Co dělat, když neustále bojujete s chutí na sladké?

12. 2. 2015
Co dělat, když neustále bojujete s chutí na sladké?
Zdravý životní styl a cukr - to přece nejde dohromady! Co mlsat, když vás honí chutě na sladké?

V první řadě je nutné zamyslet se nad tím, proč vás tyto chutě lákají a máte potřebu se „dopovat“ sladkými dobrotami. Důvodů může být mnoho – zajídáte nudu (sledování televize), zaháníte stres či problémy nebo třeba tělu chybějí některé živiny. Jak svou touhu po sladkém utlumit?

Pravidelností – účinným opatřením, jak předcházet chutím na sladké, je stravovat se pravidelně po malých porcích 5x denně. Nezapomínat na výživnou snídani, oběd, lehkou večeři a svačiny během dne. Jednotlivá jídla byste si měli dávat v rozmezí dvou až tří hodin.

Vyvážeností – strava by neměla postrádat kvalitní bílkoviny (maso, vejce, mléčné výrobky, luštěniny, sójové produkty), komplexní sacharidy (celozrnné pečivo, těstoviny, brambory, rýže) a nenasycené mastné kyseliny (rostlinné oleje). Dbát bychom měli i na dostatečný příjem vlákniny, zeleniny a ovoce.

Pitným režimem – ne nadarmo se říká, že hlad je převlečená žízeň. Než sáhnete po něčem kalorickém, zkuste se nejdříve napít vody nebo čaje.

Správným výběrem – upřednostňujte potraviny s nízkým glykemickým indexem, které nezpůsobují tak strmý vzestup hladiny cukru a inzulinu po jídle, navozují delší pocit sytosti a zároveň jsou spojeny s menším pocitem hladu.

Nehladovte – hladověním docílíte pouze kolísání krevního cukru a chutě na sladké tak posílíte.

Dostatečným spánkem a přiměřenou fyzickou aktivitou – pokud budete dostatečně dlouho spát (alespoň osm hodin), nemělo by se vám stávat, že po probuzení budete mít hned chuť na sladké. Stejně tak u sportu: nenakládejte si toho na bedra příliš, zabraňte velkému vyčerpání a nezapomínejte správně jíst před a po cvičení a udržujte tak cukr v krvi stále v optimální hodnotě.

Vyvarujte se stresu a smutku – při velkém psychickém vypětí potřeba glukózy výrazně stoupá a je více než pravděpodobné, že vás přepadne chuť na sladké. Nezajídejte své problémy. Raději se odreagujte v přírodě.

Pokud máte často chuť na sladké, předem se na to připravte:

MÜSLI TYČINKY – vhodnou alternativou mléčných čokolád, bonbonů a zákusků jsou müsli tyčinky. Ale pozor, jen ty bez čokoládové polevy, která obsahuje velké množství cukru a nekvalitního ztuženého tuku.

ČOKOLÁDA S VYSOKÝM PODÍLEM KAKAA – obsahuje antioxidanty a vzhledem k její výrazné chuti jí nesníte hodně. Pokud si navíc vyberete variantu z nepražených kakaových bobů, oceníte, že je často bez přidaného rafinovaného cukru, slazena pouze sušeným ovocem nebo sirupem z agáve.

PROTEINOVÉ TYČINKY – místo bonbonů zobejte na menší kousky pokrájené proteinové tyčinky. Chutí připomínají klasické sladké tyčinky, mají však nižší energetickou hodnotu, víc bílkovin a méně tuků. Takže si na nich můžete pochutnat, aniž by vám rozházely hladinu krevního cukru.

BÍLÝ JOGURT S OVOCEM – jogurt neobsahuje příliš kalorií a ukrývá v sobě bílkoviny. Neochucená verze vaše chutě na sladké asi příliš neuspokojí a ovocné varianty bývají zase plné cukru. Fintou je si do jogurtu nakrájet nebo rozmixovat čerstvé ovoce. V prodejně zdravé výživy seženete i kvalitní marmeládu (se 70% podílem ovoce), která je slazena pouze koncentrovanou jablečnou šťávou. Stačí jedna lžička, která udělá s obyčejným jogurtem divy.

DOMÁCÍ ZMRZLINA – zajímavou obměnou jsou mrazené jogurty, které díky absenci smetany nemají tolik tuku.

Na trhu jsou k dostání domácí stroje na výrobu zmrzliny a vy si tak do ní můžete přidat požadované množství ovoce či tvarohu. Zmrzlinu připravíte i bez přístroje – zmrazené ovoce rozmixujte, přidejte trochu medu a tvaroh a promíchejte.

Článek vyšel v časopise Dieta

Témata článku:   

Komentáře Zobrazit celou diskuzi

Přečtěte si také

Horoskopy

Planetární vládci signalizují, že teď můžete řešit otázku dědictví. Nemusíte se obávat ani různých investic, přičemž prim hrají nemovitosti. Jste velmi pečliví, takže vám nemusí nikdo…

Nejčtenější články

Články odjinud