Cítíte únavu? Možná vás zlobí játra

8. 3. 2012
Cítíte únavu? Možná vás zlobí játra
Pocity neschopnosti a nechuti se hýbat, cokoli řešit či dělat. I taková může být únava. Trpí jí řada chronicky nemocných pacientů a boj s ní je stejně tak těžký jako s kteroukoli jinou nemocí. Jestli vás zajímá, proč tomu tak je a která opatření mohou pomoci, čtěte dál…

www.ulekare.cz

Ničitel energie

Únava je neprávem podceňovaný zdravotní problém, většinou příznak jiného onemocnění. Jak ji poznáte?

  1. Jde o fyzický a mentální nedostatek energie a motivace.
  2. Často je mylně zaměňována s obyčejnou ospalostí.
  3. Projevuje se sníženou schopností vyvinout aktivitu, namáhat se.
  4. Únava bývá spojena s pocity nudy, slabosti, podrážděnosti a otrávenosti.
  5. Může se projevit kdykoli během dne, ale většinou se objevuje ráno, krátce po probuzení.
  6. Někteří lidé se s únavou potýkají celý den.

Játra v hlavní roli

Jednou z funkcí jater je zásobovat tělo energií. V tomto orgánu dochází k přeměně glukózy na zásobní glykogen, ze kterého lze v případě potřeby opět získat glukózu. Prostřednictvím produkce, skladování a zásobování těla touto látkou hrají játra důležitou roli v prevenci únavy. Jsou-li zdravá, uvolňují glukózu, kdykoli je třeba, čímž udržují stabilní hladinu energie celý den. Ovšem játra postižená chorobou mají sníženou schopnost vyrábět i skladovat glukózu, proto jejich onemocnění přispívá k únavě. A jak tento orgán v jeho činnosti podpořit?

  1. Vyhýbejte se alkoholu a drogám.
  2. Dostatečně spěte.
  3. Pokuste se zvládat stres.
  4. Dodržujte vhodnou dietu.

Je možné s únavou bojovat?

Léčba je závislá na příčině problému. Existuje ale několik rad, jak pracovat s energií, aby byly dopady únavy co nejmenší:

  1. Srovnejte si denní úkoly podle priority a nezahlcujte svůj naplánovaný program.
  2. Během dne pracujte tehdy, kdy se cítíte nejlépe.
  3. Pokud můžete v zaměstnání raději sedět než stát, seďte, šetříte tím energii.
  4. Přijde-li nával únavy, nespěte. Snažte se raději dělat nenáročné činnosti, získáte tak více energie.
  5. Dělejte si pravidelné přestávky.
  6. Vybírejte si lehká jídla. Jezte častěji a menší porce.
  7. Během vyčerpávajících horkých dní si dopřejte několikrát denně vlažnou sprchu.
  8. Večer pravidelně vykonávejte nějaký příjemný rituál, kterým se tělo zklidní a připraví ke spánku.
  9. Odpočinek zkvalitníte následovně: vyhýbejte se kofeinu, uléhejte a vstávejte vždy ve stejnou denní dobu, odstraňte světelné a zvukové podněty, připravte tělo ke spánku krátkou relaxací.

www.ulekare.cz

ČTĚTE TAKÉ:
Na péči o stárnoucí rodiče se dobře připravte předem

ČTĚTE TAKÉ:
Necvičíš? Neudržíš! Inkontinence v běžném životě

Témata článku:   

Komentáře

Přečtěte si také

Horoskopy

Ozve se vám spolužák, kterému se vede velmi dobře. Musí vám být jasné, že to není jenom tak. Pozvěte ho na návštěvu, abyste se dozvěděli víc. Vypadá to, že by pro vás mohl mít velice…

Nejčtenější články