Pod pojmem kariéra si představujeme snahu a dosažení úspěchu v pracovním a osobním životě. Avšak předpoklady pro zdatnost - úspěch - kariéru vytváří již samotná rodina.
Dětství a předpoklady pro budoucí úspěch
- kariéru
Pod pojmem kariéra si představujeme snahu a dosažení úspěchu v pracovním
a osobním životě.
Avšak předpoklady pro zdatnost - úspěch - kariéru vytváří již samotná
r o d i n a . Tvoří předpoklady pro osobnost vítěze. Je pravda, že svou úlohu
hrají i dědičné geny rodiny. Přesto rozhodujícím předpokladem pro úspěšnou
osobnost vytváří rodinné prostředí, později škola, přátelé a působení
pozitivních hodnot společnosti.
Zastavíme se u rodinného prostředí. Existuje zde celá řada žádoucích
prvků, které působí na proces kariéry v dospělosti.
Na prvé místo řadíme schopnost člověka žít s druhými lidmi. Rozumět
druhým, jejich potřebám, radostem i starostem. Umět nabízet své služby,
pomáhat, sdělovat myšlenky, potřeby, přání i radostné prožitky. Zdá
se, že uvedené vztahy v každé běžné rodině fungují a dítě se všemu
potřebnému pro další život naučí. Je tomu skutečně doopravdy? Běžná
pozorování naznačují, že v reálném životě rodiny mnohé chybí.
Pro umění dobře žít s lidmi, mít v sobě předpoklady budoucího
vítěze je především zapotřebí :
- pozitivní sociální vzor, především nejbližších osob - rodičů,
prarodičů, dalších příbuzných a přátel rodiny. Pozitivní sociální
vzor působí přirozeně, má i svou citovou stránku, možnost výběru v širším
okruhu. Vytváří se touha i chuň podobat se, dokázat to!
- nebýt pouze jedináčkem. Pozorování rodin s více dětmi
poukazuje na pozitivní působení dalšího sourozence nebo dokonce více
sourozenců.
Děti se od útlého dětství učí žít s druhými. Probíhá přirozený
proces přes různé drobné rozepře, rozumět si, vzájemně se respektovat,
prosazovat, ale i spolupracovat. To ovšem neznamená, že ve stejném duchu nemůžeme
vychovat i jedináčka, ale dá to mnohem více starostí a námahy.
- mít na dítě dost času. Jde o jednu z nejslabších stránek našeho
současného rodinného života. Značné pracovní zatížení zkracuje čas na
kontakty s dětmi. Mizí chvíle povídání si (nahrazováno televizí i počítačem)
a také chvíle pro naslouchání dětem, abychom jim rozuměli, věděli co
skutečně potřebují, hráli si s nimi, radili se s nimi a podle typu
osobnosti je vedli k jejich osobnímu rozvoji, k plnému životnímu uplatnění
a radosti ze života.
- aby se rodiče vzdělávali, rozuměli jak své profesi, tak i celé
duchovní sféře, svému okolí. Americké výzkumy naznačují, že k dobré
výchově dětí je žádoucí i určité vzdělání především žen.
Autor : Milena