Jak se bránit letním angínám?

6. 8. 2015
Jak se bránit letním angínám?
Bolest v krku a angíny bývají spojeny spíše se sychravým počasím, ale zákeřné mikroorganismy nás mohou přepadnout a schvátit i v parném počasí.

Na sliznici nosu a krku se trvale drží tisíce mikroorganismů, které běžně neškodí. Ba naopak, jsou v mnohém prospěšné, protože představují určitou bariéru pro zlé, choroboplodné zárodky. Spolu s nimi sliznice chrání protilátky, zejména ze třídy IgA a také další látky, které jsou na sliznice nosohltanu, hrtanu a hltanu aktivně vylučovány. Sliznice jsou chráněny i zevnitř, všemi složkami imunitního systému, třeba bílými krvinkami a lymfatickými cévami. Je-li kapacita tohoto systému přetížena, mohou se uplatnit nepřátelé v podobě virů a bakterií.

Přetíženost vzniká dlouhodobým oslabením organismu (stres, vyčerpání, přetížení psychické i fyzické, pobyty v extrémních podmínkách – v létě cestování do jiných časových pásem, dlouhodobé přehřátí organismu nebo naopak podchlazení, náhlé výrazné změny venkovních teplot…), oslabením po právě prodělané nemoci nebo setkáním s virovou epidemií. I v případě angíny totiž nejméně v 50 % jsou za onemocnění odpovědné viry, zbytek je na bakteriích. Bakterie a viry přežívají i v létě (v sychravých měsících, kdy máme nedostatek vitaminu D a jsme celkově oslabení, je jim lépe).

Ovšem je pověra, že prudkým zchlazením organismu si „vyrobíte angínu“. Dojde k tomu jen při splnění výše uvedených podmínek, ke kterým se ještě může přidat „zchoulostivělost“ těla, tedy absence otužování, které je pro funkční imunitní systém velmi důležité. Vzniku infekce v krku samozřejmě pomáhá samo letní horko, které vysušuje sliznice.

Proto je nutné bránit se přehřátí tím, že budeme popíjet chladivé nápoje, vyhýbat se přímému (polednímu) sluníčku a budeme v horku vyhledávat chladnější (i klimatizované) prostory. U netrénovaných je však dobré dodržet princip maximálního rozdílu teplot o 8–10 stupňů Celsia. Když je venku třicet pět stupňů, pak je optimální vyhledat prostředí o 25–27 stupních, ne chladnější.

O chladných nápojích existuje spousta velmi zavádějících informací: nehasí žízeň, vedou k teplotnímu šoku, dráždí sliznici hrdla… Zajímavé je, že toto působení se nepřipisuje zmrzlinám. Chladné nápoje přispívají k teplotní pohodě, při přehřátí mají léčivou moc (nemusí být přímo ledové, ale stačí chladivé). Chlad má při jakémkoli zánětu, tedy i angíně, terapeutické schopnosti.

MUDr. Dana Jenšovská specialistka ORL a primářka Lékařského domu v Mezibranské, Praha 1

Jaké jsou projevy a následná léčba?

Nemoc provází vysoká tělesná teplota až horečky, zarudlé tonzily, často s bílými povlaky a zvětšením lymfatických uzlin v krční oblasti. Praktický dětský lékař nebo specialista ORL by měl provést výtěr z krku, stanovit krevní sedimentaci, eventuálně CRP a v případě potvrzení bakteriální infekce vybrat pro pacienta vhodná antibiotika. I po dobrání doporučuji kontrolní výtěr z krku ke kultivaci i opětovnou krevní sedimentaci.

V případě virového onemocnění se léčí bez antibiotik, pouze zábaly krku, snižováním teplot a pobytem v klidu na lůžku. Klasická angína trvá zhruba sedm dní, doba rekonvalescence záleží na původci angíny. Jestliže se jednalo o streptokokovou infekci a je kontrolní sedimentace zvýšená, doporučuji klidový režim až čtrnáct dní (žádná fyzická zátěž, nejlépe setrvat v posteli, dostatek tekutin, vitaminů). Rodiče by ke konci léčby neměli s dětmi odjíždět k moři nebo na hory. Režim by měl být dodržen po celou dobu terapie. Organismus je léčbou oslaben a mohlo by dojít ke komplikacím v podobě rýmy, otitidy či zánětu vedlejších dutin nosních. Během léčby angín je vhodné užívat laktobacily. Poté vitaminy a potravinové doplňky.

JAK NAKOPNOUT IMUNITU

  • Zdravá střeva

Dobře fungující střeva jsou základem imunity. Pod sliznicemi střeva se totiž nachází přibližně 70 procent buněk imunitního systému.

  • Pravidelná strava

Kromě čerstvého ovoce a zeleniny je dobré do jídelníčku zařadit co nejvíce zakysaných mléčných výrobků a potravin z tmavé mouky.

  • Pohyb

Bude-li vaše tělo v dobré fyzické kondici, bude správně fungovat i váš imunitní systém. Stačí dvacet minut rychlejší chůze denně.

  • Co ještě zabírá?

Citrusové plody a kiwi (vitamin C), guarana, (brazilská bobulovitá rostlina), ořechy, česnek (přírodní antibiotikum), kyselé zelí, šťáva z aloe vera.

autor: MUDR. MARTA ŠIMŮNKOVÁ Odborná spolupráce: MUDR. DANA JENŠOVSKÁ

Článek vyšel v časopise Moje Zdraví

Témata článku:   

Komentáře Zobrazit celou diskuzi

Přečtěte si také

Horoskopy

Ozve se vám spolužák, kterému se vede velmi dobře. Musí vám být jasné, že to není jenom tak. Pozvěte ho na návštěvu, abyste se dozvěděli víc. Vypadá to, že by pro vás mohl mít velice…

Nejčtenější články