Jak zůstat mladá...

3. 1. 2000
Věk, kterého se člověk může potencionálně dožít, dnes vědci kladou do rozmezí zhruba 110 až 120 let. Takového věku však dosahují jen nemnozí.

Jak zůstat mladá...

Věk, kterého se člověk může potencionálně dožít, dnes vědci kladou do rozmezí zhruba 110 až 120 let. Takového věku však dosahují jen nemnozí. Statistický podíl starších lidí je v rozvinutém světě vysoký, hlavně ovšem díky nízké porodnosti, pokroku v lékařství a zlepšení životních podmínek.

Naše poměry a způsob života určitě rychlost stárnutí ovlivňují. Někteří psychologové zastávají názor, že rozhodující roli hraje stav mysli. Očekáváme-li, že v sedmdesáti zestárneme, pravděpodobně se to stane. Gerontologové ( odborníci zabývající se stárnutím) zjistili, že proces stárnutí je souhrou mnoha změn - vnitřní hodiny organismu např. zpomalí produkci mnoha důležitých hormonů, imunitní systém slábne a odolnost vůči nemocem klesá. Je zde však také běžné opotřebování těla slunečním ultrafialovým zářením, znečištěním životního prostředí, léky, pesticidy a každodenní fyzickou námahou. Všechny tyto vlivy vedou ke vzniku vysoce aktivních atomů nebo jejích skupin, které reagují s dalšími a poškozují tak buňky lidského organismu a kolagen ( bílkovinná látka). To vede k příčnému spojování vláken, které se pak splétají a kůže v důsledku toho ztrácí pružnost. Rozvíjejí se vrásky, žíly a tepny kornatějí, svaly měknou a údy tuhnou.

Výzkumy ukazují, že některé primitivní národy živící se nepříliš bohatou přírodní stravou ( např. rybami a obilninami) se dožívají pokročilého věku a cítí se zdraví, plní energie, přičemž téměř neznají západní degenerativní choroby typu artritidy nebo srdečních obtíží. Strava má tedy na dlouhověkost významný vliv.

"Několik rad, co dělat a co nedělat, abychom zůstali mladí:"

  • třikrát až pětkrát týdně 30 minut cvičit
  • jíst čerstvá, převážně syrová jídla s dostatkem zeleniny a celozrnné potraviny, které obsahují důležité vitamíny a minerály
  • nepít příliš mnoho alkoholu
  • proti stresu z běžných starostí a pro dobrý životní pocit používat relaxační techniky, např. meditaci
  • najít si koníčka nebo jiný zájem, který i po odchodu do důchodu udrží mysl i tělo svěží
  • nepřejídat se
  • nekouřit
  • neužívat léky, pokud to není nutné
  • nepít příliš mnoho čaje a kávy obsahujících kofein
  • nevystavovat se zbytečně dlouho slunečnímu záření či lampám solária
Témata článku:   

Přečtěte si také

Horoskopy

Už v minulých dnech jste měli jako zrozenci ve znamení Berana šanci rozběhnout výhodné finanční aktivity, které by mohly zvýšit vaše příjmy. Tyto šance pokračují, přičemž vám v období…

Nejčtenější články

Články odjinud