal mimo jiné osm Oscarů, mj. za nejlepší film, nejlepší režii, nejlepší adaptovaný scénář a nejlepší herecký výkon v hlavní roli pro F. Murraye Abrahama za ztvárnění Salieriho.

Místo konání nebylo vybráno náhodou - právě ve Stavovském divadle se v roce 1983 natáčela řada scén z filmu. Ostatně celá historická Praha je prošpikována místy, kudy chodili herci a štáb.

Film Amadeus byl a je pro Miloše Formana více než citovou záležitostí - díky natáčení filmu se po několika marných pokusech o získání viza konečně mohl vrátit po více než patnácti letech od emigrace do Československa. "To, co se nepodařilo mě, podařilo se nakonec americkému dolaru," připomněl ironii tehdejší doby Forman na tiskové konferenci před vlastní slavností.

Americko český štáb pracoval po dobu půl roku na filmu, který zdaleka nemusel mít úspěch: "V té době právě začínala éra MTV a stoupala obliba videoklipů. Zpanikařil jsem - kdo se bude chtít dívat na film o vážné hudbě a o skladateli, kterého Američané zase tak důvěrně neznají. Nakonec jsem to vyřešil vystříháním zhruba 20 minut, které děj přímo neposouvaly. Jsem nesmírně šťastný, že se scény do filmu mohly po dvaceti letech vrátit," přiznal se režisér.

Sám Forman je velkým fandou DVD, stejně jako Saul Zaentz, který na tiskovce připomněl, že díky digitální úpravě mohl být film obohacen o řadu zvukových vjemů a také hudba tu je v mnohem výraznější poloze. "Digitální technologie je tím nejlepším, co film mohlo potkat. Díky ní dosáhneme naprosto čistého zvuku, dokonalého vyvážení mluveného slova i hudby. Slyšíme najednou ruchy, které jsme dřív jen tušili ze souvislostí. U Amadea je to obzvlášť chvályhodné, neboť jeho největší hvězdou je právě sama hudba," podotýká Zaentz.

autor: Magda Peterková

Doporučujeme

Články odjinud