Co s dárky, které nechceme?

Co s dárky, které nechceme?

Po Vánocích se v mnoha domácnostech řeší problém, co s nechtěnými dárky. Některé věci obdarovaného nepotěší, jiné se mohou sejít pod stromečkem ve více kusech. I to si uvědomují někteří obchodníci a umožňují svým zákazníkům dárky vrátit zpět do obchodu.

SOS – Sdružení obrany spotřebitelů provedlo průzkum, který byl zaměřen na vracení vánočních dárků, tedy zboží, které nesplnilo svůj účel. Osloveno bylo 34 různých obchodů. Vybráni byli prodejci spotřebního zboží, potravin a drogistického zboží. Z jejich odpovědí vyplynulo, že některé nechtěné vánoční dárky vracet lze a to i během celého roku, kdy se takto snaží firmy vyjít spotřebitelům vstříc. Bohužel některé firmy nám své odpovědi nezaslaly.

Protože prodávající jednají nad rámec svých povinností, mohou si pro vracení či výměnu nepovedených vánočních dárků stanovit vlastní podmínky, což také vyplynulo z průzkumu. Někdy je to třeba přítomnost originálního obalu, nebo krabice, nejčastěji to ale bývá lhůta, do kdy jsou obchodníci k tomuto vstřícnému kroku ochotni. Některé obchody umožňují vrátit věci do 14 dnů bez udání důvodů, jinde je k tomu stanoven měsíc, nebo 3 měsíce. Vždy se ale spotřebitelé musejí prokázat dokladem o zakoupeném zboží. Zákazníci by se proto měli při svých nákupech v těchto dnech informovat přímo v prodejně, zda a za jakých podmínek přijímají dárky zpět.

„Situace je jiná u internetových obchodů, kde ze zákona lze zboží vrátit do 14 dnů od jeho obdržení a to i bez udání důvodů, upozorňuje Jan Mišurec z tiskového oddělení SOS. Internetoví a obvykle ani ostatní obchodníci ale nepřijímají zpět DVD, CD, počítačové hry a podobné dárky, u nichž byl porušen originální obal. V mnoha obchodech nelze také vrátit kosmetiku, potraviny, knihy, spodní prádlo, nebo poškozené zboží i to odhalil průzkum,“ dodává Mišurec.

Spotřebitelé, kteří nakupují v zahraničí, by si měli v každém případě zjistit záruční podmínky dané země, zejména, zda-li existuje lhůta na odstoupení od smlouvy a jaké jsou záruční podmínky a zda-li lze uplatnit reklamaci i v České republice, v případě, že zde má prodejce pobočku či výrobce servis. „Pouze několik málo výrobců přes svá servisní střediska poskytuje záruku ve všech zemích světa, lepší situace je při nákupu v rámci EU, kdy může prodejce poskytovat „eurozáruku“. Spotřebitelé by si nyní při koupi zboží v zahraničí a to jak v kamenných obchodech, tak na internetu, měli zjistit, zda je možné nepovedené vánoční dárky vyměnit či vrátit a jaké jsou k tomu lhůty,“ upozorňuje právník SOS Jiří Žůrek.

Při nákupu přes internet v rámci Evropské unie, tuto problematiku upravuje speciální směrnice. V ní je například stanoveno, že spotřebiteli musí být dána minimální lhůta sedmi pracovních dnů, kdy od převzetí věci smí zákazník odstoupit od smlouvy. V České republice je lhůta 14 kalendářních dnů.

I tak se ale mohou vyskytnout problémy, se kterými si spotřebitelé nebudou vědět rady. Poradit se mohou v Evropském spotřebitelském centru, případně mohou kontaktovat některou z osobních poraden SOS, jejich seznam je na http://www.spotrebitele.info a využít mohou i on-line poradny tamtéž, případně poradenské linky na čísle 900 08 08 08, která je zpoplatněna 8 korunami za minutu.

zdroj: SOS

Doporučujeme

Články odjinud