Jak se dožít ve zdraví stovky? Dodržujte těchto sedm zvyků!

Jak se dožít ve zdraví stovky? Dodržujte těchto sedm zvyků!

Vědci si všimli, že na světě je pět oblastí, kde se lidé dožívají nadprůměrně vysokého věku. Patří sem řecký ostrov Ikaria, oblast Barbagia na Sardinii, ostrov Okinawa v Japonsku, poloostrov Nicoya na Kostarice a Loma Linda v Kalifornii. Americký novinář Dan Buettner tato místa navštívil a zjišťoval, čím se liší život tamních lidí od zbytku světa.

Pijte denně víno

Na řeckém ostrově Ikaria je šest lidí z deseti, kteří oslavili devadesátku, zdravých a fyzicky aktivních. Podle výzkumů je to kvůli čerstvé zelenině, kozímu mléku a procházkám v hornatém terénu. Je tu však ještě něco: Každý den si dají dvě až čtyři sklenky vína s rodinou nebo přáteli. Právě víno a večery s těmi, které máte rádi, jsou podle místních to, co prodlužuje život.

Pokračování 2 / 7

Jezte zeleninu po hrstech

Kromě Dana Buettnera studovali obyvatele Ikarie velmi pečlivě i vědci z univerzity v Athénách. Zjistili, že tamní osmdesátníci a devadesátníci se stravují velmi zdravě. Jak je napodobit? Jezte denně čtyři porce zeleniny v množství, které se vám vejde do hrsti, vzkazují vědci. A k tomu si alespoň dvakrát týdně dejte rybu.

Pokračování 3 / 7

Omezte maso

Obyvatelé všech pěti modrých zón světa pak mají jeden společný stravovací návyk: Maso jedí jen čtyřikrát do měsíce, nejčastěji o víkendu. A když už si ho dávají, tak jen v malém množství. Porce masa na hlavu není větší než balíček karet. Přes týden pak kromě zeleniny konzumují pravidelně fazole, sóju a čočku.

Pokračování 4 / 7

Dodržujte pravidlo 80 %

„Hara hachi bu“ je mantra obyvatel Okinawy v Japonsku, další modré zóny světa. Je to mantra stará dva a půl tisíce let a Okinawané si ji říkají před každým jídlem. Připomíná jim, aby přestali jíst ve chvíli, kdy jsou jejich žaludky plné jen z 80 %. Oněch zbývajících 20 % je podle vědců právě ona hranice mezi celoživotní zdravou hmotností a nadváhou a obezitou.

Můj měsíc bez pečiva: Zdálo se mi o houskách a naučila jsem se jíst lépe!

Pokračování 5 / 7

Zaveďte ranní rituál

Obyvatelé Okinawy mají ještě jeden oblíbený každodenní rituál, který podle výzkumů přispívá k jejich dlouhověkosti – když ráno otevřou oči, vědí proč. O smyslu svého bytí nepochybují a na každý další den se těší. Právě tato prostá životní filozofie údajně dokáže lidský život prodloužit v průměru až o sedm let.

Pokračování 6 / 7

Věřte

Dan Buettner si všiml dalšího společného jmenovatele. Ti, kteří jsou ještě v devadesáti jako rybičky, mají víru a sdílejí ji se svou komunitou. Je jedno, jestli věříte v Boha, Buddhu nebo zákony vesmíru. Důležité je věřit a stýkat se pravidelně s lidmi, kteří dělají totéž. Tenhle zvyk podle výzkumníků prodlužuje očekávanou délku života dokonce až o 14 let!

Barva nehtů a bílé skvrny: Můžou signalizovat plísně, ale i rakovinu!

Pokračování 7 / 7

Rodina na prvním místě

Ti, kteří v modrých zónách oslavili stovku, mají společnou další velkou vášeň – svou rodinu. Ta je pro ně první v žebříčku priorit. Mimo jiné to znamená, že v modrých zónách nejsou žádné domovy důchodců. Rodiny tu žijí společně a stárnoucí rodiče tak nikdy nejsou sami. I proto se v modrých zónách téměř vůbec nevyskytuje stařecká demence. Tu totiž spouští velmi často osamění a nuda.

Přestaňte jíst chemii: Budete zdravější a zhubnete!

Doporučujeme

Články odjinud