Je vám pořád horko a stále se potíte? Na vině může být jídlo, cvičení i léky | Úvodní foto: iStock

Úvodní foto: iStock

Je vám pořád horko a stále se potíte? Na vině může být jídlo, cvičení i léky

Potíte se jak... doplňte sami. A to i ve chvílích, kdy sedíte na gauči a sledujete film nebo pracujete u počítače? Pokud nejste v menopauze, zrovna nemáte horečku způsobenou virovým onemocněním či venku nepanují tropická vedra, může za pocitem přehřátí stát například stres nebo konzumace kořeněného jídla. Co všechno byste si měli ohlídat, abyste se tak nepotili.

Hypertyreóza

Existuje celá řada důvodů, proč má vaše tělo potíže regulovat teplotu. Pokud ale trpíte neustálým pocitem horka, je nutné se poradit s lékařem, aby pečlivě zkontroloval váš zdravotní stav. Důvodem totiž může být i nemoc, o které vůbec nevíte. Například hypertyróza neboli zvýšená funkce štítné žlázy. V tom případě štítná žláza pracuje zrychleně, produkuje příliš mnoho hormonů a organismus se "zahřívá". Příznaky onemocnění se mohou projevit poruchami spánku, změnami nálady, průjmem, bušením srdce a také zvýšeným pocením a nesnášenlivostí tepla. Při hypertyreóze se člověk může cítit pořád jako v sauně. 

Co s tím: Pokud máte podezření, že vaše štítná žláza nefunguje správně, obraťte se na lékaře, aby vás poslal na vyšetření krve, případně k endokrinologovi.

Jak správně dýchat? Podívejte se na video: 

Pokračování 2 / 10

Stres nebo úzkostné stavy

Když hypotalamus, oblast v mozku, která mimo jiné reguluje teplotu, zaznamená něco stresujícího, aktivují se hormony stresové reakce. Ty nutí tělo, aby se pokusilo najít obnovenou rovnováhu, takže se například zvedá tlak, tělo se začne potit a vám bude horko.

Co s tím: Pokud jde o stres, vyzkoušejte dechová cvičení, jděte na procházku nebo si vezměte dovolenou. 

Pokračování 3 / 10

Vysoký příjem kofeinu

Kofein je stimulant (což je samozřejmě důvod, proč ho tolik lidí miluje), takže když pijete příliš mnoho kávy, můžete se přehřát a cítit zvýšené horko.

Co s tím: Odložte hrnek a napijte se vody. Během chvilky se budete cítit lépe.

Pokračování 4 / 10

Perimenopauza nebo menopauza

Možná si myslíte, že jste příliš mladá na to, abyste už byla v přechodu. Ovšem období, které předchází menopauze, se jmenuje perimenopauza a může začít klidně po čtyřicítce. Trvá i několik let a projevuje se mnoha symptomy, mezi něž může patřit i horkost, pocení a návaly. Je to proto, že hormony začínají bláznit a estrogen a progesteron nejsou v rovnováze. Horkost můžete v tomto případě pociťovat i v noci, když jdete spát.

Co s tím: Kontaktujte svého gynekologa a nechte si pomocí krevních testů potvrdit, jak na tom jste a jestli skutečně neprocházíte perimenopauzou. Pomoct mohou speciální bylinky proti pocení a návalům, cvičení i změna jídelníčku. Obecně na návaly horka a pocení pomáhají také některé bylinky, například šalvěj lékařská či kotvičník zemní.

Pokračování 5 / 10

Potraviny, které konzumujete

Pociťujete-li horko po jídle, v němž je kari, jalapeňos či další pálivé koření, pravděpodobně právě tyto ingredience jsou příčinou toho, jak se cítíte. Můžete mít také zažívací potíže či pálení žáhy. Některé studie ukazují, že kořeněná jídla jsou pro celkové zdraví prospěšná, ale pokud právě u vás vyvolávají tyto nepříjemné symptomy, raději je vynechte.

Co s tím: Vypusťte z jídelníčku to, co vyvolává horkost a neignorujte svoje tělo.

Pokračování 6 / 10

Vaše cvičební rutina

Pokud chodíte na bikram jógu (jóga v horku), je jasné, že zimou netrpíte. Ovšem horkost můžete pociťovat i po jiném cvičení. Když se totiž hýbete, automaticky se zvyšuje teplota těla, protože se zrychluje metabolismus, který pálí více energie. Krev rychleji proudí cévami, aby se tělo lépe okysličilo, což vyvolává pocit horkosti. Podle odborníků se tělo zahřívá i proto, aby nás ochránilo před ztrátou proteinů.

Co s tím: Myslete na tempo, nepřepínejte se, dělejte si přestávky a pořád hydratujte.

Pokračování 7 / 10

Dehydratace

Když je vám teplo, vaše tělo produkuje pot, který pomáhá snižovat teplotu. Pot přenáší teplo na povrch pokožky a poté vás ochlazuje odpařováním. Pokud jste dehydratovaní, chybí zdroj pro vytváření potu potřebného k ochlazení.

Co s tím: Pijte hodně vody a jiných tekutin, abyste zabránili dehydrataci.

Pokračování 8 / 10

Nadváha

Pokud nosíte nadbytečné kilogramy nebo jste dokonce obézní, důvodem horkosti může být právě vaše hmotnost. Metabolismus lidí s nadváhou či obezitou funguje jinak a může vyvolat náhlé pocity horka či pocení.

Co s tím: Pomůže změna jídelníčku a shození aspoň 10 procent hmotnosti. Vynechte jednoduché cukry (bílé pečivo, koláče, sušenky), zvyšte příjem bílkovin, ovoce a zeleniny. A každý den aspoň 15 minut choďte!

Pokračování 9 / 10

Některé léky

Existuje celá řada léků na předpis, které mají jako vedlejší účinky právě pocity horka. Patří mezi ně především antidepresiva, léky na migrénu, proti bolesti, hormonální antikoncepce, léky na snížení krevního tlaku, astmatu či proti refluxu.

Co s tím: Pokud užíváte některé z výše uvedených léků a neustále pociťujete horkost, informujte o tom svého lékaře.

Pokračování 10 / 10

Jiné zdravotní důvody

Existuje celá řada zdravotních problémů, které mohou vést k dysfunkci hypotalamu, tedy stavu, kdy nefunguje správně a dochází k přehřátí organismu. Mohou to být vrozené vady, nádorová onemocnění, autoimunitní onemocnění, kardiovaskulární choroby, poruchy příjmu potravy či zánět močových cest či cukrovka.

Co s tím: Pokud máte podezření, že některý z výše uvedených stavů může způsobit, že vám je pořád teplo, nezapomeňte to probrat s lékařem.

Doporučujeme

Články odjinud