Citrónová vůně svádí k uklízení

Citrónová vůně svádí k uklízení

Snad každý člověk má obdobnou zkušenost. Některé vůně, jež vydávají rozmanité úklidové prostředky, ho nevědomky nutí k tomu, aby se pokusil udržet pořádek v čerstvě vygruntované místnosti, zatímco jiné ho k ničemu obdobnému nepřimějí.

První místo mezi pozitivně motivovanými "čističi", jež donutí i největšího čuníka, aby se zamyslel nad svým počínáním, patří bezesporu aroma citrónu. Potvrdil to i výzkum, jejž provedl nizozemský univerzitní tým vedený Robem Hollandem na 128 dobrovolnících. Dostávali rozmanité úlohy, od hry na hledání slov po písemné zpracování plánu činnosti na další den. Po vyplnění zadání všichni dostali za odměnu keks. Polovinu testovacích situací badatelé zpestřili tím, že do vzduchotěsné skříně, která bez otevření nepropouštěla sebemenší závan vůně, uložili kyblík s vodou a všemi dostupnými čisticími prostředky. Část účastníků si směla přivonět, kontrolní skupině to však dovoleno nebylo.

Výsledek? Ti, kteří se nadýchali citrónové vůně, častěji uváděli pojmy související s čistotou a úklidem a v jejich pracovní náplni na příští den se hojněji objevovaly činnosti spjaté s úklidem a gruntováním. Mimo jiné například pečlivěji stírali drobečky, které zůstaly na stolech po konzumaci keksů, zatímco takříkajíc nenadýchaní je lhostejně přehlíželi.

"Vůně dokážou ovlivnit lidské chování stejně účinně jako zrakové podněty," tvrdí autoři výsledné studie, kteří zdůrazňují, že vliv, který má na ně čich, byl dosud neprávem opomíjen. V této souvislosti připomínají třeba aroma, jež vydávají větvičky vánočního smrčku a které dokáží člověka pozitivně a svátečně naladit či oživení paměti poté, co specifický druh parfému vyvolá vzpomínky na dávno zapomenuté události či osoby. (Plus)

Doporučujeme

Články odjinud