Cvičení na velkých míčích pro fyzickou i psychickou kondici I

27. 2. 2001
Cvičení na velkých míčích pro fyzickou i psychickou kondici I
Tyto velké míče jsou nazývány nejrůzněji a to od gymnaballů, rehabilitačních, skákacích, gymnastických balónů až po fit balony. Tyto gumové (vinylové) míče se dají dle typu nafouknout do různých rozměrů od několika centimetrů až do více než metru.

Cvičení na velkých míčích pro fyzickou i psychickou kondici I


Říká se jim různě:
Tyto velké míče jsou nazývány nejrůzněji a to od gymnaballů, rehabilitačních, skákacích, gymnastických balónů až po fit balony. Tyto gumové (vinylové) míče se dají dle typu nafouknout do různých rozměrů od několika centimetrů až do více než metru. Jsou různě barevné, s držadly, s drobnými masážními výstupky nebo třeba průhledné s kuličkami uvnitř, mohou být i vejčitých tvarů... Pro každého je třeba vybrat ten správný typ, zejména se přihlíží k výšce cvičence, je samozřejmě obtížné pořídit vhodnou velikost, jestliže jich chcete pořídit 15 pro celou třídu - v tom případě je nejlepší zvolit asi nejčastější velikost a několik menších a větších míčů. Jestliže se však chcete koupit míč k sobě domů, musí odpovídat zejména vaší výšce a to tak, že když na míči sedíte nohy musí v kolenou svírat větší než praví úhel, mít menší balón není ze zdravotního hlediska vůbec vhodné a na větším hrozí nebezpečí pádu. S váhou si nemusíte dělat starosti, protože nosnost míče je až 300 kg. Jejich povrch je bakteriocidní, tzn. že se na něm neměli udržet ani mikroby ani bakterie. Pokud chcete opravdu kvalitní míč, vybírejte ten, který má nejsilnější "gumu", ty, které jsou tenké (a vesměs levnější), odejdou mnohem dříve a je možné, že i po několika cvičeních prasknou. Opravdu dobré míče dnes stojí asi kolem 700 Kč.



Kde je najdeme?
Poměrně běžně už se míče u nás využívají při rehabilitaci a v porodnicích. Neobvyklé už není ani použití ve fitness centrech, tělocvičnách a domácnostech, v kancelářích a školách je zatím najdeme jen velmi málo, ale dle mého názoru to nevadí, protože sedět celý den na míči ji více než náročné. Sedět na míči při práci by se mělo nanejvýš 20 minut, protože je to pro naše tělo velmi náročné, stále musíme sedět rovně a hlídat se, aň se na míči udržíme, po 20 minutách už to může být opravdu nepříjemné. Pokud si chcete pořídit míč na cvičení doma, nezapomeňte, že samotný míč nic nezmůže a budete se muset naučit několik cviků, které se na míčích dají s úspěchem provozovat. Proto doporučuji navštívit nějakou hodinu cvičení na míčích, aň víte, jestli je to vůbec to, co vám bude skutečně vyhovovat. Cvičení vypadá velmi jednoduše, ale někdy to není až tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Pokud budete na míč usedat poprvé, dejte si pozor a dosedejte velmi opatrně a pomalu, aby míč pod vámi neujel. Cvičení vypadá jako hračka, ale první pohyby jsou velmi nejisté. Ale jen co se párkrát zhoupnete a "osaháte" si, co všechno vám míč dovolí, velmi rychle nabudete stability a jistoty. Pro začátečníky je lépe použít míč méně nafouknutý, do kterého se mírně zaboříte, naopak zkušení cvičenci už velmi dobře zvládají rovnováhu na hodně nafouknutém míči, který minimálně mění svůj tvar.


Kde se dají používat?


Velmi rozšířené už je dnes použití míčů v porodnicích.
Například v centrech aktivního porodu, jsou velmi oblíbeny a využívány, protože pohupování uvolňuje pánev a páteř, omezuje bolesti v zádech a při kontrakcích pomáhá maminkám lépe snášet bolest. Velmi příjemné je pohupování na míči pod teplou a nejlépe masážní sprchou. Pohyby zároveň přispívají ke správné rotaci miminka, případně k jeho sestupu. Míče se také používají při předporodních kurzech a také jsou výborné při cvičení po porodu, např. při posilování pánevního dna. Při cvičení na míčích mohou pomoc naleznout i ženy s menstruačními potížemi.

Cvičit na míči se dá i s malými miminky
(nejlépe na míči s velikým průměrem). Dítě položíme na bříško a pomalu vychylujeme z osy. Dítě, aň chce nebo ne, musí reagovat těmi správnými svalovými skupinami, aby polohu vyrovnalo a stabilizovalo. Dítě musíme vždy přidržovat! Později třeba stačí jen za nožičky, ručičky a do kříže nebo jednostranně. Velmi zajímavé je toto cvičení s dětmi postiženými různými svalovými dysfunkcemi. To však vyžaduje plně odborné vedení.

Pro předškolní děti jsou nejlepší míče s držadly
, protože se mohou při skákání pohodlně držet. Starší děti, které už zvládnou udržování rovnováhy můžeme postupně učit přidávat k hopsání pohyby rukou, nohou, případně válení se po míči na břiše.

Míče se také využívají v logopedii a foniatrii
. Ač se vám to zdá možná nepravděpodobné velmi to pomáhá dětem, které hůře nebo vůbec neslyší. Dělá jim totiž potíže rytmus řeči. Když se ale pohupují na míči, dochází k potřebným pohybům bránice a děti správně hospodaří s dechem, správně posadí hlas, rytmicky vyrážejí slabiky či slova a hned je jim lépe rozumět.

Cvičení je vhodné zejména pro rehabilitaci, různé poúrazové a pooperační léčení
. V rehabilitačních zařízeních se již používají poměrně často. Vše by se mělo odehrávat nejlépe pod dozorem fyzioterapeuta.

Na míčích mohou cvičit i starší lidé
, pro které je protažení na míči velmi příjemné, pohyby mohou dělat tak rychle a v takovém rytmu jaký jim vyhovuje. Myslím, že pro starší lidi je tento způsob pohybu opravdu ideální, minimálně zatěžuje klouby a cvičení může být opravdu dynamické a silové.

Velmi vhodné jsou míče i pro lidi s nadváhou
. Pro ně je většinou každý větší pohyb utrpením a pohyb opravdu potřebují. Zde se hlavně využívá výhody toho, že míč velmi odlehčuje nosným kloubům (kyčelních, kolenních a hlezenních). Při pohupování vyřazujeme těžkou zátěž, takže můžeme říci, že míče se hodí opravdu pro každého.

Příště o jednotlivých cvicích na míčích.

Autor: Lenka Varmužová

Témata článku:   

Komentáře Zobrazit celou diskuzi

Přečtěte si také

Horoskopy

Hlavně dnes respektujte varování hvězdné konstelace Merkuru se Saturnem. Bohužel na tom nebudete po fyzické stránce nejlépe, takže těžkou práci, kterou můžete odložit, nechte na jindy.…

Nejčtenější články