Být do léta zdráv a fit? Dá se na to připravit?

22. 5. 2008
Být do léta zdráv a fit? Dá se na to připravit?
Přinášíme vám patnáct rad, jak se připravit na léto a být fit. Nejde o žádné cvičení, ale každodenní návyky, které vám umožní mít tělo v lepší kondici.

1. Z tepla do tepla Nezpůsobte po ránu rozehřátému tělu studený šok. Nejlepším startem do nového dne je sklenice teplé vody s trochou citronové šťávy. Vlažná tekutina vám projede rovnou do střeva a vyčistí tam usazený hlen z předchozího dne.

2. Zvlhčujte Váš žaludek rozhodně potřebuje provlhčovat, ne zatopit. Jestliže pijete tekutiny během jídla, utopíte v nich důležité trávicí enzymy a pak je možné jen částečné trávení. Pijte tekutiny cca 30 minut před jídlem nebo po něm, ne při jídle.

3. Krůček po krůčku Kousejte pomalu tak dlouho, až je potrava v ústech úplně tekutá. Prožijte všechnu chuť. Proces trávení začíná ve chvíli, kdy při kousání přijde jídlo do kontaktu se slinami. Dobře pokousaná potrava pak projde zažívacím traktem hladce s maximálním výživným efektem.

4. V klidu a v pohodě Jezte vždy v klidu a trávení se vám podstatně zlepší. Věděli jste, že nejvíce žaludečních a žlučníkových potíží pochází právě díky prožívanému stresu?

5. Nemějte to rádi horké Teplota jídla, které vám vstupuje do těla, ovlivňuje funkci sleziny – energetického akumulátoru – a ostatních orgánů zrovna tak. Polykání horkého jídla vám popálí patro, poničí žaludeční stěnu a likviduje chuťové pohárky. Jídlo i pití je nejlepší přijímat vlažné.

6. Barvy a vůně na talíři Když k jídlu čicháte, upíráte na něj oči, nebo o něm jen přemýšlíte, mozek vyšle slinným žlázám pokyn k činnosti. Sliny obsahují jeden z trávicích enzymů, proto si připravujte atraktivní pokrmy a trávení se vám vylepší. Poskytněte tělu širší výběr různých živin.

7. Snídaně je základ Ráno je doba, kdy energie žaludku kulminuje a trávicí šťávy plné enzymů zažínají ustupovat. Budete-li vynechávat snídani, žaludek vám bude postupně slábnout. Čerstvé ovoce, ovesná či jahelná kaše, jiné cereálie… potřebujete pořádný rozjezd.

8. Naslouchejte si Pokud máte opravdu moc velkou chuť na nějaké konkrétní jídlo, kvůli jeho barvě, vůni, pak prostě poslechněte touhy a v malém množství si ho dejte. Nemluvíme ale o čokoládových sušenkách, zmrzlině, dortech... Zamyslete se, jaké jídlo vypadá pěkně, příjemně voní a vyhlíží zdravě.

9. Enzymům vstup povolen Naklíčená semínka, syrová zelenina, syrové ovoce, ořechy a semena jsou plné živých enzymů, klíčových složek pro správnou absorpci potravy a pevného zdraví!

10. Správné kombinace Správným kombinováním potravin, předejdete plynatosti, nadýmání a dalším trávicím problémům. Jezte ty potraviny, které spolu v trávení nemusejí soupeřit.

11. Pijte zeleninu Jednou týdně si udělejte zeleninovou šťávu, má na tělo omlazující účinek, obsahuje hodně chlorofylu, který pomáhá pročistit krev, vytvářet červené krvinky a poskytovat rychlou energii. Zkuste třeba mrkev, okurku, celer, špenátové listy, petržel, vojtěšku a podobně.

12. Zručně se třete Než vlezete do sprchy, vezměte si ručník, namočte ho v horké vodě a třete s ním celé tělo. Rozhýbe se vám krevní oběh, oživí energetické zóny a zlepší trávení. Než ulehnete do postele, nahmatejte si ledviny tak, že položíte ruce na záda těsně pod pasem, ale nad zadečkem. Začnete cítit, jak se vám ruce zahřívají, a nechte je působit na ledviny. Promasírujte pak celou oblast.

13. Pohyb O tom, že je třeba přivítat do života pravidelné cvičení, ať už v podobě drobných protahovacích cviků, chůze, jízdy na kole, plavání, taiči, tance… čehokoli, netřeba mluvit… Nezapomeňte na to!

14. Čile do postele Poslední jídlo snězte alespoň několik hodin před ulehnutím. Pozdní jídlo nemůžete totiž náležitě strávit, jestliže jdete spát s plným žaludkem. Škodí to vašim trávicím orgánům, srdci, játrům, nemluvě o tom, že to neprospívá libidu. Zkuste jít spát do půlnoci, játra a žlučník totiž provádějí své detoxikační dílo pravidelně mezi jedenáctou a druhou v noci.

15. Jen tak si buďte Každé ráno si udělejte 5 minutek času na to „jen tak si být“. Zastavte se a zamyslete, než se vrhnete do dalšího hektického dne. Nic nedělejte, jen tak buďte. Srovnáte si tak biochemii na celý zbytek dne.

Více informací na téma diety a hubnutí naleznete na hubnutí.org. Bc. Monika Divišová (výživový poradce), www.hubnuti.org

Témata článku:   

Komentáře Zobrazit celou diskuzi

Přečtěte si také

Horoskopy

Pokud máte v plánu důležité jednání, které by mělo být završeno smlouvou, vsaďte právě na dnešní den. Spřízněný Merkur se může parádně vyznamenat. Pozor na období od 16. hodiny, kdy tento…

Nejčtenější články

Články odjinud