Jak oddálit demenci nebo se jí dokonce vyhnout? Tyhle banální triky pomohou

Jak oddálit demenci nebo se jí dokonce vyhnout? Tyhle banální triky pomohou

Stařecká demence nebo Alzheimerova choroba jsou doslova noční můrou. Jen v České republice se léčí s touhle nemocí skoro dvě stě tisíc osob! A počet bude podle odborníků narůstat. Nejhorší je, že se nemoc stále nedá vyléčit. Co můžete udělat pro to, abyste ochránili svůj mozek před ztrátou paměti? Tyhle tři snadné kroky praktikujte každý den a svému mozku prospějete!

Zůstaňte fyzicky aktivní

Mnohé výzkumy naznačují, že fyzická aktivita není dobrá jen pro tělo, ale i pro mozek. Kromě prevence mrtvice a zdravého srdce a cév může pravidelné dvacetiminutové cvičení denně zvýšit vznik nových neuronových a synaptických spojení v mozku, zejména v části zvané hipokampus. Ta je zodpovědná za učení a paměť. Bývá to taky jedna z prvních částí v mozku, která bývá při Alzheimerově chorobě a jiných formách demence poškozená.

Studie také ukázaly, že cvičení hraje významnou roli při snižování beta-amyloidních proteinů v mozku, které při nadměrném hromadění způsobují demenci. Neurolog Mark Albers doporučuje chůzi, běh, plavání a také silový trénink.

Pokračování 2 / 4

Neustále svůj mozek zaměstnávejte

Kromě cvičení prospějete mozku tím, že ho nenecháte v nečinnosti. Pořád ho zaměstnávejte, a čím jste starší, tím více. Důležité je udržovat sociální vazby a zapojovat se do intelektuálních aktivit, trénujte paměť. Setkávejte se s přáteli, choďte na návštěvy, nezůstávejte sami. Čtěte, provozujte hry na podporu paměti, učte se třeba další světový jazyk. Výzkumy ukazují, že tohle všechno oddaluje věk, kdy dochází k poklesu kognitivních funkcí, a zpomaluje nástup demence. 

Pokračování 3 / 4

Jezte správné potraviny pro mozek

Že vám doporučujeme zdravou stravu, vás asi nepřekvapí. Výzkumy ale ukazují, že správné stravování není dobré jen pro tělo, prevenci cukrovky nebo kardiovaskulárních onemocnění, ale i pro mozek. Podle odborníků je nejlepší středomořská strava bohatá na ryby, čerstvé ovoce, zeleninu, celozrnné pečivo, olivový olej, ořechy a jiné druhy zdravých tuků. Jezte méně masa a mléčných výrobků. Tenhle způsob stravování zlepšuje paměť. Budete mít taky pod kontrolou krevní tlak. Ukazuje se totiž, že k demenci a Alzheimerově chorobě mají blíž lidé s hypertenzí a cukrovkou.  

Pokračování 4 / 4

Vykašlete se na drogy

Ano, čtete správně, i alkohol a cigarety totiž patří mezi drogy, ačkoliv jsou v Česku společensky tolerované. Kouření poškozuje cévy a poškozené cévy mají vliv na fungování mozku. U alkoholu se vědci domnívají, že umírněná konzumace, tři deci vína u žen a čtyři deci vína u mužů, mohou zdraví prospívat. Vyšší konzumace alkoholu už může mít na mozek negativní vliv. 

Doporučujeme

Články odjinud