Jak vyzrát na noční vedra

8. 6. 2007
Jak vyzrát na noční vedra
Středoevropané, jež často zaskočí tropická vedra, sní o chladných místech na zeměkouli, kam by se mohli před nimi uchýlit. Nejčastěji v noci, kdy tělu toužícímu po ochlazení ukrádají navíc i spánek.

Většina z obyvatel však nemá možnost opustit domov, a tak se neklidně převaluje na lůžku, koupe ve vlastním potu, neustále se probouzí a ráno vstává jako by prošla mlýnkem na maso. A právě na ně myslel Jürgen Zulley, vedoucí spánkového lékařského centra při univerzitě v Řeznu.

Těm, kteří si nemohou dovolit klimatizátory, popřípadě mají proti jejich používání výhrady a navíc netouží po odpočinku v houpací síti na balkoně, nabízí schůdnější řešení. Vnikání venkovního horka se dá jednoduše ubránit přes den zavřenými okny a spuštěnými žaluziemi, popřípadě zataženými závěsy. A to i v době, kdy už sluneční paprsky nesměřují přímo do ložnice. Večer je třeba všechno, co se dá, otevřít dokořán a místnost pořádně provětrat. Respektive udělat průvan, jenž se postará o razantní výměnu vzduchu. Pokud to jen trochu jde, měla by být okna otevřena po celou noc. Pozor však nejen na průvan, ale také nezvané návštěvníky.

Péřové přikrývky tabu V zimě jsou peřiny a péřové deky nejvěrnějším přítelem člověka. V létě spíš připomínají noční můru, neboť navozují pocit pobytu v rozpálené troubě, v níž se organismus stálým pocením vlastně sám podlévá. Spáči bohatě stačí, aby se přikryl silnějším prostěradlem, které umožňuje přístup nočního vzduchu k tělu. Expert je sice přesvědčen, že i tato tkanina je v podstatě zbytečná, nicméně většina lidí si nedovede představit, že by dokázala usnout či spát, aniž by se něčím zakryla.

K obdobným závěrům dospěl Jürgen Zulley i v otázce, zda spát v nočním rouchu nebo nahý. Zase jde o otázku zvyku a naučených hygienických pravidel. Kdo se silně potí, měl by nosit pyžamo, které tvoří ochranou vrstvu mezi kůží a prostěradlem. Doporučuje tzv. funkční prádlo z materiálu, jenž umí vlhkost a teplotu vyzařovat do ovzduší. Tradiční bavlna se podle jeho soudu příliš neosvědčuje, protože do sebe absorbuje vylučovaný pot a ještě více prodlužuje nepříjemný pocit mokra.

Zahřívací láhev ochlazuje Oblíbená gumová zahřívací láhev, jíž se krajově familiárně přezdívá Vašek nebo Fricek, poslouží i v parném létě. Stačí ji naplnit vodou, přes den zavřít do lednice, nikoli do mrazáku (!), a pak si ji vzít do postele a střídavě přikládat mezi nohy, pod šíji a na břicho. Pomáhá rovněž osprchovat se vlažnou vodou těšně před ulehnutím na lůžko a nechat na pokožce trochu vlhkosti. Přestože je účinek spíš krátkodobý, v prvních fázích usínání může tato metoda pomoci. Důležité rovněž je rozumné rozložení pitného režimu. Konzumovat nápoje hlavně přes den a krátce před spaním se už jim raději vyhýbat. Jinak se noc určená k nabrání nových sil promění v neustálé vstávání kvůli návštěvám toalety. Stejně je třeba se vyhýbat těžkým jídlům, aby se zbytečně nezatěžoval zažívací trakt. Poslední sousto by si měl každý dopřát nejpozději v sedm hodin večer. Výsledky se pochopitelně nemusejí dostavit okamžitě. Není však třeba zoufat, ale trpělivě je opakovat znovu. Ostatně, v létě každý lidský jedince potřebuje zhruba o hodinu spánku méně, než si jeho organismus žádá v zimě. (Plus)

Témata článku:   

Komentáře Zobrazit celou diskuzi

Přečtěte si také

Horoskopy

Vesmírní vládci vás upozorňují, abyste si dávali pozor na flirtování na pracovišti. Přinejmenším se tím vyhnete nepříjemným pomluvám. Štěstí vám přinesou spíše vaše volnočasové aktivity,…

Nejčtenější články

Články odjinud