Dýchání jako zdroj života - používejte správné techniky

25. 6. 2013
Dýchání jako zdroj života - používejte správné techniky
Správné dýchání je základním předpokladem pro dobré duševní i fyzické zdraví. A jak na to? To si povíme v dnešním článku.

Dýchání je základním klíčem k udržení života. Jednoduše řečeno – pokud člověk dýchá, žije! Nadechnutí je vlastně první úkon ihned po narození – expanze plic a otevření nosních dírek, které začnou okamžitě regulovat veškerou tělesnou aktivitu. S prvním křikem novorozence plíce zahajují svoji práci, čímž začíná život jedince a jeho nosní cyklus.

Jak to s tím dýchání teda je?

Člověk si dýchání téměř vůbec neuvědomuje, a přesto se denně zhruba 16 000 – 23 000 nadechne. Průměrně se člověk za 1 minutu 13 x nadechne a vydechne. S každým nádechem načerpáme asi 250 ml kyslíku a výdechem se zbavíme 200 ml oxidu uhličitého. Dýchací proces je pečlivě sledován a řízen mozkem.

Rychlé, nebo pomalé dýchání?

Rychlost dýchání odpovídá změnám duševního a tělesného stavu. Ve chvílích klidu, relaxace i spánku je dech pomalý a pravidelný. Naopak ve stresu, zlosti, hněvu je dech zrychlený.

Proč máme dvě nosní dírky?

Nosní dírky jsou branou našeho dechu a také slouží jako spojení člověka s prostředím. Každá nosní dírka ovlivňuje jinou aktivitu v těle. Pravá je solární, tedy prohřívací a za její pomoci se zvyšuje vylučování kyselých sekretů. Levá nosní dírka má zase ochlazovací charakter, což zvyšuje zásaditou reakci v organismu. Pravá nosní dírka je také spojena s levou hemisférou (logické myšlení). Levá zase pravou hemisférou (intuice, kreativita). Není to dokonalé?

Nos je centrum čichu

Čich je nejcitlivější smysl člověka. Výzkumy dokázaly, že daleko předčí i chuťové vjemy. Protože část mozku, která je centrem uvědomělého myšlení, se vyvíjela právě z místa vzniku čichu. Člověk je schopen zachytit vůně až na vzdálenost čtyř metrů a rozpoznat jich asi tisíc druhů.

Oblast nosu, která je citlivá na aromata, se nachází v horní části nosní dírky v tzv. čichové štěrbině. Při normálním klidném dýchání se k ní dostane jen malá část vdechovaného vzduchu. Když tedy chceme skutečně ucítit vůni, musíme udělat několik hlubokých nádechů. Vdechováním příslušného éterického oleje se v našem těle nepřímo uvolňují neurochemikálie, například endorfiny, encefalin, adrenalin a noradrenalin. To znamená, že náš čich funguje bez cenzury velkého mozku.

Díky malé molekulové hmotnosti se dostávají účinné látky ze silic do tkání, lymfy, svalstva a krevního oběhu. Asi po patnácti minutách od aplikace je lze prokázat v krvi. Při vdechování se esence dostanou do průdušek, plicních sklípků a krevních kapilár a tímto způsobem pak do jednotlivých orgánů.

Jak správně dýchat?

Správné dýchání dokáže pozitivně ovlivnit naši psychiku i řadu tělesných funkcí. Dechový proces můžeme rozdělit na dýchání brániční (do břicha) a dýchání hrudní (oblast žeber).

Klepněte pro větší obrázek

Jak zapojit brániční dýchání?

Položíme se na záda, nohy si pokrčíme v kolenou a plosky opřeme pevně o zem. Jednu ruku si položíme na horní část břicha, druhou pak na hrudník. Lokty by se měly dotýkat podložky. Snažíme se dýchat tak, aby se horní část břicha s nádechem zvedla a s výdechem klesla. Následně vneseme do dýchání vědomé řízení. Hrudník necháme nehybný a s nádechem břišní stěnu vykleneme o něco víc než obvykle. S výdechem necháme břicho dlouze a úplně klesat. Dýchání se tak prohloubí a především ve výdechové fázi zvolní. Cvičení opakujeme každý den 15 x.

Jak zapojit hrudní dýchání?

Ležíme ve stejné pozici jako u prvního cvičení. S nádechem rozšiřujeme hrudník do stran a rozpínáme ho i ve směru předozadním. Vydechujeme prodlouženě a úplně. Břišní oblast by se neměla pohybovat. Cvičení opakujeme každý den 15 x.

Barevné dýchání pro vnitřní harmonii

Tato zklidňující a léčebná technika pomáhá očistit mysl od negativních myšlenek a celkově se zregenerovat. Pohodlně si lehneme, přikryjeme se a představujeme si, že vzduch kolem nás má zlatavou barvu a my ho pomalu a rytmicky nadechujeme do těla a vydechujeme. Cvičení by mělo trvat 5 – 15 minut.

Meditace sledování dechu

Úžasnou metodou meditace je sledování dýchání. Ve své představě pozorujeme, jak vzduch vniká dírkami do nosu, jak prochází nosem a klesá dolů, kolem úst do oblasti hrtanu, jak se dostává do plic a při výdechu opačnou cestou, přes břicho, bránici, plíce, hrtan a ústa až ven. Sledujeme zvuk tohoto dechu a své pocity. Ze začátku si můžeme pomoci představou létajících dveří. Výdech – dveře se hladce a neslyšně otevřou ven. Nádech – dveře se otevřou dovnitř.

Témata článku:   

Komentáře

Přečtěte si také

Horoskopy

Prahnete po dalších změnách na vzhledu domu. Vysnili jste si dokonalý příbytek, který bude ideálním místem pro všechny členy rodiny. Aspoň tak zapomenete na investice, které pro vás nejsou…

Nejčtenější články

Doporučujeme