Chtěli byste zhubnout, ale nevíte jak bojovat s pocitem hladu?

14. 2. 2002
Chtěli byste zhubnout, ale nevíte jak bojovat s pocitem hladu?
Všechny lidské pocity jsou subjektivní a relativní. Jak tedy vědět, že například váš hlad není jen chuň nebo zlozvyk? Bude velmi záležet na vaší osobní zkušenosti.

Chtěli byste zhubnout, ale nevíte jak bojovat s pocitem hladu?

Všechny lidské pocity jsou subjektivní a relativní. Jak tedy vědět, že například váš hlad není jen chuň nebo zlozvyk? Bude velmi záležet na vaší osobní zkušenosti. Když například nejste zvyklí chodit, snadno se unavíte. Když nejste zvyklí jíst, může trvat déle, než pocítíte hlad, a jeho prožitek nebude tak intenzivní. Hlad začnete obvykle pociňovat tři a půl hodiny po jídle, když cítíte, že se vám stahuje žaludek. Na silný hlad si ale musíte počkat ještě asi o dvě hodiny déle. Mít hlad a chtít se najíst je normální. Nemusíte přitom čekat, až bude skutečně silný, protože pak by vám hrozilo nebezpečí, že se přejíte.

Říká se, že hlad má velké oči, protože ho doprovází nutkání toho hodně sníst. Stejně tak jako všechny prožitky, má vliv i na vaše vnímání a jednání. S jeho rostoucí silou citlivěji reagujete na každý podnět připomínající jídlo (zejména vůně). Na jídlo se soustřeďují vaše myšlenky a představy, zhoršuje se koncentrace pozornosti a výkonnost při jiných činnostech. Vaše jednání sm ěřuje stále více k jednomu cíli: naplnit žaludek, uspokojit pocit hladu.
Možná se vám stává, že se pocit hladu objevuje i tehdy, když jste krátce předtím jedli. To znamená, že jíte pod vlivem jiných podnětů než skutečného hladu. Může jimi být navyklá chuň, čas k jídlu, přítomnost potravin, nedostatek programu nebo naopak program, který je pro vás obvykle spojený s konzumací jídla.

Jestliže jíte jen v obvyklou, přiměřenou dobu (ne častěji než čtyřikrát až šestkrát za den) přiměřené množství potravy, je všechno v pořádku. V ostatních případech děláte pravděpodobně chybu. Většinou máte jen na něco chuň, nebo se necítíte dostatečně sytí.
Když opomeneme možnost, že jíte příliš rychle, jde o pocity, které vám sdělují, že se děje něco nezvyklého. Žaludek není plný nebo prázdný jako obvykle, vynechali jste obvyklý moučník, nejíte v obvyklou dobu, nebo jste proti svým zvyklostem přestali jíst v době, kdy je ještě něco na talíři, na stole nebo v lednici. Pocity hladu nebo plnosti jsou velmi relativní ve vztahu k obvyklému nebo předcházejícímu stavu.
Ten, kdo jen vynechal obvyklou přílohu nebo moučník, se bude pravděpodobně cítit hladovější než někdo, kdo právě snědl první jídlo po několika dnech. Po delším hladovění bývají první sousta doprovázena nepříjemným pocitem tlaku v žaludku a přesycení. S nepříjemnými pocity jsou spojeny i jiné změny jídelního režimu. Jestliže jste obvykle nesnídali, můžete se cítit ráno po snídani přesyceni, podobně jako večer můžete mít po normální večeři ještě "hlad". Stačí chvíli vydržet a vaše pocity se přizpůsobí novému jídelnímu režimu.

Nejčastější obtíže a rizika spojená s extrémy ve výživě, nevhodné způsoby redukce nadváhy, program snížení nadváhy, rozvržený do řady konkrétních kroků. To jsou témata, která přehledně a srozumitelně zpracovává kniha SOS nadváha z pera našich předních odborníků F. D. Krcha a I. Málkové. Knihu uvítají nejen lidé trpící nadváhou, ale všichni, kteří uvažují o změně stravovacích návyků a pohybových zvyklostí.
(vydalo nakladatelství Portál, 2001)

Více na: www.portal.cz

zdroj: Portál

Témata článku:   

Přečtěte si také

Horoskopy

Žárlivý partner nebo partnerka je něco, čeho se člověk jen tak nezbaví. Vy byste si měli dobře rozmyslet, jestli chcete jeho či její neomluvitelné chování snášet do nekonečna, nebo s tím…

Nejčtenější články