Jaký čaj pít a kdy?

10. 2. 2009
Jaký čaj pít a kdy?
Čaj je nejrozšířenějším nápojem na světě. Do Evropy se dostal začátkem 17. století a od té doby se těší stále větší oblibě. Je součástí našich každodenních rituálů a má nesporný vliv na naše zdraví. Přinášíme několik rad o pití čaje.

PO RÁNU

Ráno je vhodné pít čaj, který vás vzpruží do nového dne, což platí především pro černý čaj. Aby měl požadované účinky, je nutné čaj správně připravit – louhovat jej maximálně 3 minuty. Pokud jej budete louhovat déle, bude mít výsledný nápoj naopak spíše uklidňující účinek. Je však nutné si uvědomit, že černý čaj má také diuretické účinky a je proto vhodný jen jako doplněk pitného režimu, případně náhrada kávy.

Černý čaj obsahuje kofein, který se také označuje jako thein. Ten podporuje srdeční činnost a rozšiřuje mozkové cévy, což snižuje bolesti hlavy a únavu. Třísloviny, obsažené v čaji, zase posilují činnosti kapilár a blahodárně působí na trávicí trakt. Éterické oleje jsou voňavé a aromatické látky, které navozují euforii a zlepšení nálady.

DOPOLEDNE

Po příchodu do práce nejspíš mnoho z nás sáhne po kávě. Ta však z mnoha hledisek není příliš vhodným nápojem na ráno, protože způsobuje odvodnění organismu a zatěžuje srdce a oběhový aparát. Oproti kávě má čaj mnoho výhod. Jednou z nich je i to, že povzbuzující efekt má pomalejší a pozvolnější nástup a oproti kávě vydrží déle. Tím daleko méně zatěžuje srdce a oběhový aparát. Vhodnými jsou zejména čaje bílé a zelené. Zelené a bílé čaje neprochází oxidací a mají proto vysoký obsah polyfenolů. Ty patří mezi antioxidanty, jejichž zdravotní účinky jsou v poslední době velmi vyzdvihovány. Jedná se o látky, které zvyšují imunitu, vážou volné radikály, a tím působí proti stárnutí a rakovině. Vitaminy C a P zase posilují odolnost organismu proti infekčním chorobám.

PO OBĚDĚ

Je vhodné pít nápoje, které napomohou trávení a zároveň tělo udrží v pohotovosti. K tomu se dobře hodí čaje zelené a bílé. Odpoledne je dlouhé období. Protože mnozí z nás jsou v práci až do pozdních večerních hodin, je důležité v tomto období přiměřeně pít. K tomu dobře poslouží čaje ovocné a bylinkové. Třísloviny obsažené v zeleném čaji podporují tvorbu žaludečních šťáv a napomáhají tak trávení i zpracovávání potravy. Zelený čaj přispívá ke snížení tělesné váhy a snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Pravé čaje obsahují katechiny, což jsou látky, které podporují činnost ochranné střevní mikroflóry a zamezují rozvoji hnisavého procesu v trávicím traktu. Fluorové sloučeniny v čaji zase prospívají zubům – zpevňují zubní sklovinu. Další důležitou látkou v čaji jsou taniny, což jsou hořké látky s uklidňujícím účinkem.

VEČER

Po příchodu z práce mnoho z nás volí mezi odpočinkem a sportovním vyžitím. Nepatříte-li mezi ty, kteří volí druhou možnost anebo se prostě dnes na spinning nebo squash necítíte, doporučujeme sáhnout po čaji, který uklidní tělo a vnese pohodu do duše – třeba bylinkový čaj z heřmánku nebo šípku. Velmi vhodným čajem pro večerní hodiny je i Rooibos, protože neobsahuje kofein. Díky vysokému obsahu minerálních a dalších prospěšných látek Rooibos pomáhá i při léčení nespavosti. Tlumí bolestí hlavy, snižuje nervové napětí a vysoký tlak.

Pokud se ale rozhodnete trochu si potrápit tělo, pak je lepší pít čaje, které vás povzbudí a pomohou pročistit tělo. K tomu se perfektně hodí třeba zelené nebo bílé čaje.

KDYKOLIV NA ZAHŘÁTÍ

Skořice je známá mj. svým hřejivým účinkem. Pokud se tedy v zimním období potřebujete rychle zahřát, sáhněte po čaji s obsahem skořice. Ta navíc celkově posiluje, prokrvuje, stimuluje a povzbuzuje.

zdroj: AMI Communications foto: Samphotostock

Témata článku:   

Komentáře Zobrazit celou diskuzi

Přečtěte si také

Horoskopy

Snažte se citlivěji reagovat na některé události ve svém životě. Slunce září na vaše znamení tak trochu v úsporném režimu, což signalizuje, že nemáte moc oslnivou vitalitu. I když vás…

Nejčtenější články

Články odjinud