Co nevíte o banánech: Léčí srdce i kosti!

8. 12. 2015
Co nevíte o banánech: Léčí srdce i kosti!
O banánech se traduje, že v nich není mnoho nutričně cenných látek – opak je však pravdou! Banány vás v mnohém překvapit…

Banán je oblíbenou, rychlou, prakticky zabalenou a zdravou svačinkou (někdy i snídaní). Na rozdíl od různých „svačinových sušenek“ však neobsahuje chemická barviva a konzervanty, zato je přirozeným zdrojem vlákniny a některých vitamínů a minerálů. Banány jsou díky mizivému obsahu tuku velmi snadno stravitelné a vzhledem k vysokému množství sacharidů rychle poskytnou chybějící energii.

Samozřejmě, že dovážené a uměle dozrávané plody vzbuzují i určité výživové otazníky, a přirozeně je nelze srovnávat s banány, které je možné si v jejich domovských zemích utrhnout přímo ze „stromu“ (banánovník je však ve skutečnosti bylina). Pokud bychom chtěli jíst opravdu čerstvé banány, museli bychom za nimi pravděpodobně cestovat – zralé banány jsou citlivé na manipulaci, jejich trvanlivost je mnohem kratší, a tak se pro dálkovou přepravu příliš nehodí.

Pod slupkou: Žádný tuk, přesto spoustu energie

Dominantní živinou v banánech jsou sacharidy; ve 100g banánu (menší banán) jich je úctyhodných 23 g. Až polovinu tohoto množství představují jednoduché cukry, schopné dodat energii takřka okamžitě. Celková energie, kterou nám 100 g sladké aromatické hmoty poskytne, činí v průměru 380 kJ. Pro lepší představu; 100 g jablka (menší jablko) obsahuje v průměru 250 kJ, jedna tatranka (1 ks/50 g) naopak přes 1000 kJ!

Banány dále obsahují pouze zanedbatelné množství tuků, 1 – 2 g bílkovin, 2 – 3 g vlákniny. Zbytek objemu činí voda. Vzhledem k minimálnímu množství tuku, rozumnému objemu vlákniny a přítomnosti jednoduchých, snadno vstřebatelných cukrů, se banány řadí mezi lehce stravitelné potraviny, které nezatěžují trávení. Ale pozor, pouze v případě jsou-li zralé!

Žádné vitamíny? Ale kdeže!

O banánech se traduje, že sice chutnají, ale moc zdraví prospěšných látek neobsahují, což ale není pravda! Banány obsahují významné množství draslíku, dále pak hořčík, vápník, menší množství železa, fosforu a zinku. Z vitamínů jsou přítomny zejména vitamíny řady B, provitamín A a malé množství vitamínu C.

Banán jako lék

  • Vzhledem k značnému množství draslíku a malému množství sodíku jsou banány ovocem „tlakařů“. Na vysoký krevní tlak a s ním související onemocnění srdce působí preventivně i léčebně.
  • Konzumace zdravých potravin bohatých na draslík, tedy i banánů, pomáhá eliminovat vznik osteoporózy u žen majících v jídelníčku nadbytek soli; alespoň to tvrdí závěry jednoho výzkumu z University of California.
  • Banány jsou vzhledem ke svému složení skvělým, dietním a lehce stravitelným jídlem po infekčních průjmech a při dalších chorobách trávicího traktu. Neobsahují hůře stravitelný tuk, přesto je v nich dostatek energie. Například ve Velké Británii a dalších zemích je v lékárnách běžně dostupný banánový extrakt účinný při chronických zánětlivých chorobách zažívacího traktu; kupříkladu při Crohnově nemoci.
  • Banán je osvědčené přírodní antacitum mírnící pálení žáhy.

Zralý je pihatý

A jak má vypadat zralý banán? Banán odrůdy „Cavendish“, na který jsme zvyklí z českých obchodů, by měl být „pihatě“ žlutý – přesněji hezky žlutě vybarvený s jemnými hnědými pihami. A pozor, banány nepatří do lednice, při teplotách pod 10 °C zčernají a ztratí chuť i aroma. Jinak však vypadá zralý zeleninový banán (plantain), který lze v kuchyni používat i přestože je jeho slupka ještě zelená. Tyto velké škrobnaté plody se vaří či smaží a podávají se obvykle jako příloha (kaše, smažené lupínky apod.). Ze sušených plantainů se též mele mouka. Nicméně exotických odrůd banánů, podobně jako u nás jablek, je celá řada a většina z nich je bohužel nevhodná k exportu.

Fakta o umělém dozrávání

V případě, že by se banány nenechávaly dozrávat uměle, pravděpodobně bychom si na nich nepochutnávali (a pokud ano, byly by vzhledem k nákladům na dopravu a manipulaci nesmírně drahé). Cesta zralého banánu na spotřebitelův stůl musí být krátká, zralý banán je „zranitelnější“ a mnohem rychleji se kazí. A tak se banány sklízejí zelené, putují k nám několik dní v lodích a po vyložení a další přepravě do ČR dozrávají ve speciálních komorách za pomoci etylenu – plynu, který se z ovoce i během přirozeného vyzrávání uvolňuje a celému procesu napomáhá.

  • PRAKTICKÝ TIP : Pokud chcete, aby vám banány rychle „došly“, umístěte je blízko jablek, nebo je ponechejte v igelitovém pytlíku spolu s jablky. Z jablek se uvolňuje etylen a banány dozrají rychleji.

Dáma.cz je na facebooku. Přidejte se k nám!

Témata článku:   

Komentáře Zobrazit celou diskuzi

Přečtěte si také

Horoskopy

Jestliže vás trápí zdravotní problémy, řešte je co nejdřív. Doporučují se preventivní prohlídky, které hradí vaše zdravotní pojišťovna. Také je na čase, abyste si začali pečlivěji hlídat…

Nejčtenější články