Láska je všemocná
Ačkoliv lidé o pravé lásce velmi často hovoří, jen výjimečně ji prožívají. Alespoň ve smyslu, v jakém pravou lásku vnímají buddhisté. Podle buddhismu existují čtyři prvky, jež pomáhají budovat a udržovat zdroj pravé lásky, který se nazývá Brahmaviharas. Láska je totiž podle buddhismu téměř všemocná a její praktikování přináší člověku nejen potěšení, ale i užitek. Láska je schopná se zrodit i z utrpení, a to nejen láska k sobě samému, ale i k lidem okolo nás.
Čtyři živly, ze kterých se skládá pravá láska podle buddhismu, se nazývají Maithri, Karuna, Mudita a Upeksha. Maithri znamená nepodmíněné přátelství a milující laskavost nejen k sobě samým, ale i k ostatním. Karuna je termín, který znamená soucit ke všem bytostem bez rozdílu, ale skrývá se za ním také úsilí být užitečný sám sobě i ostatním. Mudita znamená radost a Upeksha je termín, za nímž najdeme vyrovnanost a uvolnění.
Jak se vám podle čínského horoskopu bude letos dařit v lásce? Podívejte se na video:
Maithri
Láska či milující laskavost se týká schopnosti rozumět lidem a milovat je, nabízet jim radost a štěstí. Maithri říká, že chceme-li porozumět druhým a pochopit, kdo jsou a co potřebují, musíme jim naslouchat, aniž je posuzujeme. Pravé lásky nelze dosáhnout, pokud skutečně nerozumíme osobě, kterou milujeme. Teprve díky porozumění získáme dostatek znalostí o daném člověku. Poznáme jeho utrpení, strach, životní touhy. Až tehdy jsme schopni nabídnout to, co člověk potřebuje. Tomu se říká bezpodmínečná láska, dáváme svou lásku a pomoc, aniž za to něco očekáváme. Tato metoda nám dává vnitřní klid a naplňuje nás.
Karuna
Karuna je schopnost zmírnit utrpení, smutek a bolest u lidí, které milujeme. Buddhismus věří, že to, co člověk potřebuje, je začít se učit soucitu prostřednictvím hlubokého a soustředěného naslouchání, pozorování a hlubokého zájmu o svět kolem nás. I jedno slovo, jedna akce má moc změnit životy jednotlivců i společnosti, zničit pochybnosti, vybudovat sebevědomí, překonat konflikty a otevřít dveře k osvobození.
Mudita
Buddhismus rozlišuje mezi pojmy radost a štěstí. Zatímco štěstí člověk prožívá tělesně i duševně, radost souvisí pouze s myslí. Buddha říká: „Pokud jsme v poušti, cítíme radost, když vidíme vodu, a cítíme štěstí, když ji pijeme.“ Radost ale zažíváme pouze tehdy, když si plně uvědomujeme přítomný okamžik, když jsme obklopeni krásou a soustředíme se na ni a když cítíme radost z maličkostí. Mudita je popisována jako radost, která je plná míru a spokojenosti.
Upeksha
Poslední termín je možné chápat také jako volnost a nespoutanost. To znamená, že pokud je vaše láska svazující, majetnická a plná diskriminace a předsudků, není to pravá láska. Upeksha přináší nadhled, aby se člověk mohl podívat na situaci s odstupem a tím ji lépe zhodnotit. Lidé by si měli být rovnocenní a teprve v okamžiku, kdy pro vás nebude existovat rozdíl mezi já a oni, jste dosáhli Upekshy.