Horko se blíží: Otékají vám nohy? Víme, co s tím!

Horko se blíží: Otékají vám nohy? Víme, co s tím!

S nastávajícím létem mnoho žen trápí stejný problém – otoky na nohou. Nemusí jít o nic vážného, přesto není dobré tomu nevěnovat pozornost. Trápí vás otékání nohou také?

Proč nohy otékají?

Na vině může být hned několik faktorů. Pokud nejde o závažné příčiny, jako jsou srdeční onemocnění, poruchy metabolismu nebo funkce ledvin, zbývá ten nejčastější důvod a tím je zhoršená funkce žilního systému. Pokud s žílami není něco v pořádku, je pro krev problém jít proti gravitaci a vracet se z nohou zpět k srdci a plicím. Pak jí velké množství zůstává v oblasti kotníků a lýtek a způsobuje otoky nohou.

VIDEO: Poradíme vám, jak se v létě ochladit i bez pomocí klimatizace!

Pokračování 2 / 6

Je to vážné?

Otoky na nohou určitě nejsou v pořádku a není správné je přehlížet, jinak si můžete vypěstovat chronické žilní onemocnění. To vás sice přímo neohrožuje na životě, ale jeho kvalitu zhoršuje. Dalšími příznaky tohoto onemocnění mohou být nevysvětlitelné bolesti, jejichž intenzita se mění, pak se přidávají otoky a únava. Pokud dojde k nejhoršímu, hrozí vám otevřený bércový vřed.

Pokračování 3 / 6

Pomůže změna jídelníčku?

Změna jídelníčku pomůže určitě. V první řadě je důležité se nepřejídat, protože lidé s nadváhou až obezitou mají sklony k žilním onemocněním mnohem častěji. Žilám ale neškodí jen váha, ale také zácpa. Pokud ve střevech zůstane obsah příliš dlouho, roztáhne ho a utlačí tak žilní systém v pánvi. Proto do jídelníčku zařaďte potraviny s vysokým obsahem vlákniny, pijte hodně vody a čajů a vyhýbejte se živočišným tukům a jednoduchým cukrům.

Pokračování 4 / 6

Jaké volit potraviny?

Na otoky skvěle pomáhají například pohanka, ovoce, zelenina, luštěniny, těstoviny, rýže, červená řepa, celozrnné pečivo nebo citrusové plody. Snažte se omezit nebo úplně vynechat jídlo z konzervy, smažená jídla, dorty, sušenky a polotovary.

Pokračování 5 / 6

Pomůže cvičení?

Na oteklé nohy existují cviky, které vám mohou pomoct. Zůstaňte bosa a aspoň deset minut choďte střídavě po patách a po špičkách. Poté se vytáhněte na špičky a postupně přenášejte váhu na paty a zpět, a to alespoň dvacetkrát. Poté přeneste váhu na vnější hrany chodidel a znovu se projděte. Cvičit můžete i vsedě v kanceláři: Sedněte si na okraj židle, narovnejte se a chodidla položte na zem. Střídavě se opírejte o špičky a o paty, a to aspoň dvacetkrát. Poté chodidla natáhněte před sebe a střídavě krčte a propínejte, také dvacetkrát.

Pokračování 6 / 6

Je třeba jít k lékaři?

Návštěvu lékaře byste neměla vynechat už proto, že vám může hrozit závažná choroba. Pokud se jedná o žilní onemocnění, pravděpodobně budete muset změnit režim a také nějakou dobu brát léky, které podporují žilní oběh a zmírňují vysoký tlak v žilách.

Doporučujeme

Články odjinud